A A A

Dla ambitnych programistów

PC Format 11/2017
Jesteś studentem informatyki? Pracujesz jako programista w dużej korporacji? A może masz na koncie próby start-upowe w branży IT i zastanawiasz się nad swoją przyszłością zawodową? Na horyzoncie pojawiła się nowa możliwość. Pracujesz w ramach umowy, ale na własny rachunek. Monika Niewinowska


Mowa o unijnym programie ePionier, a ściślej mówiąc o akceleratorach, które działają, realizując jego misję. Ideą programu jest wykorzystanie potencjału młodych programistów do rozwiązywania problemów społecznych i gospodarczych.

Jak działa akcelerator

Wybrane ośrodki – czyli akceleratory – zbierają od instytucji publicznych w całym kraju zgłoszenia konkretnych problemów. Następnie rekrutują osoby, które mają pomysł i potencjał, aby je rozwiązać. Autorzy najlepszych koncepcji są przyjmowani do akceleratora, gdzie pracując nad gotowym produktem, korzystają ze sprzętu, oprogramowania i wsparcia mentorów oraz doradztwa finansowo-prawnego, coachingu, warsztatów i staży zagranicznych.

Akceleratory identyfikują sprawy, które wymagają przygotowania rozwiązania informatycznego, i umożliwiają pracę nad odpowiednim produktem – trochę tak, jak duże korporacje wciąż poszukujące nisz rynkowych. Różnica polega na tym, że tutaj za zapotrzebowaniem stoi konkretny klient (zgłaszający). Jest on potencjalnym nabywcą produktu końcowego, chociaż zakup nie jest jego obowiązkiem. W akceleratorach prawa autorskie do produktu pozostają w rękach autorów.

Grupy interdyscyplinarne

Na stronach internetowych akceleratorów można już znaleźć pierwsze problemy, które mają stanowić wyzwanie dla zespołów chcących podjąć się ich rozwiązania. W jaki sposób możesz współpracować z akceleratorem?

Nad rozwiązaniami problemów mają pracować zespoły. Ich trzon stanowią programiści, ponieważ rozwiązania mają bazować na technologiach informatycznych. Ważny jest jednak również udział osób kompetentnych bezpośrednio w obszarach, których dotyczy problem. Jeżeli np. wyzwaniem jest wprowadzenie nowoczesnych technologii jako narzędzi dydaktycznych na uczelniach, dobrze byłoby, gdyby chociaż jeden członek zespołu znał się na metodologii nauczania. Ktoś powinien również posiadać kompetencje biznesowe, aby pracować nad późniejszym przekształceniem zespołu w spółkę, przygotowaniem oferty i identyfikacją potencjalnych klientów. W zespole może też znaleźć się osoba zajmująca się marketingiem.

– Idealną sytuacją jest, gdy zgłaszają się do nas całe zespoły, które mają różnorodne kompetencje, wzajemnie się uzupełniające. Nie zamykamy się jednak na „samotnych wilków” lub zespoły niekompletne. Takim osobom oferujemy możliwość skompletowania teamu – mówi Anna Piwko z EduLAB. 


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 2/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto