A A A

Na krawędzi realności

PC Format 11/2009
Poszerzona rzeczywistość łączy elementy wirtualne z prawdziwym światem. Rzeczywisty widok z kamery internetowej lub komórki wzbogaca o cyfrowo utworzone elementy animacje, zdjęcia, a nawet ruchome obiekty 3D.

Do wygenerowania poszerzonej rzeczywistości jest potrzebny dowolny pecet (lub inne urządzenie elektroniczne, np. telefon komórkowy czy aparat cyfrowy) wyposażony w kamerkę oraz odpowiednie oprogramowanie, stworzone specjalnie dla konkretnego zastosowania AR.

Wystarczy przed obiektywem kamerki umieścić przedmiot, np. kartkę papieru, z naniesionym prostym obrazkiem, tzw. piktogramem. Zarejestrowany przez kamerkę piktogram zostanie rozpoznany przez oprogramowanie. W tym momencie na ekranie monitora w miejscu kartki papieru pojawi się wirtualny, trójwymiarowy obiekt. Może to być niemal dowolna rzecz – model Statui Wolności, samochodu czy bluzka z kolekcji Armaniego.

To nie wszystkie możliwości AR. Użytkownik może wchodzić w interakcję z wirtualnym obiektem. Wspomniany trójwymiarowy model pomnika można obracać w dowolnym kierunku – wystarczy w tym celu obrócić kartkę papieru z piktogramem. Jeśli wirtualnie generowanym elementem jest ubranie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je „przymierzyć”.

Jeśli chcesz się przekonać, jak poszerzona rzeczywistość wygląda w praktyce, skorzystaj z warsztatu, w którym pokazujemy, jak w domowym zaciszu na kartce papieru wyczarować trójwymiarową wieżę Eiffla.

Poszerzona reklama

Z augmented reality chętnie korzysta branża reklamowa. Dzięki możliwości interakcji z wirtualnymi przedmiotami klient może lepiej poznać reklamowany produkt. W reklamie samochodu Toyota IQ nowe auto jeździ po trzymanej przez użytkownika kartce papieru. Model samochodu jest trójwymiarowy i animowany – w pewnym momencie rozkłada się na części i widz może poznać każdy element karoserii lub silnika. Film prezentujący reklamę można obejrzeć pod adresem www.youtube.com/watch?v=3YlN552KwFI&feature=fvst.

Inną koncepcję zastosowania poszerzonej rzeczywistości miał producent filmu o transformersach, czyli samochodach robotach. W prowadzonej w internecie kampanii reklamowej każdy chętny mógł przymierzyć wirtualny hełm transformera. Wystarczyło na chwilę stanąć przed obiektywem kamery, a oprogramowanie rozpoznawało kształt ludzkiej głowy i na ekranie monitora w jej miejscu generowało wirtualny hełm. W tym przypadku rolę piktogramu, na który reaguje oprogramowanie poszerzające rzeczywistość, pełni inny obiekt o charakterystycznym kształcie – ludzka głowa.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto