A A A

Elektryczna jazda

PC Format 6/2017
Jednym z trendów widocznych na targach elektroniki CES w Las Vegas był rozwój transportu osobistego. Najłatwiejszym w obsłudze i funkcjonalnym na krótkich dystansach pojazdem jest elektryczna hulajnoga. Przyjrzeliśmy się trzem różnym konstrukcjom. Można nimi jeździć do pracy. Marek Konderski


Wbrew pozorom elektryczne hulajnogi nie są pojazdami dla małych dzieci. Co prawda sprawnie obsłużą go już ośmiolatki, ale ze względu na wagę sprzętu dopiero nastolatek będzie w stanie go przenosić. Jeżeli dodać do tego wysoką cenę i fakt, że hulajnogę trudniej zabezpieczyć przed kradzieżą niż rower, to okazuje się, że bardziej obiecującą grupą docelową są młodzi ludzie, którzy potrzebują poręcznego środka transportu do pracy.

Szacujemy, że maksymalny odcinek, jaki można przejechać na hulajnodze, to ok. 5 km po w miarę równym terenie. Problemem nie jest akumulator, lecz zmęczenie użytkownika, który musi bardzo uważać na drogę i omijać przeszkody, które na rowerze po prostu by zignorował.

Idealna hulajnoga nie istnieje. Nie da się zrobić pojazdu lekkiego i jednocześnie wyposażonego w pojemny akumulator (bo ten jest ciężki), jak również takiego, który da się łatwo i szybko złożyć, a jednocześnie w pozycji gotowej do jazdy będzie miał idealnie sztywną konstrukcję – dlatego w budowie każdego produktu widać kompromisy. Przed dokonaniem zakupu warto odwiedzić sklep i „przymierzyć” hulajnogę, aby sprawdzić, czy nie będziesz musiał garbić się ze względu na za niską kierownicę i czy system składania nie jest skomplikowany.

W przeciwieństwie do hulajnóg wyczynowych w modelach elektrycznych kierownica powinna być dość wysoka. Trzymanie rąk w okolicy pasa jest niewygodne na dłuższych odcinkach, głównie ze względu na konieczność operowania kciukiem w nienaturalnej pozycji. Jest to związane ze sposobem sterowania silnikiem – robi się to, naciskając manetkę. Wymaga to nieco wyczucia, bo gwałtowne ruchy wyrywają pojazd spod nóg. Elektryczne hulajnogi nie demonami prędkości – jeżeli ważysz nie więcej niż 70 kg, to na równej drodze uzyskasz prędkość 20–25 km/h. Każdy dodatkowy kilogram i wzniesienie na drodze obniżają prędkość i zasięg podręcznego pojazdu.

Kodeks drogowy a hulajnoga

Z punktu widzenia prawa o ruchu drogowym osoba poruszająca się na hulajnodze jest traktowana jak pieszy i powinna przestrzegać wszystkich obowiązujących tę grupę użytkowników dróg przepisów. Oznacza to między innymi, że nie może korzystać ze ścieżek rowerowych. Zgodnie z prawem za taką jazdę można zapłacić mandat w wysokości 50 zł. Mandat (20–500 zł) można dostać także za jazdę po chodniku w wypadku, gdy policja stwierdzi, że swoją jazdą stwarzasz zagrożenie dla bezpieczeństwa innych osób lub porządku ruchu drogowego. 30 września 2016 został zgłoszony projekt poprawki do ustawy o ruchu drogowym zawierający definicję pieszego korzystającego ze środka osobistego transportu, zgodnie z którym taka osoba może korzystać ze ścieżek rowerowych. Zmiany mają wejść w życie 20 maja 2018 roku.

GOCLEVER CITY RIDER 5 BLACK LG


Hulajnoga o nietypowej konstrukcji. Elektronika i akumulator zostały ukryte w grubej rurze kolumny kierowniczej, dzięki czemu liczba widocznych kabli jest znikoma, a brak elektroniki w podeście uniemożliwia jej uszkodzenie. Ceną takiego rozwiązania jest brak możliwości regulacji wysokości kierownicy – ta odpowiada osobom nie wyższym niż ok. 180 cm.

Plusem urządzenia jest stosunkowo mała waga i fantastycznie prosty, sprawnie działający system składania – wystarczy jeden ruch dźwignią. Kolejną zaletą są mocowane na gwint rączki, które można wykręcić na czas przewożenia – po wkręceniu konstrukcja jest sztywna. Słabą stroną tego modelu jest brak amortyzacji – kółka o średnicy 14 cm są twarde, więc jazda po nierównej nawierzchni powoduje dyskomfort – w szczególności jazda po fazowanej kostce jest nieprzyjemna. Dla osób przyzwyczajonych do klasycznych, nieamortyzowanych hujalnóg może to jednak nie być problemem.

Ciekawe dodatki to lampa LED i komputer pokładowy, dostępny jest także elektroniczny 5-stopniowy ogranicznik prędkości (ze stopniami co 4 km/h). Elektromagnetyczny hamulec jest dość skuteczny, mechaniczny nożny mógłby mieć mniej chybotliwe mocowanie. Gdyby w hulajnodze zastosowano większe kółka z pompowanymi oponami i nieco mocniejszy silnik, byłaby to jedna z najciekawszych propozycji dostępnych na polskim rynku.

Waga: 7,45 kg, maks. obciążenie: 95 kg, wysokość kierownicy: 87 cm, długość podestu: 56 cm, prześwit: 7 cm, moc silnika: 250 W (w przednim kole), pojemność akumulatora: 6,6 Ah, czas ładowania: 4 godziny, zasięg: do 20 km, maks. prędkość: do 20 km/h, hamulec: elektryczny i mechaniczny (klasyczny); pcformat.pl/u/2919

Frugal Eco


Subiektywnie najwygodniejsza spośród testowanych hulajnóg. Plusem jest wysoka kierownica, która umożliwia komfortową jazdę osobom o wzroście od 130 do 190 cm. Istotny jest także system amortyzacji – przednie koło o średnicy 20 cm wyposażone zostało w pompowaną oponę i sprężynową amortyzację, zaś tylne w pełną gumową oponę i sprężynowy, poziomy amortyzator. Sprawia to, że jazda nawet po nierównej nawierzchni jest dość komfortowa.
Silnik – mimo tego, że ma moc niższą niż ten w modelu Z3 – sprawia wrażenie co najmniej tak samo żwawego. Z całą pewnością jest mocniejszy niż silnik w modelu firmy Goclever.

Komputer umieszczony na kierownicy to centrum sterowania hulajnogą, choć kolorowy ekran jest niepotrzebnie przeładowany informacjami, przez co traci nieco na czytelności. Maksymalną prędkość można ograniczyć do 15, 25 lub 30 km/h. Trzeba o tym pamiętać, bo domyślnym ustawieniem po włączeniu jest limit 15 km/h (chyba że zmieni się domyślne ustawienia). Ciekawostką przydatną na dłuższych odcinkach jest wbudowany tempomat.

Wadą pojazdu jest system składania. Typowe dla hulajnóg mocowanie rączek ma typową słabość – chyboczą się one podczas jazdy. System składania kolumny kierowniczej jest trudny do opanowania – chociaż przygotowanie hulajnogi do jazdy jest łatwe, jej złożenie wymaga wymaga sporo siły i kombinowania.

Waga: 11,3 kg, maks. obciążenie: 120 kg, wysokość kierownicy: 90-97 cm, długość podestu: 43 cm, prześwit: 7,5 cm, moc silnika: 250 W (w przednim kole), pojemność akumulatora: 10 Ah, czas ładowania: 3–5 godzin, zasięg: do 30 km, maks. prędkość: do 30 km/h, hamulec: elektrodynamiczny i mechaniczny (klasyczny); pcformat.pl/u/2920

AirWheel Z3


Najprostsza w obsłudze testowana hulajnoga. Ma tylko jeden przycisk (włącznik), ale dostępna jest apka, która po sparowaniu z pojazdem umożliwia konfigurację ustawień i podgląd parametrów jazdy.

Podest jest tu bardzo krótki, a po jego bokach znajdują się dwie składane na czas transportu podstawki pod stopy. Można więc jechać w pozycji nietypowej, ale wygodniejszej dla człowieka – ze stopami obok siebie. Ze względu na krótki podest optymalny wzrost użytkownika mieści się w granicach 120–170 cm, i to mimo dużego zakresu regulacji wysokości kierownicy. Największą zaletą hulajnogi są duże, 20-centymetrowe kółka z pompowanymi oponami. Przednie jest dodatkowo amortyzowane sprężyną. Prosty w zasadzie system składania hulajnogi nie jest intuicyjny – odkrycie, jak działa, zajmuje parę chwil. Funkcjonalnym drobiazgiem jest stopka umożliwiająca postawienie hujalnogi.

Specyficzną cechą Z3 jest umieszczenie akumulatora i elektroniki w cylindrze w uchwycie na kolumnie kierownicy. Można go odpiąć i zabrać ze sobą lub wymienić w razie uszkodzenia. Taka konstrukcja sprawia jednak, że wszystkie kable są na wierzchu i czasem się plączą.
Świetnym rozwiązaniem jest klamra mocująca rączki – są one składane i się chyboczą, ale klamra idealnie je usztywnia. Wadą testowanego egzemplarza były duże opory podczas jazdy bez korzystania z silnika.

Waga: 11,55 kg, maks. obciążenie: 100 kg, wysokość kierownicy: 76-91 cm, długość podestu: 31 cm, prześwit: 6,5 cm, moc silnika: 350 W (w tylnym kole), pojemność akumulatora: 6,5 Ah, czas ładowania: 2 godziny, zasięg: do 20 km, maks. prędkość: do 20 km/h, hamulec: tarczowy (na tylnym kole, dźwignia na kierownicy); pcformat.pl/u/2921


Tagi: testy porady
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2020
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto