A A A

Automatyczny backup

PC Format 04/2016
Dane gromadzone przez wiele lat na dysku nie są bezpieczne. Wystarczy infekcja wirusowa bądź awaria sprzętu, by je bezpowrotnie utracić. Na szczęście można się na taki czarny scenariusz przygotować, wykonując co jakiś czas backup. Sylwester Żochowski


Regularne tworzenie kopii zapasowych to najskuteczniejsza z metod ochrony plików. Backup niezawodnie chroni zarówno w przypadku ataku wirusa i awarii systemu, jak i w sytuacji, gdy zwyczajnie padnie dysk twardy komputera. Aby ułatwić życie wszystkim tym, którzy chcą mieć tworzony backup, a nie mają czasu się tym zajmować, zamieściliśmy na płycie program Backup4all. Chroni on pliki, automatyczne tworząc kopie w określonych odstępach czasu. Kopia może zostać skompresowana i dodatkowo zabezpieczana hasłem.

Konfiguracja tworzenia kopii danych

Podczas tworzenia zadania backupu asystować będzie kreator, który prowadzi użytkownika krok po kroku przez cały proces.


Po uruchomieniu programu wyświetli się okno powitalne. Kliknij pierwszą dostępną pozycję: Backup. W kolejnym oknie kliknij ikonę Create.


Następnie w polu Backup name wpisz nazwę tworzonego zadania. Nazwa powinna być czytelna, taka, która pozwoli szybko zidentyfikować zadanie, gdy powstanie ich większa liczba – w naszym przypadku było to Kopia PRACA.



W tym samym oknie, w sekcji poniżej: Where do you want to save your backup? wybierz, gdzie ma zostać zapisana kopia bezpieczeństwa: Local – na lokalnym dysku twardym komputera lub Network – na dysku sieciowym. W naszym przykładzie wybraliśmy pierwszą opcję. Z listy Drive wybierz dysk, na którym zapisywane będą kopie, w polu Folder wskaż ścieżkę dostępu do folderu, w którym będziesz je przechowywać. Pamiętaj, aby nie tworzyć backupu na tym samym dysku, na którym znajdują się zabezpieczane pliki. Gdy ustalisz już miejsce zapisywania kopii, kliknij Next.


W następnym etapie musisz wskazać foldery i (lub) pliki, które mają otrzymywać kopie bezpieczeństwa. Wybierzesz je, korzystając z przycisków Add folder i Add files. Ścieżki dostępu do dodanych elementów pojawią się w polu powyżej.


W prawej części okna widoczna jest lista filtrów. Możesz z niej skorzystać, aby wyłączyć z procesu tworzenia backupu pewne typy plików, np. pliki tymczasowe lub zawartość kosza. Na liście dostępny jest standardowy zestaw filtrów. Można go rozszerzyć, dodając własne filtry – niezbędne narzędzia znajdziesz w oknie głównym, w menu File – otwórz Options i Filters. Po wskazaniu plików i folderów kliknij Mext.


Kolejny krok pozwala wybrać opcję Zip the files, co pozwoli dodatkowo zarchiwizować kopiowane pliki. Jeśli chcesz zaszyfrować i zabezpieczyć przygotowywany backup hasłem, zaznacz Yes, a w polach New password oraz Confirm new password wpisz dwukrotnie odpowiednio złożone hasło. Następnie kliknij przycisk Next.


Określ, jak często wykonywane mają być kopie zapasowe. Domyślnie wybrana jest opcja Manually – powstaną dopiero wtedy, gdy sam to zlecisz. Możesz wybrać automatyczne tworzenie kopii codziennie, co tydzień i co miesiąc.


W zależności od tego, którą opcję wybrałeś w poprzednim kroku, za pomocą list poniżej doprecyzuj czas tworzenia backupu. W naszym przykładzie po wybraniu opcji Weekly – raz na tydzień – można było wybrać, kiedy dokładnie będzie tworzony backup, np. w piątki po południu. Następnie kliknij przycisk Save. Z rozwiniętego menu możesz wybrać dwie opcje: Save and run – by zapisać zmiany i uruchomić backup lub Save – by tylko zapisać zadanie i wrócić do okna głównego programu.


Aby uruchomić zadanie z poziomu okna programu, wybierz je na głównej liście i kliknij odnośnik Backup. Gdy kopia bezpieczeństwa zostanie wykonana, zobaczysz okno z komunikatem. Zamknij je, klikając przycisk Close.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 6/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto