A A A

Znaj swoje prawa!

4 sierpnia 2015, 15:30 | Czytany 168
Nawet jeśli producent udziela tylko rocznej gwarancji na swój produkt masz dwa lat na dochodzenie swoich praw i reklamowanie wady sprzętu. A ostatnie zmiany w prawie ułatwiają życie konsumentom.
Znaj swoje prawa!

Od kilku lat podczas biegania używam słuchawek Jabra Sport+. Aktualnie, to już mój trzeci egzemplarz. Słuchawki mają bowiem pewien istotny feler - psują się mniej więcej po roku używania. Choć przeznaczone są dla osób uprawiających sport ich obudowa, jak się domyślam, nie została w odpowiedni sposób zabezpieczona przed potem. Skutkiem, co roku latem, gdy jest szczególnie ciepło, najpierw zaczyna szwankować prawa słuchawka a potem przyciski.

Pierwszy uszkodzony egzemplarz producent wymienił na nowy w ramach gwarancji. Gdy także ten uległ awarii okazało się, że gwarancja już wygasła. Zostało mi kupienie kolejnej pary. A należało walczyć o naprawę lub wymianę, bo - jak się po fakcie okazało - na gwarancji prawa konsumenta się nie kończą.

Zacznijmy od tego, że producent wcale nie jest zobligowany do dawania gwarancji na swój sprzęt. Tzw. gwarancja producenta to jego dobra wola, sposób budowania zaufania do marki oraz jeden z argumentów mających przekonać do zakupu. Warunki gwarancji, np. jej zakres, sposób reklamacji, itp. określa producent w karcie dołączonej do produktu. Wyznacza też okres gwarancji, czasem jest to zaledwie rok. Ale bez względu na gwarancję przysługuje ci dwuletni okres rękojmi (na podstawie artykułu 558 § 1 Kodeksu cywilnego).

W przeciwieństwie do gwarancji, gdzie najczęściej reklamację zgłaszasz do producenta, w ramach rękojmi wadliwy towar zawsze zwracasz sprzedawcy. Sam też określasz jak producent ma rozpatrzyć reklamację. Możliwości to: wymiana produktu na nowy, naprawa, obniżenie ceny lub zwrot pieniędzy. Ostatni przypadek zarezerwowany jest dla bardzo istotnych wad. Jeśli reklamację składasz w ciągu 12 miesięcy od daty zakupu to istnieje domniemanie, że wada produktu istniała już w momencie jego zakupu. To ułatwienie dla konsumenta, która zmusza producenta by udowodnił, że wada powstała z winy posiadacza sprzętu. Skuteczne zgłoszenie reklamacji w drugim roku trwania rękojmi jest trudniejsze - to konsument musi udowodnić wadę produktu. Nie należy się jednak zrażać, szczególnie jeśli sprzęt nie działa zgodnie z przeznaczeniem lub zapewnieniami producenta. Takie przypadki także podlegają prawu rękojmi - jeśli czujesz się wprowadzony w błąd przez reklamę, napisy na opakowaniu lub sprzedawcę możesz zgłosić reklamację.

Wracając do moich słuchawek. Na pakowaniu są reklamowane jako „zbudowane w celu wytrzymania najbardziej intensywnych treningów". Czy to wystarczy do skutecznego złożenia reklamacji gdy znowu zaczną szwankować i minie gwarancja? Pewnie nie pójdzie łatwo. Ale spróbuję.

A wszystkim posiadaczom sprzętu (nie tylko wadliwego) polecam stronę UOKiK gdzie znajdziecie dokładne zasady działania rękojmi, podane w dość przystępny sposób.

Zdjęcie główne pochodzi ze źródła: ©123RF/PICSEL


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto