A A A

3D bez okularów

PC Format 06/2011
Oglądanie trójwymiarowych filmów i obrazów przy użyciu różnego rodzaju okularów to dopiero początek ery 3D w przemyśle wideo. Producenci już nas kuszą wygodniejszymi rozwiązaniami bezokularowymi telewizorami, laptopami oraz holograficznymi projektorami i monitorami. MARCIN BIEŃKOWSKI

Pierwszy seryjnie produkowany trójwymiarowy telewizor LCD, niewymagający okularów, pojawił się na japońskim rynku w 2010 roku. Toshiba 20GL1 miał ekran o przekątnej 20” i rozdzielczość 1280x720 pikseli. Ten sam producent planuje jeszcze w tym roku rozpocząć produkcję co najmniej dwukrotnie większych telewizorów tego typu. Przedstawił też prototyp laptopa Qosmio oferującego 3D bez okularów. W połowie roku na rynku może się pojawić laptop dla graczy Asus G53SW z technologią Naked Eye 3D (widoczne gołym okiem 3D). Trzy wymiary bez okularów wprowadza również LG w tablecie i smartfonie Optimus.

Autostereoskopia, czyli okulary precz

Do wygenerowania obrazu 3D, widocznego bez okularów, stosowana jest technologia multiparalaksy, nazywana też autostereoskopią. Polega ona na jednoczesnym wyświetlaniu na ekranie dwóch obrazów (np. co drugi piksel lub co drugą linię) i optycznym ich rozseparowaniu dla lewego i prawego oka za pomocą układu soczewek lub pryzmatów bezpośrednio na ekranie. Na matrycę LCD nałożone są soczewki, pryzmaty lub specjalne paski (technika bariery paralaksy) przesłaniające pod określonym zakresem kątów patrzenia półobraz nieprzeznaczony dla danego oka. Ta technika może być wykorzystana w dowolnych wyświetlaczach, a więc i w plazmach czy ekranach OLED.

Pięć kamer na jeden obraz

Choć dostępne są techniki zamiany obrazu 2D na 3D, lepsze efekty otrzymuje się, gdy materiał filmowy jest od początku zarejestrowany z myślą o wyświetlaczach 3D. Jeśli użyje się do tego celu dwuobiektywowej kamery stereoskopowej, na bezokularowych wyświetlaczach 3D efekt trójwymiarowości będzie dobrze widoczny, pod warunkiem że użytkownik będzie się znajdował w odpowiednim położeniu w stosunku do ekranu – zakres pola widzenia jest dość wąski. Gdy więcej osób zgromadzi się przed ekranem, nie wszystkie będą mogły obejrzeć obraz 3D (takich problemów nie ma w systemach wykorzystujących okulary). Rozwiązaniem jest użycie do rejestracji ujęcia pięciu kamer.

Holografia – 3D w pełni

Obraz oglądany na wyświetlaczach 3D tylko sprawia wrażenie trójwymiarowego. Urządzeniami, które umożliwiają pokazanie rzeczywistego obrazu przestrzennego, są monitory i projektory holograficzne.

W holografii rejestrowany jest nie tyle sam obraz, ile zbiór jasnych i ciemnych prążków interferencyjnych. Aby odczytać obraz z zapisanym hologramem, wystarczy oświetlić go spójnym światłem laserowym (patrz ramka „Zapis i odczyt obrazu holograficznego”). W przypadku tzw. hologramów grubowarstwowych, które mają przestrzenny układ prążków interferencyjnych, obraz holograficzny można obejrzeć w świetle dziennym, padającym pod niemal dowolnym kątem.

Tradycyjny hologram jest zapisany na kliszy, w monitorach i projektorach holograficzny układ prążków interferencyjnych jest wyświetlany. Jedną z niewielu firm produkujących holograficzne projektory jest SeeReal Technology. W projektorach tych wykorzystuje się przestrzenne modulatory światła (SLM). Są one zmodyfikowanymi matrycami stosowanymi w projektorach LCD.

HoloTV?

Generowanie obrazu holograficznego ze zwykłego 2D w czasie rzeczywistym nie jest jeszcze technicznie możliwe – aby zapewnić wrażenie ruchu, należałoby przetworzyć w ciągu sekundy ogromną ilość danych. Obecne projektory holograficzne mogą jedynie wyświetlać obrazy statyczne – jeden-dwa na kilka sekund. Liczba kolorów jest niezbyt duża, a uzyskiwana rozdzielczość niewysoka. Modulatory światła (SLM) mają bowiem niewystarczającą rozdzielczość – znacznie mniejszą niż utworzony hologram. W większości wypadków rozdzielczość ta nie pozwala na odwzorowanie wystarczająco drobnych prążków koniecznych do odtworzenia dużych obiektów.

Wymienione problemy rozwiązałoby np. znaczne zredukowanie ilości danych potrzebnych do wygenerowania obrazu. Firma SeeReal Technology opracowała technologię, która zmniejsza liczbę pikseli potrzebnych do odwzorowania prążków interferencyjnych do rozdzielczości porównywalnej z HDTV. Tworzy ona subhologramy, obejmujące te fragmenty holograficznego obrazu, które w danej chwili są widoczne dla obserwatora. Zasłonięte elementy nie są przetwarzane. Dzięki temu można do tworzenia hologramów wykorzystać matryce SLM o rozdzielczości HDTV.

Jednak mimo postępu, holograficzne odbiorniki i transmisja holograficznego obrazu zadebiutują na rynku najwcześniej za 10–15 lat.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto