A A A

Intel Extreme Masters - e-sport na świecie

12 marca 2014, 12:50
Za kilka dni w katowickim Spodku rusza finał mistrzostw świata w grach komputerowych - Intel Extreme Masters, największa impreza e-sportowa na świecie. Ale czym tak naprawdę jest e-sport?
Intel Extreme Masters - e-sport na świecie

Sport elektroniczny, zwany też cybersportem, to dynamicznie rozwijająca się nieolimpijska forma rywalizacji sportowej. Przedmiotem działań zawodników są gry komputerowe. Najważniejsze dyscypliny czy też gatunki gier to:


  • RTS (real time strategy) - strategia czasu rzeczywistego - gracze kierują wirtualnymi państwami bądź rasami, rozbudowują swoje imperia czy też bazy, zbierają surowce potrzebne do tworzenia armii oraz rozwoju technologicznego. Wygrywa ten, który wyeliminuje wrogie siły. Przykładowe gry to: Star Craft, Warcraft, Age of Empires.
  • MOBA (multiplayer online battle arena) - odmiana RTS - gracze podzieleni na dwie wrogie drużyny sterują postaciami umieszczonymi na arenie. Ich celem jest zniszczenie przeciwnej bazy. Termin stworzony przez Riot Games - twórców gry League of Legends - najpopularniejszej gry e-sportowej.
  • FPS (first person shooter) - gracz z perspektywy pierwszej osoby steruje postacią uzbrojoną w różnego rodzaju broń (przede wszystkim palną), jego zadaniem jest szybkie i skuteczne wyeliminowanie przeciwnika, uniemożliwienie ataku terrorystycznego czy przetrwanie oblężenia. Przykładowe gry to: Counter Strike, Quake, Call of Duty, Medal of Honor, Half Life.
  • Fighting game - bijatyka - gracze, zazwyczaj w rozgrywce jeden na jeden, prowadzą walkę sterowanymi postaciami przy użyciu kopnięć, uderzeń, chwytów, rzadziej broni białej czy magicznych umiejętności. Przykładowe gry to: Tekken, Mortal Kombat, Street Fighter.
  • Gry sportowe - gracze wcielają się w rolę sportowców (piłkarze, koszykarze, hokeiści itp.) Gry sportowe dążą do jak najwierniejszego odtworzenia realiów rzeczywistej rozgrywki. Najpopularniejsza w tej grupie jest FIFA.

Popularność e-sportu rośnie w tempie geometrycznym! Pojawiają się już nawet pogłoski na temat włączenia rozgrywek e-sportowych do listy dyscyplin Igrzysk Olimpijskich.

StarCraft II: Heart of the Swarm - strategia czasu rzeczywistego, będąca dodatkiem do gry StarCraft II: Wings of Liberty

By jeszcze lepiej zrozumieć z czym mamy do czynienia wspominając o e-sporcie warto przytoczyć kilka ciekawych faktów dotyczących zarówno samych rozgrywek jak i najbardziej popularnej gry biorącej w nich udział - „League of Legends" :

- 624 milionów dolarów - tyle w 2013 roku zarobiło „League of Legends" - najpopularniejsza gra e-sportowa i druga najwięcej zarabiająca gra typu free-to-play na świecie.

- Codziennie w „League of Legends" gra 27 milionów osób - gdyby „LoL" było państwem, byłoby 45. pod względem wielkości (na 244 państwa na świecie).

- Liczba aktywnych graczy w przeciągu miesiąca to 67 milionów.

- W godzinach szczytu na serwerze jest zalogowanych 7,5 miliona osób - czasem, aby zalogować się na serwer, trzeba czekać w kolejce.

Co więcej, po czterech latach od wydania gry - 15 lipca 2013 - „League of Legends" zostało uznane przez rząd USA za pełnoprawny sport. Dzięki temu postanowieniu gracze z całego świata, którzy będą chcieli uczestniczyć w rozgrywkach na terenie Stanów Zjednoczonych otrzymają wizę USA jako profesjonalni sportowcy udający się na zawody sportowe (tak samo jakby byli olimpijczykami jadącymi na igrzyska). Twórcy gry - Riot Games - bardzo długo prowadzili rozmowy z rządem, by w końcu przekonać polityków, że sport może również odbywać się w rzeczywistości wirtualnej.

League of Legends - sieciowa gra typu MOBA (massive online battle arena)

Jednak e-sport to nie tylko gracze, a także widzowie. Na przełomie listopada i października odbywał się trzeci sezon mistrzostw świata w LoL. Mistrzostwa obejrzały łącznie 32 miliony osób. Dla porównania - sezon 2 mistrzostw świata obejrzało 8 milionów osób. Nagroda za pierwsze miejsce na wspomnianych mistrzostwach wynosiła 1 mln dolarów. Łączna pula nagród - 2 mln dolarów.

Również coraz więcej e-sportowców staje się profesjonalistami, którzy są w stanie utrzymać się z grania. Najlepiej zarabiającym na świecie graczem jest Jonathan Wendel, który wygrał ponad 450 tysięcy dolarów w 35 turniejach (m. in. „Quake III Arena", „Unreal Tournament"). Należy wziąć pod uwagę, że są to pieniądze zdobyte jedynie z turniejów. Ranking nie uwzględnił honorariów sponsorskich, pensji zawodniczych i innych źródeł dochodów e-sportowca.

Innym przykładem niech będzie Jakub Grzegorzewski, który jest rozpoznawalnym w światowej społeczności League of Legends graczem. Ma 19 lat. Jest zawodnikiem LCS - League Championship Series - najbardziej prestiżowej ligi LoL. Zależnie od osiągniętych rezultatów, zarabia miesięcznie do 15 tysięcy złotych.

Wydarzenia tego typu stają się coraz bardziej popularne. Praktycznie w niczym nie różnią się od rozgrywek sportu tradycyjnego - mecze są relacjonowane na żywo, sprzedawane są bilety na widownię, prowadzone są zakłady bukmacherskie, zawodnicy mają swoich wiernych fanów, często posiadają sponsorów z branży firm technologicznych i komputerowych.

O wszystkim tym będzie można się przekonać osobiście już za dwa dni. Od 14 do 16 marca w katowickim Spodku rozegrany zostanie finał mistrzostw świata w grach komputerowych Intel Extreme Masters. Najlepsi gracze z całego świata będą rywalizować o tytuły mistrzów m.in. w League of Legends oraz StarCraft II. Łączna pula nagród to 1,5 miliona złotych. Wstęp na IEM jest bezpłatny.

 


Krzysztof Mocek / Informacja prasowa
krzysztof.mocek@firma.interia.pl
Tagi:
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto