A A A

Jak się wyróżniać

PC Format 11/2016
Zdobyłeś już pierwszych klientów? Pora na dotarcie do szerszej grupy odbiorców. To niezbędne, aby firma mogła się rozwijać. Dzięki naszym poradom uda ci się wyróżnić na tle konkurentów. Grzegorz Kubera


Miłośnicy joggingu często kupują buty Vibram FiveFingers. Nie robią tego jednak dlatego, że są modne czy polecane przez znanych sportowców. Buty FiveFingers wyglądają jak skrzyżowanie skarpetki z rękawiczką. Kiedy je założysz, wyglądasz trochę jak żaba – buty mają osobną kieszeń na każdy palec, przez co stopy mają nieco „płazowaty wygląd”. Po co więc kupować tak dziwne buty?

Vibram tłumaczy, że tylko takie obuwie pozwala doświadczyć tzw. bosego biegania. Posiadacze FiveFingers czują się tak, jakby biegali boso, natomiast cienka guma chroni ich stopy przed kamieniami czy szkłem. Z punktu widzenia firmy Vibram nie to jest jednak najważniejsze. O wiele większe znaczenie dla producenta ma fakt, że buty zwracają na siebie uwagę. Osoby, które je zakładają, często są zaczepiane przez obcych ludzi, którzy pytają, czy takie buty są wygodne. Właściciele FiveFingers chętnie udzielają informacji – mówią, dlaczego je noszą, ile takie obuwie kosztuje i gdzie można je kupić.

Marketing szeptany

Ze względu na to, że klienci opowiadają innym ludziom o butach FiveFingers, Vibram nie musi wydawać za dużo środków na reklamę. Buty są promowane w ramach tzw. marketingu szeptanego, czyli wymieniania informacji między samymi klientami. To świetna, a przy tym bezpłatna reklama. Dziennik „New York Times” przygotował nawet artykuł o marce Vibram, informując, że sprzedaż rośnie z roku na rok i w samym 2009 r. firmie udało się osiągnąć ponad 10 mln dol. przychodu w Ameryce Północnej – całkiem nieźle, jak na śmiesznie wyglądające żabie buty. I właśnie o to chodzi w biznesie: o wyróżnianie się i tworzenie czegoś niezwyczajnego. Jeśli coś wygląda lub działa wyraźnie inaczej niż produkty konkurentów, łatwo uda ci się zwrócić na siebie uwagę potencjalnych klientów. To pierwsza zasada tworzenia marki, która osiągnie sukces: zadbaj o to, aby twoja oferta była niezwyczajna.

Zapamiętaj słowa Roberta Stephensa, założyciela firmy Geek Squad, który powiedział: „reklama to podatek, jaki trzeba płacić za bycie nijakim”. Jeśli nie postawisz na niezwyczajną ofertę, będziesz musiał nieustannie wydawać pieniądze na reklamę, ponieważ klienci nie będą chcieli opowiadać o twoich produktach i wzajemnie ich sobie polecać.

Marketing rekomendacji

Stworzenie niezwyczajnej oferty może być trudne, trzeba jednak stawiać na kreatywność. Na przykład Dropbox, firma oferująca z pozoru mało ciekawy produkt (dysk internetowy), chciała, aby klienci polecali go sobie wzajemnie. Złożyła więc ofertę swoim użytkownikom: poleć nasz dysk, a otrzymasz 500 MB dodatkowego miejsca za każdego zdobytego użytkownika, maksymalnie możesz w ten sposób rozszerzyć pojemność do 16 GB. Takie działanie to tzw. referral marketing, czyli marketing rekomendacji.

Dla Dropboksa zdziałał cuda, ponieważ w pierwszych 18 miesiącach działalności wygenerował 60-procentowy wzrost liczby zarejestrowanych użytkowników oraz 2,8 mln bezpośrednich zaproszeń do korzystania z dysku online. Dropbox do teraz korzysta z referral marketingu, który obecnie odpowiada za pozyskiwanie ok. 35 proc. nowych użytkowników.

Marketing rekomendacji zdobył też pierwsze miejsce w badaniu Infusionsoft, które zostało przeprowadzone wśród 800 małych firm – 62 proc. ankietowanych wskazało referral marketing jako działania marketingowe zapewniające najlepsze rezultaty. Pomyśl, jak możesz wykorzystać program marketingu rekomendacji do promocji swojego produktu lub usługi. Dlaczego twoi klienci mieliby wzajemnie polecać sobie to, co oferujesz? I jakie korzyści może im to przynieść?

Dobrą inspiracją jest firma Taggler, która pozwala na tworzenie i kupowanie personalizowanych T-shirtów. Taggler oferuje dotychczasowym klientom 20 dol. w gotówce za to, że sprowadzą nowego klienta, natomiast nowy klient otrzymuje 20 dol. w formie kodu promocyjnego do wykorzystania w sklepie. Obie strony są zadowolone.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 6/2019
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto