A A A

Czy jedzie z nami kierowca

PC Format 12/2017
Rozwój technologii ma na celu ułatwienie człowiekowi życia. Nowsze maszyny i komputery mają wykonywać swoją pracę szybciej i lepiej, a ostatnio bez udziału człowieka. Nie inaczej jest w przypadku pojazdów: niektóre już dziś same wybiorą trasę i poprowadzą. Michał Procner

Niepewna przyszłość

Z jednej strony będzie żyło się łatwiej – nie będzie trzeba przejmować się prowadzeniem pojazdu, korkami czy opóźniającą się dostawą zakupów. Z drugiej – podnosi się wiele głosów, że grozi to globalnym bezrobociem. Gdzie podzieją się rzesze kierowców, pracowników fizycznych czy operatorów maszyn, jeśli wszystko będzie działo się „samo”?

Kiedy już maszyny wykonają za nas wszystkie fizyczne czynności, ktoś będzie musiał nad nimi czuwać – i tu właśnie pojawia się nowa nisza zawodowa, w której z pewnością odnajdą się przyszłe pokolenia. Programiści, specjaliści do spraw logistyki, inżynierowie czy mechanicy naprawiający roboty: oto zawody przyszłości, idące w parze z samodzielnymi maszynami.

Wyższy stopień współpracy


Jednymi z pierwszych bezzałogowych maszyn były, o dziwo, ciężarówki pracujące w kopalniach i kamieniołomach! Już w roku 1985 w głowach inżynierów firmy CAT pojawiła się koncepcja stworzenia samodzielnie pracującej maszyny. Cztery lata później powstał prototyp, a w roku 1994 pierwszy model pracował u klienta. Systemy autonomicznego prowadzenia zastosowane i rozwijane na potrzeby projektu otrzymały pierwsze miejsce w konkursie technologicznym zorganizowanym przez DARPA w 2007 roku.

Pojazdy CAT-a to prawdziwe kolosy, zdolne do transportu nawet 250 ton urobku naraz. Ich silniki są tak wielkie, że podczas naprawy trzeba wchodzić do środka z latarką. Ewolucja samodzielnie pracujących gigantów wciąż trwa. W 2010 roku zademonstrowano pierwszą na świecie flotę tych pojazdów, połączonych ze sobą sprawnie działającym systemem koordynującym ich pracę. Dzięki niemu nie tylko pokonują trasę z punktu A do B, teraz ich autopilot ustawia pojazd w odniesieniu do ładowarki tak, by załadunek przebiegał bez problemów, a następnie… trąbi, kiedy osiągnie maksymalne obciążenie. Potem maszyna przemieszcza się do punktu wyładunku, pozostając w kontakcie z pozostałymi pojazdami, by uniknąć kolizji. Tak wygląda cały dzień pracy. Obliczono, że już w roku 2012 maszyny te przewiozły swój pierwszy milion ton ładunku.

Jak można się domyślać, znacznie zwiększa to produktywność. Co więcej, poprawie ulega też bezpieczeństwo. Podobnie jest w przypadku samodzielnych ciężarówek marki Volvo, które zostały przystosowane do pracy pod ziemią – obecnie prowadzone są testy w kopalni Boliden w Szwecji. Tym razem jako „oczy” zainstalowano sensory laserowe. Dzięki nim autopilot będzie mógł przeprowadzić pojazd bez zderzenia z sufitem czy ścianą w wąskim tunelu.


Tagi: nauka
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto