A A A

Facebook na cenzurowanym?

PC Format 04/2011
Potężny Facebook nie musi się reklamować. Na jego profile odsyłają fanów: telewizja, radio i inne środki masowego przekazu. To może się skończyć, bo sprawie już przygląda się Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. [Paweł Bijata]

Strony dla fanów na Facebooku tworzą dzisiaj prawie wszyscy: organizatorzy społecznych inicjatyw, nieduże firmy i potężne międzynarodowe marki oraz koncerny. Wszędzie słyszymy lub widzimy: „więcej na Facebooku”, „zostań naszym fanem…”, itp. Takie promowanie profili serwisu z jednej strony nakręca licznik odwiedzin amerykańskiej witryny, z drugiej zaś pozwala właścicielom profili przyciągnąć potencjalnych zwolenników czy klientów. Teraz w wyniku skargi słuchacza radiowej Jedynki może się to zmienić. Przynajmniej w mediach publicznych i komercyjnych hasło Facebook może się znaleźć na cenzurowanym.

Nie namawiajcie mnie

Słuchacz poskarżył się, że osoby prowadzące audycje w Programie I Polskiego Radia bardzo często zachęcają do odwiedzin profilu na Facebooku, więc tym samym reklamują portal w trakcie trwania audycji. Sprawę omówiono 22 lutego na posiedzeniu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (KRRiT) i chociaż nie ma jeszcze oficjalnego stanowiska, pojawiły się pierwsze wypowiedzi, które zwiastują możliwe rozwiązania. Krzysztof Luft, członek KRRiT, stwierdził, że nie ma przeszkód, by media, także publiczne, były obecne w serwisach społecznościowych, miały tam profile i promowały w nich swoje audycje. Niedopuszczalne jest jednak promowanie takich serwisów na antenie, zwłaszcza jeśli słuchaczy i widzów odsyła się tam po informacje inaczej niedostępne. Stanowisko KRRiT będzie więc odróżniać sygnalizowanie obecności mediów w serwisach społecznościowych od namawiania widzów i słuchaczy do korzystania na przykład z Facebooka. To drugie jest bowiem niedopuszczalne.

– Nie zarabiamy na tym – ripostuje Ryszard Hińcza, dyrektor radiowej Jedynki. Wyjaśnia, że profil Jedynki na Facebooku założyli sami słuchacze, a radio włączyło się, żeby być tam, gdzie oni. Hińcza dodaje, że profil służy do podawania informacji o programach stacji, bo słuchacze nie mogą się o nich dowiedzieć na przykład z prasy. Warto dodać, że Jedynka ma swoją stronę na witrynie Polskiego Radia i wydaje się, że do niej powinna w pierwszym rzędzie odsyłać słuchaczy.

Promowanie nk.pl bez konsekwencji

Pierwszy szum wokół promowania profili w portalach społecznościowych zrobił się już w ubiegłym roku. Podczas mundialu prowadzący studio mundialowe na antenie TVP 1 namawiali widzów, aby dołączali do kibiców w portalu nk.pl. Wtedy jednak oficjalnej skargi na taką praktykę nikt nie złożył i sprawa ucichła.

Ile fanów mają profile na Facebooku

Podajemy przykładowe profile wraz z liczbą fanów, czyli osób, które dodały je do ulubionych. Swoje fanpage na Facebooku mają nie tylko całe stacje radiowe czy telewizyjne, ale też osobne programy rozrywkowe, seriale, filmy i audycje.
Program 1 Polskie Radio – blisko 10,5 tys.
Nowy program TVP Bitwa na głosy (przed rozpoczęciem emisji) – ponad 3 tys.
Radio EskaROCK – ponad 125 tys.
Telewizja TVN24 – ponad 87 tys.


Tagi: internet www
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 2/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto