A A A

Core - nowy rdzeń World of Tanks

PC Format 7/2018
Gra World of Tanks, wydana w 2010 roku jako free-to-play, bardzo szybko przyswoiła sobie ideę gry jako usługi. Od premiery ukazało się ponad 70 aktualizacji, co pomogło zbudować bazę ponad 160 milionów graczy. Na awans do branżowej ekstraklasy musiała jednak zaczekać aż do teraz, do całkowicie modernizującej jej oprawę wersji 1.0. Jacek Smoliński


Nie oszukujmy się: jak cię widzą, tak cię piszą, a World of Tanks w wersji na PC nie należała dotąd do najbardziej widowiskowych gier na rynku. Przez to wielu potencjalnych graczy, zniechęconych jej wyglądem, nie dało sobie nigdy szansy przekonania się do proponowanej przez nią hybrydowej rozgrywki, łączącej elementy strzelanek, strategii i MMORPG.

Dzięki wersji 1.0, stanowiącej zwieńczenie trzyletniej pracy niespełna 300 osób w samym Wargamingu wspieranych przez osiem studiów zewnętrznych, już na pierwszy rzut oka widać, że World of Tanks należy do czołówki. Zasługę przypisać należy nowemu silnikowi graficznemu, który zmienił, zupełnie dosłownie, rdzeń gry – wysłużony BigWorld Engine zastąpiony został nowym, autorskim silnikiem Core, czyli Rdzeniem. Ten zaś jest nie tylko supernowoczesny, ale także w pełni rozwojowy. Gra będzie więc w stanie ewoluować, adaptując kolejne nowinki graficzne. Nie ma wątpliwości, że wraz z wersją 1.0 World of Tanks nie tylko weszło w nowy etap swego życia, ale jest zdecydowanie gotowe na nowe wyzwania – i to na całe lata.

Podmiana renderera World of Tanks na pecetach sprawiła, że jakkolwiek treść gry pozostaje w zasadzie ta sama, to forma zmieniła się nie do poznania – autor niniejszego artykułu mimo dziesiątek tysięcy rozegranych bitew miał wrażenie, jakby mapy w grze widział pierwszy raz w życiu. Stworzenie ich w wersji HD nie ograniczyło się też tylko do zwiększenia rozdzielczości tekstur, poprawy poziomów szczegółowości czy zwiększenia zasięgu wyświetlania. Przeciwnie – zbudowano je od nowa przy wykorzystaniu ponad 1200 kompletnie nowych obiektów 3D (to ok. pięć razy więcej niż wcześniej!), dzięki czemu każda z 31 obecnych w grze map jest spójna, a zarazem wyróżnia się na tle pozostałych.

Zaskoczenie dla weteranów stanowiło także powiększenie widocznego obszaru map z kwadratów o boku 1,5 km do... 32 km, czyli ponad 450 razy! Strefy poza obszarem grywalnym są wprawdzie odcięte, ale areny – zwykle kwadraty o boku 1 km – przestały sprawiać wrażenie zamkniętych w ciasnym pudełku. Powszechny zachwyt wywołuje wreszcie fenomenalne oświetlenie globalne i rendering oparty na fizyce – ang. physically based rendering. To oznacza, że silnik Core jest w stanie, zupełnie jak w rzeczywistości, oświetlać obiekty światłem odbitym od innych obiektów, uwzględniając też specyfikę ich materiału!

Realistyczny rendering

Z niezwykłą dbałością jak na grę, w której używa się pojazdów, potraktowane zostały także wygląd i charakter wody. Wiarygodności fal na morzu pozazdrościć World of Tanks może teraz nawet jego młodszy brat – World of Warships. Wykorzystywana przy tym technika sprzętowej teselacji pozwala generować fale po wjechaniu pojazdem do wody, na śniegu zaś „odkształcać” jego powierzchnię i zostawiać nie tylko ślady gąsienic, ale również wyraźne koleiny. Twórcy zdołali także stworzyć znakomity wizualny efekt fali uderzeniowej przy wystrzale, gdy rozprężające się gazy wylotowe gną trawy i krzaki, a nawet marszczą powierzchnię wody, a także wiarygodnie prezentujące się leje po wybuchach. Obrazu dopełnia proceduralnie generowana roślinność – ponad 100 rodzajów traw, krzewów i drzew współtworzonych przez middleware SpeedTree – i wolumetryczne efekty cząsteczkowe, pozwalające dynamicznie generować zabrudzenia pyłem i śniegiem, a także opracować efekt „namakania” i „obsychania” pojazdów.


Tagi: gry
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Aktywny Kabel Optyczny HDMI
23 kwietnia 2019
Active Optical Cable (AOC) to technologia okablowania wykorzystująca światłowód do przedłużenia sygnału HDMI. Korzyścią takiego...

Inno3D GTX 1650 TWIN X2 OC oraz COMPACT
23 kwietnia 2019
Inno3D przedstawia nowego członka rodziny GTX, bazującej na architekturze Turing. Dziś na rynku debiutuje karta GTX 1650 w dwóch wersjach –...

Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 3/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto