A A A

Darmowy podpis elektroniczny

PC Format 02/2015
Deklaracje PIT-37 za 2014 rok mogą zostać wstępnie wypełnione przez urzędy skarbowe. Aby zalogować się do portalu z przygotowanym zeznaniem, trzeba będzie uwiarygodnić swoją tożsamość. Pokażemy, jak zrobić to bez kupowania drogiego podpisu elektronicznego. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKi

Podpis kwalifikowany, czyli wystawiony przez upoważnioną firmę i uznawany przez państwo elektroniczny certyfikat tożsamości, kosztuje ok. 200–300 zł za zestaw złożony z karty chipowej i czytnika. Niestety, firmy wymagają przedłużania certyfikatu raz na rok lub dwa lata, co także kosztuje ok. 100 zł. Darmową alternatywą jest profil zaufany w ePUAP (Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej). Aby go uzyskać, wystarczy założyć konto na platformie ePUAP (https://epuap.gov.pl), złożyć odpowiedni wniosek online i odbyć jedną wizytę z dowodem osobistym w urzędzie skarbowym lub ZUS-ie.
Chociaż urzędy skarbowe mają udostępnić wypełnione rozliczenia podatkowe dopiero w połowie marca, warto założyć profil wcześniej. Za jego pomocą skorzystasz z wielu już dostępnych usług e-administracji, np. w ZUS-ie. Posiadając zaufany profil możesz założyć sobie konto na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i sprawdzić stan konta emerytalnego oraz upewnić się co do terminowości opłacania składek przez pracodawcę. Jeśli masz jednoosobową firmę, za pośrednictwem tego portalu w każdej chwili sprawdzisz swoje należności, a także złożysz dokumenty do ZUS związane z działalnością. Na platformie dostępny jest także program Płatnik, który przyda się większym firmom przy okazji opłacania składek ubezpieczeniowych.

Rejestrowanie konta i tworzenie cyfrowego profilu ePUAP

Proces tworzenia konta w czasie naszego testu wygenerował sporą liczbę błędów – profil udało się utworzyć dopiero za pomocą przeglądarki Mozilla Firefox po wyłączeniu wszelkich dodatków filtrujących treść strony WWW.


Po wejściu na stronę https://epuap.gov.pl kliknij Zarejestruj się. Po wprowadzeniu danych, w tym prawdziwych numerów NIP i PESEL (będą weryfikowane) przejdź do sekcji Dostęp do portalu ePUAP i wprowadź login, z którego chcesz korzystać. Kliknij Sprawdź login, by upewnić się czy nie jest zajęty. Zaznacz też opcję: Wybieram logowanie przy pomocy hasła.


Definiując hasło należy pamiętać, że we frazie musi znaleźć się przynajmniej jedna cyfra oraz jeden znak niebędący ani cyfrą, ani literą (np. %^&*#). Na końcu zaznacz wymagane pole, potwierdzające znajomość warunków korzystania z serwisu, wpisz kod zabezpieczający i kliknij Załóż konto. W kolejnym kroku musisz podać Dane adresowe zgodne z dokumentem tożsamości. Na końcu kliknij Zakończ.


Po zakończeniu rejestracji przejdź na główną stronę serwisu i kliknij Zaloguj się, aby przetestować poprawność procedury rejestracyjnej. Po wpisaniu loginu i hasła znajdziesz się w panelu swojego konta ePUAP. Jeśli chcesz uzupełnić swoje dane, kliknij kolejno:  Moje konto, Zarządzanie kontem, Edytuj konto. Po założeniu konta funkcjonujesz w systemie jako osoba fizyczna.


Jak chcesz zmodyfikować dane, kliknij Modyfikuj podmiot. Tutaj możesz dopisać PESEL i NIP, jeśli nie podałeś ich w czasie rejestracji konta. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą i będziesz załatwiać sprawy związane ze swoją firmą, kliknij zakładkę Utwórz nowy podmiot i wybierz opcję: Jestem osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą.


W tym wypadku będziesz mógł dopisać dane firmy: nazwę (pole   Nazwa podmiotu), REGON oraz adres, pod którym prowadzisz działalność gospodarczą. Musisz także ponownie wpisać PESEL i NIP. W dalszej części warsztatu skupimy się na korzystaniu z konta ePUAP jako osoba fizyczna, jednak większość czynności jest zbliżona do tych, jakie podejmuje się występując w roli jednoosobowej firmy.


Po uzupełnieniu danych profilu musisz złożyć wniosek o założenie tzw. profilu zaufanego, który pozwoli ci na załatwianie spraw zdalnie, bez konieczności kupienia drogiego podpisu elektronicznego. W tym celu kliknij Moje konto, a następnie zakładkę Moje profile zaufane, która znajduje się na belce powyżej formularzy. Naciśnij przycisk Złóż wniosek.



Przed złożeniem wniosku możesz przejrzeć i poprawić dane tak, by na skutek błędów wniosek nie został odrzucony. Następnie w sekcji: Sposób przekazywania danych służących autoryzacji z listy Metoda zabezpieczeń wybierz, czy kody autoryzacyjne mają być wysyłane SMS-em, czy e-mailem. Polecamy pierwszą metodę.


Jeśli wybrałeś opcję SMS, w polu poniżej wpisz numer telefonu i kliknij przycisk  Sprawdź poprawność. Otrzymasz pierwszy kod jednorazowy – musisz wpisać go w polu, które pojawi się poniżej numeru telefonu. Jeśli weryfikacja przebiegnie poprawnie, aktywuje się przycisk Wyślij wniosek, z którego powinieneś skorzystać.


Informacja o złożeniu wniosku pojawi się w interfejsie konta w formie zielonego boksu. Otrzymasz także potwierdzenie e-mailem. Od tej chwili masz 14 dni, aby udać się z dowodem osobistym do wskazanego urzędu – najczęściej jest to albo placówka ZUS-u, albo urząd skarbowy. Aby go znaleźć, kliknij odnośnik Lista Punktów Potwierdzenia z lewej strony.



Pojawi się wyszukiwarka punktów potwierdzających. W polu Miejscowość podaj miejsce zamieszkania lub pobliski ośrodek administracyjny. Jeśli nie masz pewności, możesz podać Województwo i obejrzeć poszerzoną listę. Następnie kliknij Filtruj, aby zobaczyć listę odpowiednich punktów. Obok każdego z nich podane są godziny otwarcia placówki.


Podczas wizyty w punkcie potwierdzenia wystarczy dać urzędnikowi dowód osobisty. Pracownik administracji na podstawie danych osobowych znajdzie wniosek o przyznanie zaufanego profilu, wydrukuje go i, po porównaniu z dokumentem, przekaże ci go do popisania. Cała formalność nie trwa nawet pięciu minut, a profil zaufany odblokowany zostaje natychmiast.


Po ponownym zalogowaniu do ePUAP kliknij kolejno odnośniki Moje konto, Moje konto, Moje profile zaufane. Informacja o aktywnym profilu zaufanym powinna znajdować się w tabeli Profile zaufane użytkownika. Po kliknięciu Szczegóły profilu masz dostęp do funkcji zarządzania – możesz unieważnić profil, zmienić sposób autoryzacji, a także kliknąć przycisk Wnioskuj o przedłużenie co jest konieczne po upływie trzech lat od utworzenia profilu.


Jeśli chcesz przetestować działanie profilu, a nie masz do załatwienia żadnej istotnej sprawy, możesz np. wykorzystać konto do zweryfikowania swoich dokumentów w bazie Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK). W tym celu kliknij link Lista spraw, dalej Motoryzacja i transport, a następnie Weryfikacja dokumentów online.


Teraz z listy: Sprawy związane z tym wydarzeniem wybierz np. Weryfikacja prawa jazdy - online, a na kolejnej stronie kliknij przycisk Przejdź do formularza i w sekcji Wybierz wzór dokumentu wybierz wzór posiadanego prawa jazdy, zatwierdzając go przyciskiem  Wybierz wzór. Następnie wpisz niezbędne dane w polach formularza widocznych na skanie dokumentu. Na końcu kliknij przycisk Sprawdź zgodność. Po chwili wyświetli się odpowiednia informacja.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto