A A A

Flash kontratakuje

PC Format 01/2012
Jeszcze rok temu przewidywano koniec Flasha i triumf technologii HTML5. Tymczasem u progu 2012 roku Flash ma się świetnie. Nowa 11. wersja tej wtyczki do przeglądarek WWW pozwala na tworzenie gier 3D z akceleracją sprzętową i usprawnia dekodowanie wideo tak, że filmy HD z internetu można oglądać nawet na słabych netbookach. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Walka o standard wideo

Pełna specyfikacja HTML5 ma być opublikowana dopiero w 2014 roku. Trwa spór o kodek wideo, który wejdzie do standardu i będzie musiała go mieć każda przeglądarka zgodna z HTML5. Apple i Microsoft promują komercyjny kodek H.264, Google i społeczność opensource optują za OGG lub VP8. W efekcie Mozilla odtwarza wideo osadzone za pomocą HTML5 jedynie, gdy jest zakodowane w otwartym standardzie, a Internet Explorer i Safari, kiedy kodekiem jest H.264. Google Chrome wspiera… obydwa rozwiązania ze względu na gigantyczną bazę wideo z YouTube, która jest zakodowana właśnie za pomocą H.264. W tym standardzie jest zresztą ok. 90 proc. wideo dostępnego w internecie.

Poza tym wydajność dekodowania wideo w przypadku HTML5 jest znacznie słabsza niż we Flashu.

3D nie dla HTML5

Niespójność między przeglądarkami dotyczy także innych technologii związanych ze standardem HTML5. Jednym z przykładów jest biblioteka WebGL, która w połączeniu ze znacznikiem <canvas> umożliwia uruchamianie w przeglądarce gier 3D korzystających z karty graficznej komputera. Google i Mozilla wspierają tę technologię Apple z zastrzeżeniami, natomiast Microsoft nie chce jej w Internet Explorerze ze względu na rzekome zagrożenie dla bezpieczeństwa.

Zresztą HTML5 wypada słabo nawet w prostszych aplikacjach rozrywkowych 2D. Jedną z najlepiej wyglądających gier HTML5 jest Vortal Combat  (www.flex-com.fr/shmup/). Niestety jej mechanika, podobnie jak innych gier w tej technologii, przypomina czasy 8-bitowych komputerów. Więcej gier HTML5 znajdziesz na stronie http://html5games.com.

Również w przypadku zwykłych aplikacji internetowych nie jest najlepiej. Jeszcze długo deweloperzy będą preferowali narzędzia programistyczne zapewniane przez producentów poszczególnych systemów operacyjnych, a nie wieloplatformowego HTML5.

Adobe wspiera HTML5

Choć Adobe robi wszystko, by utrzymać strategiczną pozycję Flasha w internecie, nie ignoruje rodzącego się standardu HTML5. Firma pokazała działające narzędzie, które automatycznie konwertuje animacje Flash na HTML5. Pozwala to projektantom korzystającym z narzędzi Adobe tworzyć produkty działające np. na iOS-ie, gdzie nie ma wtyczki Flash. Firma jednocześnie rozwija program Adobe Edge do tworzenia animacji i programów w HTML5, JavaScript i CSS3. Narzędzie można pobrać za darmo do testów ze strony http://pcformat.pl/u/203.

HTML5 – cechy i możliwe zastosowania

  • NOWOCZESNE STRONY WWW
    HTML5 to najnowsza wersja języka do tworzenia struktury strony WWW, istniejącego od początku lat 90. Przystosowuje go do potrzeb nowoczesnych serwisów internetowych, przede wszystkim dzięki nowym znacznikom i interfejsom programistycznym (API).
  • DYNAMICZNE APLIKACJE, ANIMACJE, GRY
    HTML5 pozwala deweloperom tworzyć rozbudowane i dynamiczne aplikacje internetowe, dostarczające multimedialną treść bez odwoływania się do zamkniętych rozwiązań, takich jak Flash. Jest to możliwe dzięki integracji nowych elementów składni HTML, takich jak tag <canvas>, z JavaScriptem i CSS3. Połączenie tych trzech elementów pozwala na tworzenie animacji, a nawet gier.
  • UNIWERSALNE ROZWIĄZANIA MOBILNE
    Aplikacje HTML5 będą działały na każdym smartfonie czy tablecie, które mają przeglądarkę WWW. Dzięki temu deweloperzy będą mogli tworzyć wieloplatformowe usługi, dostarczane z serwerów internetowych. Zastosowaniom mobilnym sprzyja także to, że każdy producent przeglądarki będzie tworzył interpretator HTML5 dopasowany do własnego sprzętu, co pozwala na optymalizację kodu w celu mniejszego zużycia mocy obliczeniowej, a w konsekwencji akumulatorów.
    Więcej: http://pcformat.pl/u/204

Nowości Flasha 11

  • Wersja 64-bitowa
  • Możliwość tworzenia gier 3D z akceleracją GPU
  • Narzędzia do tworzenia gier 2D korzystających z akceleracji GPU
  • Wbudowany kodek H.264 do bezpośredniej obsługi kamer internetowych
  • Usprawnione, wielopotokowe odtwarzanie wideo (11.2)
  • Automatyczna aktualizacja w tle (11.2)

Ocena:
Oceń:
Komentarze (2)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto