A A A

Kurs GIMP-a (cz. 35) uwydatnianie szczegółów fotografii

PC Format 09/2015
Jeśli chcesz uwydatnić szczegóły zdjęcia, użycie filtra wyostrzania wbrew pozorom nie jest najlepszą metodą. Znacznie lepsze efekty osiągniesz, stosując filtry rozmycia. Choć brzmi to zaskakująco, dzięki mieszaniu warstw i świateł naprawdę ci pomogą. Przekonaj się sam, wykonując ćwiczenie na podstawie poradnika. Mateusz Nosel

Początkujący fotografowie, którym zależy na podkreśleniu detali fotografii, w programach graficznych stosują zazwyczaj wyłącznie podstawowy filtr wyostrzania. Nie jest to jednak najlepsza droga do uzyskania wyraźnej fotografii, bowiem taka zabawa często kończy się przeostrzeniem detali, w wyniku którego na zdjęciu powstają zniekształcenia krawędzi i niepotrzebny szum, a zdjęcie wygląda po prostu nienaturalnie. Jeżeli zależy ci na profesjonalnym podkręceniu kontrastu i wyostrzeniu fragmentów obrazu, powinieneś zastosować filtry, które z pozoru są nieprzydatne podczas takich operacji. Opisywany w tym warsztacie zabieg uwydatnienia szczegółów pozwoli uzyskać efekty kolorystyczne zbliżone do fotografii HDR, a tego typu efekty często stosowane są w różnych reklamach zdjęciowych. Podczas wykonywania ćwiczenia przydatna będzie wtyczka G’MIC, której wybrane możliwości opisywaliśmy już w kilku poprzednich częściach kursu. Jeśli jeszcze jej nie masz, zainstaluj ją zgodnie ze wskazówkami z archiwalnych odcinków kursu.

Uwydatnianie szczegółów fotografii

W warsztacie pokazujemy dwie metody rozmywania fotografii – z zastosowaniem tradycyjnego filtru dostępnego w zasobach GIMP-a, tj. rozmycia Gaussa, oraz z wykorzystaniem wtyczki G’MIC i filtra Smooth. Zachęcamy do wypróbowania obu metod rozmycia i porównania rezultatów oraz do modyfikacji poszczególnych parametrów obu filtrów według własnego uznania. Choć końcowe efekty mogą być do siebie zbliżone, praca dodatkowej wtyczki jest dokładniejsza.

Rozmycie na dwa sposoby


Z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W otwartym oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku fotografię, na którą chcesz nałożyć efekt, w naszym przykładzie zrodlowe.jpg, i kliknij przycisk Otwórz.


Wykonaj duplikat warstwy źródłowej, klikając ją prawym przyciskiem w okienku warstw i wybierając z menu Duplikuj warstwę.



Z menu Kolory wybierz opcję Inwersja, aby odwrócić kolory skopiowanej warstwy. W naszym przykładzie efekt wygląda tak:


Teraz musisz delikatnie rozmazać warstwę z odwróconą kolorystyką. Możesz to zrobić na kilka sposobów. Najprostszą metodą jest zastosowanie filtra rozmycie Gaussa. Aby to zrobić, z menu Filtry wybierz kolejno RozmycieRozmycie Gaussa.


Zostanie otwarte okienko o tej samej nazwie. Następnie wprowadź odpowiednie wartości dopasowane do wielkości zdjęcia źródłowego i kliknij OK. W naszym przykładzie szerokość fotografii wynosi 3000 pikseli, więc promień rozmycia otrzymał wartość 12.


Aby zobaczyć rezultat rozmycia, zmień warstwy na Miękkie światło. W naszym przykładzie zdjęcie wygląda tak:


Spróbuj teraz wykonać efekt rozmycia za pomocą wtyczki G’MIC. W ten sposób porównasz obie możliwości i wybierzesz lepszy rezultat. Na początku wyłącz widoczność skopiowanej warstwy i wykonaj duplikat warstwy źródłowej, a następnie wykonaj inwersję kolorów skopiowanej warstwy – tak jak w kroku 3.


Z menu Filtry wybierz G'MIC. Następnie w otwartym oknie wtyczki G’MIC, w sekcji Available filters, odszukaj na liście i rozwiń grupę Repair, po czym wybierz opcję Smooth [bilateral]. W parametrach filtra Smooth [bilateral] ustaw położenie suwaków jak w naszym przykładzie. Kliknij OK.


Zauważ, że detale warstwy z odwróconymi kolorami zostały mocno rozmyte. Teraz zmień Tryb warstwy na Miękkie światło i zobacz, jak uwydatnią się szczegóły. Porównaj wygląd obu warstw z rozmyciem. Prawdopodobnie znacznie lepszy efekt uzyskałeś za pomocą wtyczki G’MIC.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
geekboy68k
geekboy68k
26 stycznia 2016, 17:44
Fajna inicjatywa. Pomimo że niezły kurs (i to po polsku) jest na YouTube, to wersja pisemna zawsze się przyda. Trzeba promować open source. Z kolegą wyżej nie zgodzę się w 100%. Prawdą jest, że Photoshop wyznacza standardy. Prawdą jest też, że "z pudełka" oferuje więcej niż GIMP i ogólnie prościej go przyswoić ze względu na fakt, że większość najpopularniejszych narzędzi jest właśnie od razu dostępna, a co za tym idzie w pewien sposób standaryzowana. Nie zgodzę się natomiast z często podchwytywanym argumentem o niedojrzałości GIMP-a w stosunku do Photoshopa. GIMP to bardzo dojrzałe oprogramowanie, a jak ktoś poświeci odrobinę czasu na jego konfigurację i instalację wtyczek, to za darmo otrzyma narzędzie, które spokojnie można porównywać z komercyjnym Photoshopem i używać do tych samych zastosowań z identycznym efektem.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto