A A A

Droga do e-sklepu

PC Format 12/2010
Sklep internetowy to niezły pomysł na własny biznes. Jednak tylko dobry plan i jego konsekwentna realizacja, w połączeniu z nieustającą pracą nad sklepem, może dać przedsiębiorcy szansę na zyski. Podpowiadamy, jak działać, aby osiągnąć satysfakcję z handlu w internecie. [Paweł Bijata]

10 kroków do twojego sukcesu

1. Zaplanuj, co będziesz sprzedawał, pod jaką nazwą i ile pieniędzy zainwestujesz.
2. Śledź działania konkurencji, rozpoznaj rynek, sprawdź ceny.
3. Jeżeli masz już jakiś towar, załóż konto na platformie aukcyjnej. To dobra promocja marki.
4. Załóż lub zaktualizuj działalność gospodarczą.
5. Zorganizuj dostawców, podpisz umowy z firmami kurierskimi.
6. Stwórz sklep, kup oprogramowanie, grafikę i hosting.
7. Zakup towar przeznaczony do magazynu.
8. Zapełnij bazę danych ofertą, ustal formy płatności, ceny przesyłek.
9. Uruchom swój internetowy sklep.
10. Zajmij się promowaniem i reklamą sklepu w internecie, wprowadź sklep do porównywarek cenowych.

W polskim internecie funkcjonuje już kilkanaście tysięcy sklepów, ale tylko mniejsza ich część pozwala właścicielom utrzymać się z tej działalności. Myli się ten, kto myśli, że zakupi towar, oprogramowanie, otworzy sklep i zacznie zarabiać pieniądze. Dlaczego? Bo prowadzenie sklepu internetowego wcale nie jest takie proste, jak się wielu patrzącym z boku wydaje.

Olbrzymia konkurencja, klienci przyzwyczajeni do solidnej obsługi, bogaty wybór towaru, szybka wysyłka oraz wygodne płatności to duże wyzwanie. Dlatego na sukces mogą liczyć tylko te osoby, które mają solidny plan i będą potrafiły stworzyć sprawnie działający mechanizm.

Zarobią tylko wytrwali?

Nie należy się jednak zniechęcać, bo wiele przykładów pokazuje, że wytrwałą i konsekwentną pracą można osiągnąć sukces.

Należy wziąć sobie do serca także porady już działających na rynku przedsiębiorców, którzy zgodnie twierdzą, że prowadzenie sklepu na tak zwaną próbę, z przekonaniem, że „może mnie się uda”, nie ma sensu. Na tego typu działalność trzeba poświęcić dużo czasu. Musisz być dyspozycyjny, odbierać telefony, składać zamówienia i realizować wysyłki. Dwie, trzy godziny dziennie na to nie wystarczą.

Przygotuj się…

Gdy otworzysz sklep, uzbrój się w cierpliwość, pamiętaj, że zdobycie pierwszego klienta (spoza kręgu znajomych) może wymagać sporego wysiłku i wiele pracy. Pamiętaj, że klienta musisz zdobywać sam, a gdy już się zjawi, zrób wszystko, aby był zadowolony i wrócił do ciebie. Nie licz na szczęście, w internecie nie ma praktycznie miejsca na przypadkowe zakupy, na jakie decydują się klienci przechodzący przypadkowo obok tradycyjnego sklepu.

Przydatne adresy

1. Zakładamy firmę

Dla wielu przedsiębiorców internetowych sklep będzie ich pierwszą działalnością, dlatego będą musieli założyć firmę. Wizyty w urzędzie nie ominą także właścicieli istniejących firm oraz spółek (uaktualnienie NIP-u, zmiany w PKD – Polska Klasyfikacja Działalności). W naszym przykładzie pokazujemy, jakie kroki musi przejść właściciel sklepu, który firmę dopiero otwiera. Nasze wskazówki należy traktować jako podstawowy drogowskaz.

Urząd gminy lub miasta
Cel: wpis do ewidencji działalności gospodarczej
Wniosek składasz w miejscu zamieszkania (zameldowania), a nie w miejscu prowadzenia działalności. Musisz zgłosić zakres działalności, czyli tzw. PKD (www.pkd-24.pl). Wpis kosztuje 100 zł, a jego każdorazowa modyfikacja 50 zł. Przemyśl zakres swoich usług. Przy wniosku musisz także podać nazwę firmy (jeżeli rejestrujesz się jako osoba indywidualna, nazwa firmy musi zawierać imię i nazwisko).

Urząd statystyczny
Cel: wniosek o wpis do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej
Otrzymujesz swój REGON. Zaświadczenie otrzymasz w ciągu 14 dni (zazwyczaj wcześniej). Złożenie wniosku i otrzymanie REGON-u jest bezpłatne. O wniosek musisz wystąpić w terminie 14 dni od daty otrzymania zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej. Adresy urzędów znajdziesz na stronie www.stat.gov.pl.

Bank i producent pieczątek
Cel: założenie rachunku firmowego i zamówienie pieczątki firmy
Mimo że nie ma obowiązku posiadania pieczątki ani rachunku bankowego firmy, są one wymagane w ZUS-ie i urzędzie skarbowym. Numer konta firmowego jest bardzo ważny dla właścicieli sklepów, bo tam klienci będą wpłacać za zakupy.

Urząd skarbowy
Cel: wystąpienie o Numer Identyfikacji Podatkowej – NIP
Jest to obowiązek ewidencyjny, któremu podlega każdy podmiot prawa. Musisz się po taki numer zgłosić. Potrzebujesz wypisu z ewidencji działalności gospodarczej (osoby fizyczne), wypisu z Krajowego Rejestru Sądowego, umowy spółki (osoby prawne) oraz pieczątki firmowej i dokumentu poświadczającego tytuł prawny do lokalu, w którym jest siedziba.

ZUS
Cel: opłacanie składek
Prowadząc działalność gospodarczą, jesteś zobowiązany do płacenia składek na ubezpieczenie społeczne (zarówno za siebie, jak i za swoich ewentualnych pracowników). Masz 7 dni na zgłoszenie tego do ZUS-u.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto