A A A

APU w służbie AMD

PC Format 04/2014
W obu konsolach nowej generacji znajdują się układy APU wyprodukowane przez AMD. Teraz firma ta stworzyła ich odpowiednik przeznaczony do pracy w komputerach osobistych. W ten sposób chce pokazać, że pecetowi gracze nie zawsze potrzebują najwydajniejszego procesora i karty graficznej. DAWID KOSIŃSKI, ARTUR WYRZYKOWSKI

Zupełnie nowy Radeon

O tym, jak ważnym elementem APU jest układ graficzny, może zaświadczyć fakt, że w przypadku Kaveri zajmuje on aż 47 proc. powierzchni całego układu. Firma AMD po raz pierwszy zdecydowała się na zastosowanie układu wykorzystującego architekturę Graphic Core Next, która jest stosowana w niektórych kartach graficznych Radeon HD 7000, a także R7 i R9.

Układy Kaveri, zależnie od wersji, są wyposażone w 6 lub 8 graficznych bloków obliczeniowych, z których każdy zawiera 64 procesory cieniujące. Oznacza to, że najszybszy zintegrowany układ graficzny AMD ma 512 jednostek cieniujących – tyle samo, ile kosztująca 300 zł karta Radeon HD 7750.

Nie oznacza to jednak, że zintegrowana grafika osiągnie pełnię wydajności swojego „zewnętrznego” odpowiednika, bo nie ma ona wbudowanej pamięci i musi korzystać z używanej przez procesor. Nawet bardzo wysoko taktowana pamięć DDR3 nie będzie w stanie osiągnąć pełni wydajności pamięci GDDR5 stosowanej w kartach graficznych.

Nowy Radeon wspiera najważniejsze interfejsy API, w tym DirectX 11.2 oraz Mantle. Jeśli ktoś by uznał, że jego wydajność jest niewystarczająca, może ją zwiększyć dzięki technologii Dual Graphics, czyli połączeniu zintegrowanej grafiki z kartą zewnętrzną Radeon R7 240 lub R7 250. Do tej pory podobne rozwiązania działały kiepsko, jednak teraz ma się to zmienić dzięki funkcji Frame Pacing (w sterownikach Catalyst 14.1 i nowszych).

Jeśli chodzi o możliwości multimedialne, zintegrowany układ graficzny prezentuje się świetnie. Ma moduły kodowania i dekodowania obsługujące nawet filmy 4K (do tej rozdzielczości potrafi też skalować filmy Full HD). Ponadto ma własny cyfrowy procesor dźwięku pozwalający na skorzystanie z technologii AMD TrueAudio.

HSA – wspólna pamięć dla wszystkich

Jednym z najciekawszych rozwiązań zastosowanych w układach Kaveri jest HSA (Heterogeneous System Architecture), w którego skład wchodzą dwa kolejne rozwiązania: hUMA (heterogenous Uniform Memory Access) oraz hQ (heterogeneous Queuing).

Pierwsze rozwiązanie sprawia, że różne jednostki obliczeniowe (CPU, układ graficzny) mają wspólną pamięć RAM, a nie jej wydzielone obszary. Mogą korzystać z całego obszaru pamięci i pracować na tej samej paczce danych, zatem unika się kopiowania danych między różnymi obszarami RAM.

Z kolei hQ powoduje, że wszystkie koprocesory (CPU i GPU) są sobie równe i mają taki sam priorytet dostępu do pamięci. Jest to podejście zupełnie nowe, gdyż do tej pory to procesor miał nadrzędną rolę w całym układzie. Teraz zintegrowany układ graficzny ma możliwość samodzielnego wyznaczania sobie kolejnych zadań i przekazywania ich bezpośrednio do procesora. Komunikacja obu koprocesorów jest rozwiązaniem niskopoziomowym, o wiele mniej zależnym od systemu operacyjnego niż do tej pory.

To zupełnie nowe podejście, zrównujące CPU i GPU, może dać znaczny wzrost wydajności. Według AMD w skrajnych przypadkach może on wynosić nawet 500 proc.

Nowe sterowniki

Udostępnione na początku lutego sterowniki AMD Catalyst 14.1 zapewniły wsparcie dla interfejsu Mantle. Na razie jedyną korzystającą z niego grą jest Battlefield 4, a przeprowadzone testy pokazują, że znacznie ogranicza on obciążenie procesora przez sterowniki. Oznacza to, że największy wzrost wydajności będzie można uzyskać w konfiguracji, w której procesor jest najsłabszym punktem komputera.

Korzyści z Mantle powinny być bardzo widoczne w rozgrywce wieloosobowej. Przykładem jest nie tylko Battlefield 4, ale też demo technologiczne Star Swarm napisane specjalnie z myślą o Mantle, symulujące działanie strategii czasu rzeczywistego, w której na ekranie widzimy nawet 5000 jednostek. Dlatego nad implementacją Mantle powinny się szczególnie zastanowić właśnie studia tworzące gry typu RTS.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (3)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
robi_10
robi_10
24 czerwca 2014, 23:20
Jeśli w tradycyjnej architekturze także nie będą mieli pomysłu na nią, to powrót nie pomoże. Miejmy nadzieję, że jednak będą mieli. Tej firmie jest potrzebny przełom taki, jaki miał u Intela za wprowadzenia Conroe i trzymam kciuki za to, że tak się stanie, bo konkurencja jest potrzebna.
tomangelo
tomangelo
24 czerwca 2014, 13:53
robi_10 napisał(a): Wszędzie tylko "Radeon, Radeon, Radeon" a szkoda, że o gównianej mocy procesora x86 nie zostało już za bardzo wspomniane. APU za drogie na swoje możliwości. Szkoda, że ta firma nie ma pomysłu na to co ze sobą zrobić... Ponoć za parę lat AMD ma zrezygnować z modułowej architektury i wrócić do tradycyjnej architektury. Projektowi szefuje Jim Keller, odpowiedzialny za Athlony XP i Athlony 64. Może uda im się zrobić comeback w CPU. Oby.
robi_10
robi_10
18 czerwca 2014, 18:44
Wszędzie tylko "Radeon, Radeon, Radeon" a szkoda, że o gównianej mocy procesora x86 nie zostało już za bardzo wspomniane. APU za drogie na swoje możliwości. Szkoda, że ta firma nie ma pomysłu na to co ze sobą zrobić...
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto