A A A

Jak się nie wciągnąć

PC Format 7/2017
Cztery lata temu prosta gra Candy Crush Saga generowała w niektóre dni 600 tys. dol., czyli ok. 2,27 mln zł przychodu. Jak to możliwe, że niektóre gry lub inne dobrodziejstwa technologii aż tak wciągają a wręcz uzależniają użytkowników? Grzegorz Kubera

4. Gry komputerowe, zwłaszcza w wersji multiplayer

Od mobilnych minigier, przez Call of Duty, po Diablo 3 czy World of Warcraft – wszystkie te gry doskonale uzależniają. Ich autorzy stosują przeróżne techniki, które sprawiają, że chcesz grać i grać, a gdy przerwiesz, bo np. trzeba wyjść z psem na spacer, nie możesz się doczekać powrotu spróbowania ponownie. Jak to możliwe? Jedną z przyczyn są „małe nagrody” dostarczane w każdej grze, czasem zastępowane przez duże nagrody. W Diablo może to być zdobycie kolejnego poziomu doświadczenia albo odrobinę lepsza część zbroi dla bohatera, w CoD-zie odznaka za dobry wynik, dająca nadzieję na jeszcze lepszy rezultat w kolejnej potyczce, albo nowa „skórka” broni. Dodatkową presję można czuć podczas gry online. Jeśli jesteś członkiem wirtualnej społeczności, np. gildii w WoW-ie, ciężko tak po prostu odmówić pomocy kolegom idącym do lochu, zwłaszcza że podczas twojej nieobecności ich postacie urosną w siłę. Aby nie odstawać od reszty, trzeba grać. Gry wykorzystują też tzw. mikrowpływy. Jeśli kursor myszy trafi na dany obiekt, wyświetla się tekst albo odtwarza się dźwięk. Chodzi o to, aby dochodziło do zależności „akcja–reakcja”, byś widział, że to, co robisz, powoduje jakiś efekt. Uzależniają też mobilne gry z mikropłatnościami. Trivia Crack wyświetla pytania, na które trzeba odpowiedzieć, by przejść dalej. Jeśli odpowiesz kilka razy źle, tracisz „życia” i otrzymujesz wybór: albo czekasz godzinę, by zdobyć nowe, albo płacisz 99 centów i kontynuujesz grę od razu. Gry strategiczne typu Clash of Clans pozwalają za dopłatą przyspieszyć tempo produkcji jednostek, by nie trzeba było czekać, ryzykując porażkę – a im dłużej grasz, tym ciężej porzucić imperium.

5. Zakupy w internecie

Wiele osób uzależnia się również od zakupów w internecie – na tyle, że bardziej cieszy ich sam proces kupowania niż rzeczywiście to, co później przychodzi pocztą lub kurierem. Dotyczy to zwłaszcza małych rzeczy: ubrań, książek, płyt z filmami. Przeglądasz np. setki powieści, czytasz opinie, oglądasz okładki, wyszukujesz prawdziwe „perełki”, aż w końcu składasz zamówienie – i ogromnie się cieszysz, że dokonałeś świetnego wyboru i zakupu. Sam proces kupowania jest bardzo przyjemny i ciągle karmisz mózg „małymi nagrodami”. Po czym poznać, że jesteś uzależniony od zakupów online? W przeglądarce zawsze masz otwarte zakładki ze sklepu lub sklepów z ulubionymi przedmiotami, które albo już zostały dodane do koszyka, albo trafią tam w przyszłości. Dziennie też dostarczasz sobie tej przyjemności i poświęcasz ok. 20 minut na przeglądanie oferty danego sklepu, chcąc sprawdzić, czy pojawiły się warte uwagi nowości lub promocje. Do tego otrzymujesz więcej e-maili z ofertami i promocjami niż wiadomości od znajomych i rodziny. Największe sklepy zarządzane są przez mistrzów marketingu – ci ludzie wiedzą, jak tworzyć opisy, zdjęcia i oferty, jak duży wybór produktów jest „za duży” i „za mały”, jakie filtry zastosować w sklepie, aby potencjalny klient spędził więcej czasu na przeglądaniu ofert itd.

6. Niedaleka przyszłość: wirtualna rzeczywistość

Aby wzmocnić doznania, jakie dostarczają gry i inne multimedia, wiele firm stawia obecnie na wirtualną rzeczywistość (virtual reality). VR umieszcza użytkownika w środowisku pełnym bodźców i masz wrażenie, że jesteś w innej, realnej rzeczywistości. Obecnie VR ciągle jest w fazie rozwoju i nie jest to jeszcze w pełni dojrzała technologie, ale HTC Vive czy PlayStation VR dają przedsmak tego, co czeka w przyszłości. Na razie oszukiwany jest tylko zmysł wzroku, nad dotykiem prace wciąż raczkują. Chris Sacca, miliarder, który m.in. pracował kiedyś w Google i zainwestował w serwis Twitter, mówiąc o VR powiedział, że „obawia się o swoje dzieci”. Przyznaje, że VR może dla niektórych osób okazać się lepszym światem do zamieszkania niż ten, w którym żyją na co dzień. Choć obecnie VR nie oferuje jeszcze tak zaawansowanych technologicznie „doświadczeń”, aby imitować rzeczywistość, niektóre materiały VR wciągają na tyle, by dzięki niezapomnianym doznaniom na końcu powiedzieć „chcę jeszcze raz!”. Należy oczekiwać, że w najbliższej przyszłości VR stanie się kolejną odnogą kultury – po filmach, muzyce czy książkach. I najprawdopodobniej będzie uzależniać najbardziej.


Tagi: sprzęt nauka
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto