AMD i Nvidia poprawiają gry
HBAO+ (Horizon-Based Ambient Occlusion+) to zaawansowany system cieniowania obiektów przestrzennych za pomocą światła rozproszonego, będący bardziej dopracowaną wersją technologii Ambient Occlusion. Tworzy realistycznie wyglądające cienie bez użycia zasobożernych algorytmów oświetlenia globalnego i jest najbardziej widoczny na otwartych terenach.
Z kolei TXAA (Temporal anti-aliasing) to zaawansowane wygładzanie krawędzi, które Nvidia określa jako połączenie sprzętowego wygładzania krawędzi, niestandardowych rozwiązań oraz filtrów stosowanych w trójwymiarowych produkcjach kinowych. Zastosowanie TXAA dodatkowo zmniejsza migotanie krawędzi.
Oprócz tego Nvidia stosuje wiele innych rozwiązań do konkretnych celów. ShadowWorks służy do cieniowania obiektów, HairWorks do naturalnego odwzorowania włosów i futra, FaceWorks do realistycznego odtwarzania wyglądu oczu, skóry oraz innych elementów twarzy, WaveWorks do tworzenia realistycznych fal i wody, a najnowsze FlameWorks do tworzenia naturalnie wyglądających płomieni.
Także AMD stara się dostosowywać gry do swoich standardów. Jednym z opracowanych przez tę firmę rozwiązań poprawiających grafikę jest TressFX, znane przede wszystkim z najnowszego Tomb Raidera. Technologia ta umożliwiła generowanie bardzo naturalnie poruszających się włosów, tak jak opisany wcześniej HairWorks Nvidii. Niebawem pojawią się gry obsługujące drugą wersję rozwiązania AMD, które ma mieć lepszą wydajność, łatwiejszą integrację z grami oraz możliwość tworzenia nie tylko realistycznej animacji włosów, ale również trawy i futra.
AMD stara się poprawiać także dźwięk w grach. Nowe radeony zapewniają uzyskanie bardzo dobrego dźwięku przestrzennego nawet przy użyciu zwykłych słuchawek stereo. Zarówno w tradycyjnej grze Thief, jak i podczas używania okularów wirtualnej rzeczywistości Oculus Rift efekt działania tego rozwiązania jest bardzo dobry.