Telewizory szpiegowały swoich właścicieli
Z najnowszych informacji wynika, że amerykańska firma Vizio wykorzystywała około 11 milionów urządzeń do śledzenia czynności użytkowników, którzy korzystali z jej produktów. System operacyjny odbiorników miał przechwytywać obraz wyświetlany na ekranie, zestawiać go z zebranymi wcześniej informacjami o osobach z nich korzystających. Co ważne, wszystkie dane były potem sprzedawane reklamodawcom, którzy mogli na ich podstawie lepiej dostosowywać reklamy.
Sama praktyka nie jest niczym nowym we współczesnym marketingu i nie byłoby w niej nic złego, gdyby jednak użytkownik uprzednio wyraził na nią zgodę. Firma Vizio o nią nie prosiła i w związku z tym, FTC nałożyło na producenta karę w wysokości 2,2 miliona dolarów i wymusiło usunięcie wszystkich zgromadzonych nielegalnie danych.
Sprawa jest o tyle niepokojąca, że nie wiadomo, ile podobnych praktyk nie zostało dotychczas wykrytych, a także jakie inne urządzenia były w nie zaangażowane. Jedno jest jednak pewne, w dobie internetu rzeczy prywatność praktycznie nie będzie istniała.
Zdjęcie główne pochodzi ze źródła: ©123RF/PICSEL