A A A

Makieta i planeta

PC Format 3/2013
Korzystając z narzędzi i filtrów wbudowanych w program GIMP, możesz sporządzić z jednej fotografii miniaturową makietę miasta lub kompozycję przypominającą planetę widzianą z kosmosu. Pokazujemy, jak takie efekty uzyskać. MATEUSZ NOSEL

Tworzenie własnej planety z jednej fotografii

W tym warsztacie pokazujemy, jak zmodyfikować fotografię, aby uzyskać efekt planety. Przygotuj dowolne zdjęcie. Najlepiej, aby był to jakiś kraj- obraz, na którym widoczne jest niebo, a obiekt centralny ma dookoła sporo wolnej przestrzeni. Wykorzystaliśmy zdjęcie wykonane podczas wakacyjnej wycieczki do Nowego Jorku.

Wykonywanie projektu


Uruchom GIMP-a i z menu Plik wybierz opcję Otwórz. W oknie Otwarcie obrazu wskaż na dysku plik ze zdjęciem lub obrazem, w naszym przykładzie jest to krajobraz.jpg, i kliknij przycisk Otwórz. Następnie utwórz kopię warstwy, kliknij na niej prawym przyciskiem myszy i z menu kontekstowego wybierz Duplikuj warstwę.


Z przybornika narzędzi wybierz Kadrowanie, z zakładki Opcje narzędzia rozwiń listę Bez prowadnic i wybierz z niej pozycję Wyśrodkowane linie. Następnie wykadruj obrazek w taki sposób, aby prowadnice były skierowane do środka obiektu – jak w naszym przykładzie. Powinieneś zostawić mniej więcej tyle samo przestrzeni wolnej od obiektu na górze i na dole fotografii. Aby zatwierdzić proces kadrowania, kliknij na fotografii.


Do uzyskania efektu planety potrzebujesz kwadratowego obszaru roboczego. Aby przeskalować obraz, wybierz z menu Obraz opcję Skaluj obraz i w oknie Skalowanie obrazu, w sekcji Wymiary obrazu kliknij ikonę łańcucha, aby wyłączyć skalowanie zgodne z proporcjami. Następnie zanotuj wartość z pola Szerokość i wpisz taką samą w pole Wysokość, w naszym przykładzie jest to 4000x4000. Kliknij przycisk Przeskaluj.



Teraz wykorzystamy filtr współrzędnych polarnych. Z menu Filtry wybierz kolejno Zniekształcenia oraz Współrzędne polarne.


Następnie w okienku Współrzędne polarne przesuń suwak Głębia okręgu w procentach maksymalnie w prawo do wartości 100, a suwak Przesunięcie kąta ustaw pośrodku na wartości 180. Odznacz pole przy opcji Odwzorowanie od góry i kliknij OK.



Wstępny efekt jest już widoczny, ale w jednym miejscu jest dostrzegalne łączenie krawędzi obrazu, które trzeba zatuszować. Powiel warstwę, klikając prawym przyciskiem myszy na widocznej warstwie, i z menu wybierz  Duplikuj warstwę. Teraz przesuń warstwę o tyle stopni, ile potrzeba na przykrycie łączenia, ale tak, by nie przysłonić go obiektami. Z menu Warstwa wybierz Przekształcenie  i Dowolny obrót. W naszym przykładzie w okienku Obrót, w polu Kąt wpisaliśmy wartość -35. Po wprowadzeniu odpowiedniej wartości kliknij Obróć.


Kliknij prawym przyciskiem myszy na utworzonej warstwie i z kontekstowego menu wybierz Dodaj maskę warstwy. W nowo otwartym oknie, w sekcji Początkowa maska warstwy wybierz opcję Biała i kliknij Dodaj.



Z przybornika wybierz teraz narzędzie Gra­dient, kliknij kursorem myszy na krawędzi planety w miejscu łączenia brzegów i przeciągnij gradient od zewnętrznej krawędzi do środka obiektu.


Następnie z przybornika wybierz Pędzel, dopasuj odpowiednio jego wielość i delikatnie zamaluj pozostałe elementy, na których widać łączenia. Jeżeli spod spodu przebija niechciany fragment warstwy, wciśnij na klawiaturze klawisz [X], by zmienić kolor pędzla, i domaluj na masce odpowiednie fragmenty, którymi przykryjesz przebijającą warstwę. O pracy na maskach pisaliśmy w trzeciej części kursu (archiwalny artykuł możesz przeczytać na naszej stronie pod adresem http://pcformat.pl/u/520). Dla zwiększenia precyzji powiększ obraz w obszarze roboczym, wybierając z menu Widok opcję Powiększenie i opcję np. 1:2 (50%).



Na koniec możesz jeszcze wykadrować obraz w taki sposób, aby nie było widać białych przestrzeni dookoła. W tym celu z przybornika wybierz Kadrowanie i wykonaj zaznaczenie w taki sposób, jak w naszym przykładzie. Aby uzyskać zaznaczenie kwadratowe, przytrzymaj wciśnięty klawisz [Shift] i po dopasowaniu wszystkich krawędzi kliknij na środku obrazka w celu zakończenia kadrowania. W zależności od wybranej fotografii źródłowej krok ten może przynieść lepszy lub gorszy efekt końcowy.

Zapisywanie obrazu

Swój projekt możesz już zapisać. Najpierw zalecamy zapisanie w formacie XCF, a dopiero później wyeksportowanie obrazu do pliku JPEG.


Z menu Plik wybierz opcję Zapisz jako. W okienku Zapis obrazu, w polu Nazwa wpisz nazwę dla projektu, np. planeta.xcf, i kliknij przycisk Zapisz.


Jeżeli chcesz wyeksportować plik jako obraz JPG, z menu Plik wybierz Wyeksportuj. W otwartym oknie Eksport obrazu wpisz nazwę np. miasto_makieta.jpg, rozwiń listę Wszystkie obrazy i wybierz Obraz JPEG. Zapisz obraz przyciskiem Wyeksportuj.


Pojawi się jeszcze okienko Eksport obrazu jako JPEG. Ustaw suwak Jakość na wartość 100, aby uzyskać najlepszą jakość fotografii, i ponownie kliknij przycisk Wyeksportuj.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto