A A A

Jazda po mieście

PC Format 2/2009
Z komunikacji miejskiej tylko w Warszawie korzystają dziennie 2 mln pasażerów. Aby ułatwić im podróżowanie, zapewnić punktualne dotarcie do celu, władze miast wdrażają inteligentne systemy transportowe, korzystające z najnowszych technologii teleinformatycznych. Oto kilka takich rozwiązań działających w stolicy.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem – możliwości w skrócie

To najbardziej zaawansowany system wdrażany w Warszawie. Ma na celu zapobiegać pogarszaniu się warunków drogowych w mieście, zwłaszcza w wyznaczonych trasach.
  • PIERWSZEŃSTWO DLA TRAMWAJÓW
    System automatycznie steruje sygnalizacją świetlną na określonych obszarach miasta. W pierwszym etapie został wdrożony na dwóch poprzecznych ciągach komunikacyjnych (Al. Jerozolimskie oraz Wisłostrada). Ma tam zapewniać na skrzyżowaniach priorytet komunikacji publicznej. Na obecnym etapie ten priorytet mają jedynie tramwaje. Zainstalowano w nich urządzenia komunikujące się ze sterownikiem sygnalizacji świetlnej w technologii DSRC (wyspecjalizowane połączenie bezprzewodowe krótkiego zasięgu). Podjeżdżając do skrzyżowania, tramwaj wysyła komunikat z żądaniem przydzielenia zielonego światła. Sterownik lokalnie optymalizuje cykl wyświetlanych sygnałów świetlnych, tak aby jak najszybciej przepuścić przez skrzyżowanie tramwaj.
  • DANE O RUCHU
    System steruje sygnalizacją świetlną na 37 skrzyżowaniach, wykorzystuje 5 tablic, na których są wyświetlane informacje o sytuacji na ulicach, utrudnieniach i awariach. Gromadzi dane o ruchu zbierane za pomocą detektorów w nawierzchni ulic oraz wideodetekcji. W tej ostatniej wykorzystuje się umieszczone nad pasem ruchu cyfrowe kamery wideo, które zliczają pojazdy przejeżdżające przez określony pas. Wszystkie elementy systemu są ze sobą połączone światłowodami o łącznej długości 18 km.
  • 13 STACJI POGODOWYCH
    Są częścią ZSZR. Rejestrują temperaturę, opady deszczu lub śniegu, temperaturę nawierzchni. Zbierają też informacje o zanieczyszczeniu powietrza. Wszystkie dane są udostępniane w internecie.
zszr.zdm.waw.pl

Śledzenie autobusów

System o podobnych funkcjach do SNRT 2000 ma być wdrożony w warszawskich autobusach. Ale ma określać położenie autobusu z mniejszą dokładnością – od kilkudziesięciu do kilkuset, a nie kilku metrów. Położenie geograficzne będzie ustalane przy użyciu modułu GSM i infrastruktury sieci komórkowej. Będzie ona wskazywała sektor, w którym znajduje się konkretny moduł GSM i przypisany do niego pojazd. Umieszczony w autobusie komputer, wyposażony w moduł GSM, będzie wysyłał do centrali dane o przejechanym odcinku trasy w kilometrach i ewentualnym odchyleniu od rozkładu jazdy. Będzie też umożliwiał nawiązanie połączenia głosowego z kierowcą w razie awarii, niebezpieczeństwa itp.

Obecnie w autobusach warszawskich działa znacznie prostszy system kontrolny, opierający się na liczniku odległości. Na podstawie przejechanych kilometrów określa, w którym miejscu trasy znajduje się pojazd i jakie są jego odchylenia od rozkładu jazdy. Wyświetla tę informację kierowcy. Ponadto przebieg kursu jest zapisywany w pamięci urządzenia. Gdy autobus znajdzie się na terenie zajezdni, raporty z kursów są przesyłane do centrum dyspozytorskiego za pomocą radiołącza krótkiego zasięgu. Podobnie jak w przypadku tramwajów raporty o punktualności pojazdów mają być od początku 2009 roku podstawą do rozliczeń z miastem.

Monitoring wizyjny

Systemem, który ma zwiększyć bezpieczeństwo w tramwajach i autobusach miejskich, jest monitoring wizyjny. Obraz tego, co się dzieje w pojeździe, jest rejestrowany, ale nie ma podglądu online.

System jest stosowany w około 150 warszawskich autobusach. W każdym umieszczono co najmniej cztery cyfrowe kamery wideo o wysokiej rozdzielczości matrycy (jakość HD). Jedna z nich jest tak umieszczona, aby rejestrowała to, co dzieje się przed pojazdem. Obraz zarejestrowany tą kamerą jest wykorzystywany do celów dowodowych w przypadku kolizji lub wypadku. Nagrania są przechowywane przez 30 dni. Taki sam system będzie wdrażany w warszawskich tramwajach.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto