A A A

Zaprogramuj sobie kota

9 września 2017, 09:10 | Czytany 170
Lego Mindstorm, to znana seria wyposażona w silniki, czujniki i możliwość programowania sprzętu, dzięki czemu można tworzyć niesamowite, zautomatyzowane konstrukcje. Teraz Lego chce zaszczepić bakcyla inżynierii i programowania w młodszych użytkownikach. Do tego celu ma służyć nowy na rynku zestaw Lego Boost.
Zaprogramuj sobie kota

Lego Boost jest dużym zestawem, zawierającym ponad 840 klocków (jest wiele zapasowych jak w każdym zestawie) kierowanym do dzieci w wieku 7-12 lat. Jest oczywiście kompatybilne ze wszystkimi innnymi zestawami Lego, a w szczególności z serią Technic. Całość sterowana jest przez główny klocek nazywany Move Hub. Jest on zasilany 6 bateriami AAA i wyposażony w interfejs Bluetooth, oraz dwa silniki, czujnik koloru, przechyłu i odległości. Jest on sercem, a w zasadzie kręgosłupem każdej zabawki jaką można stworzyć z tego zestawu

Pięć zabawek

Lego Boost nie jest tani (oficjalna cena to 699 zł), ale umożliwia zbudowanie aż pięciu różnych obiektów. To istotna róźnica, bo z większości nowych zestawów da się złozyć tylko jeden. Pierwszym, od którego należy zacząć jest robot Vernie. Proces budowy jest podzielony na trzy etap po ponad 100 kroków każdy. Na zakończenie każdego etapu samouczek pokazuje jak ułożyć prosty program demonstrujący możliwości właśnie zbudowanego fragmentu postaci.

Oprócz jeżdżącego i mówiącego, robota (27 cm wysokości) można zbudować kota machającego ogonem, pijącego mleko i mruczącego. Zarówno robot jak i kot mają ruchome elementy twarzy umożliwiające przekazywanie za pomocą prostej mimiku reakcji na bodźce.

 

Pozostałe trzy atrakcje to gitara, na której można w prosty sposób grać, pojazd terenowy i linia produkcyjna składająca kilkuklockowe figurki.

W zestawie nie ma drukowanej instrukcji, dostępna jest jedynie jej wersja elektroniczna w aplikacji sterującej klockami. biorac pod uwage stopień skomplikowania zestawu, instrukcja papierowa miałaby przynajmniej 1000 stron. Najprostsze zbudowanie jest pierwszej zabawki robota, bo instrukcja pokazuje który worek z klockami otworzyć. Kolejne nie mają już takiej wskazówki, bo wszystkie torebki zostały już otwarte. Właściwego klocka szukamy więc nie w zbiorze 90 a ponad 800 elementów, co znacząco wydłuża proces budowy. Z tego powodu zachowanie porządku przy demontażu złożonej zabawki jest niezmiernie istotne.

Bez tabletu ani rusz

Zanim zdecydujemy sie wydać prawie 700 zł na nowy zestaw Lego Boost zwrócić uwage na jeden niezmiernie istotny szczegół - ten zestaw jest sterowany aplikacją, którą można zainstalować na tablecie. Bez apki sterującej praktycznie nic nie da się tu zrobić, zabawki nie beda się poruszać. Natomiast aplikacja wymaga ekranu o przekątnej 8 cali. Oznacza to, że nie chce się instalować na smartfonach. Jest to spowodowane kwestią wygody użytkownika, na dużym ekranie zabawa jest znacznie bardziej komfortowa. Na szczęście obchodząc oficjalny sklep Google da się zainstalować apkę prawie na każdym smartfonie, bo jej wymagania są niewielkie. W praktyce jednak manipulowanie drobnymi elementami nawet na 5-calowym ekranie nie daje takiej satysfakcji jak na wiekszym ekranie tabletu.

Programowanie
Podobnie jak w wypadku Mindstorm, zbudowanie figurki lub pojazdu nie jest tu celem samym w sobie. Kluczowym elementem zabawy jest stworzenie programu sterującego zabawką. Do tego służy właśnie aplikacja, w której z prostych klocków tworzy się ciągi instrukcji.

Silniki umożliwiają ruch zabawek, a czujniki - reagowanie na określone bodźce. Kot może pic mleko po przystawieniu butelki, robot reaguje na głos (korzystając z mikrofonu i głośnika z tabletu), umie przenosić drobiazgi. W aplikacji dostępne jest 60 czynności, które można wykorzystać w swoich programach. Za pomocą dwóch dodatkowych instrukcji można ożywić też własne zwierzęta i pojazdy.

I choć sformułowanie "programowanie" jest tu nieco na wyrost, bo tworzone programy to po prostu proste ciągi komend, to dla najmłodszych dzieci w wieku szkolnym, które nigdy do tej pory nie miały styczności z żadnym kursem programowania ani edukacyjną grą, jest to idealna zabawka na początek przygody z kodowaniem. Ilość zabawy zdecydowanie przeważa tu nad ilością nauki, a frajda z możliwości prostego ozywnienia samodzielnie skonstuowanej zabawki jest naprawde spora.

 

 


Tagi:
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto