A A A

Kostka do gry

PC Format 11/2011
Sześcian z kilkunastoma wgłębieniami na ściankach to uproszczone wyobrażenie kostki do gry. Realnie wcale nie jest ona prostym sześcianem, bo ma mocno zaokrąglone krawędzie, ułatwiające jej toczenie się po płaskiej powierzchni. Pokażemy, jak uzyskać taki kształt za pomocą Blendera. SEBASTIAN KRĘZEL

Wygładzanie obiektu i dodawanie szczegółów

W tym warsztacie zagęścimy siatkę bryły, poprawimy jej krawędzie, a na końcu dodamy otwory, wskazujące liczbę punktów. Tym sposobem uzyskamy końcową wersję bryły.


Przyciskiem [Tab] wyjdź z trybu edycji siatki. Z lewego panelu wybierz opcję Smooth. Z kolei na prawym panelu kliknij ikonę z kluczem narzędziowym. Teraz kliknij przycisk Add Modifier i z otwartej palety wybierz Subdivision Source.


Następnie w sekcji Subdivisions zwiększ wartość View do 3, a wartość Render do 4, naciskając prawe strzałki w poszczególnych rubrykach. Zwiększysz w ten sposób zagęszczenie siatki naszej kostki, a tym samym podniesiesz poziom szczegółowości.


Przejdź w tryb edycji, naciskając [Tab], i wybierz zaznaczanie wielokątów. Z menu wybierz View i Left, by ustawić widok z lewej strony kości. Z menu wybierz  Select, a następnie Circle Select. Wokół kursora pojawi się okrąg, który wskazuje obszar zaznaczania. Powiększ go, kręcąc rolką myszki w przód, tak by obszar zaznaczania był tylko minimalnie mniejszy od okrągłego pola kostki.




Narzędziem tym zaznacz wszystkie wielokąty wchodzące w skład okrągłego pola kostki. Naciśnij klawisz [Esc], by wyjść z trybu zaznaczania okręgiem. Z lewego panelu wybierz Extrude Region, a następnie naciśnij przycisk [Esc]. W ten sposób utworzyłeś dodatkowe pole będące odpowiednikiem wcześniej zaznaczonego obszaru.


Z lewego panelu wybierz funkcję Scale i przesuń nieznacznie w lewo kursor myszki. Następnie w rubrykach Vector dla trzech współrzędnych (X,Y,Z) wpisz wartość 0.950. Teraz odznacz wybrane wielokąty, naciskając klawisz [A] na klawiaturze. Wybierając z menu View pozostałe widoki, powtarzaj opisane wcześniej operacje dla każdego okrągłego pola w kostce.


W ten sposób uzyskasz zaostrzone krawędzie na okrągłych polach kostki. Na klawiaturze naciśnij [A], w celu odznaczenia zaznaczonych wcześniej wielokątów. Teraz, przytrzymując przycisk [Shift], zaznacz odpowiednie wielokąty na ściankach kostki, zgodnie ze schematem:


Z panelu po lewej stronie wybierz Extrude individual, a następnie naciśnij prawy przycisk myszki. W panelu Extrude individual kliknij lewym przyciskiem myszki na środku rubryki Offset i wpisz wartość 0.070. Ponownie naciśnij przycisk Extrude individual i naciśnij przycisk [Esc].


Zapisz teraz swój projekt, wybierając z menu głównego File i Save As. W kolejnym oknie wskaż katalog, w jakim projekt ma zostać zapisany (w naszym przykładzie C:\Blender\). W rubryce poniżej nazwij projekt (np. Kostka), a następnie kliknij przycisk   Save As Blender File.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto