Na szczycie wydajności
Skąd zatem taki skok w nazewnictwie? Przecież procesor równie dobrze mógłby być oznaczony jako np. GeForce GTX 485.
Same jednostki teksturujące uległy poprawie i mogą obecnie przetwarzać do czterech pikseli na cykl zegara zamiast dwóch, jak w GTX 480. Dodatkowo uprawniono jeszcze bardziej wydajność jednostek teselujących. Generalnie według inżynierów Nvidii wprowadzone zmiany powinny w GTX 580 przynieść przyrost wydajności sięgający nawet 30 w stosunku do poprzedniego układu.
Warto też zaznaczyć, że ceny nowych układów miały być niższe od cen GTX 480 w dniu premiery. W wielu przypadkach cena nowych kart pozostaje jednak w granicach 2000 zł (zamiast obiecanych 1800 zł).
W układach AMD Radeon HD 6970 poważnie przeprojektowano architekturę. I choć teoretycznie są wolniejsze od starszych konstrukcji, praktyka jest odmienna. Inżynierowie AMD stwierdzili, że nadmiar shaderów komplikuje procesy obliczeniowe i wydłuża czas oczekiwania na wynik finalny. A przez to efektywność architektury jest stosunkowo niska. Z tego względu w każdym nowym procesorze strumieniowym (określanym jako VLIW4) zrezygnowano z piątej jednostki wykonawczej (shadera) odpowiedzialnej za przeprowadzanie bardziej skomplikowanych obliczeń. W nowym procesorze strumieniowym wszystkie cztery jednostki operacji prostych są identyczne, lecz cechują się nieco większymi możliwościami niż jednostki stosowane w dotychczasowych procesorach strumieniowych typu VLIW5. Co ciekawe, w przypadku pojawienia się skomplikowanych obliczeń trzy połączone jednostki proste przejmują rolę usuniętej jednostki specjalnej. Wedle zapewnień producenta pojedyncze jednostki wykonawcze cechują się wydajnością o około 10 proc. wyższą do shaderów poprzedniej generacji. Usprawnienie to zapewnia lepszy stopień wykorzystania procesorów strumieniowych dzięki skuteczniejszemu wyeliminowaniu pustych przebiegów obliczeniowych. A to oznacza wyższą wydajność praktyczną, mimo mniejszej liczby shaderów.
Inną bardzo istotną zmianą jest zastosowanie podwójnego silnika graficznego (Graphics Engine) odpowiedzialnego za obliczenia geometryczne, w tym także teselację. Sam ten fakt wskazuje na podwojenie wydajności w stosunku do kart poprzedniej generacji, które były wyposażone tylko w jeden silnik graficzny. Do tego dochodzi jeszcze poprawiona wydajność zastosowanych układów teselacji. Według inżynierów AMD sumaryczna wydajność silników graficznych wzrosła trzykrotnie w stosunku do poprzednich kart. Zmiana ta poprawiła sprawność układów w aplikacjach korzystających z DirectX 11.
Usprawnieniu poddano także wydajność i funkcjonalność jednostek rasteryzacji (ROP), choć ich liczba pozostała ta sama (32 sztuki). Dzięki temu pojawiły się dwa nowe tryby wygładzania krawędziowego EQAA (ang. Enhanced Quality Anti-Aliasing) i MLAA (ang. Morphological Anti-Aliasing).
Jeśli wziąć pod uwagę ceny poszczególnych kart graficznych, widać, że konstrukcja Nvidii (droższa) nie jest bezpośrednim rywalem dla karty AMD Radeon HD 6970. Niewykluczone, że takim konkurentem będzie karta GeForce GTX 570.
Pod względem wydajności jest podobnie, bo GTX 580 w większości wypadków góruje nad nowym radeonem. Różnice wydajności wahają się od niespełna procenta do nawet 32 procent. Różnice w grach i aplikacjach korzystających z DirectX 11 i teselacji wynoszą 8–15 procent.
Ale zdarzają się też testy, w których karta AMD okazuje się równie wydajna, a nawet minimalnie szybsza od GTX 580. Radeon HD 6970 uzyskał 5-procentową przewagę w grze S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat w rozdzielczości 1920x1200 i w trybie DirectX 11. Wyniki te potwierdzają zalety nowej architektury AMD. Ogólnie jednak relacje wydajności zostały dobrze odzwierciedlone przez różnice w cenach kart graficznych, które wynoszą około 15 procent.

- Bardzo wysoka wydajność w starych i nowych grach (DirectX 11)
- Obsługa technologii 3D Vision i 3D Vision Surround
- Zmniejszony pobór energii w stosunku do układu GTX 480
- Wysoka cena i mocne nagrzewanie się układu
- Znacznie poprawiona wydajność w grach DirectX 11
- Uproszczona architektura układu
- Obsługa AMD PowerTune Technology i Eyefinity
- Przełącznik do obsługi funkcji Dual-BIOS
- Mocne nagrzewanie się przy obciążeniu aplikacjami 3D
