A A A

Australia chce ograniczyć dominację Facebooka i Google'a

26 lipca 2019, 13:10
Raport Australijskiej Komisji ds. Konkurencji i Konsumentów dotyczący wpływu wyszukiwarek internetowych, mediów społecznościowych i platform cyfrowych na konkurencję na rynku mediów i usług reklamowych przygotowywany był od półtora roku. Po jego opublikowaniu Komisja wezwała rząd do stworzenia systemu prawnego umożliwiającego większą ochronę prywatności obywateli.
Australia chce ograniczyć dominację Facebooka i Google'a

Według raportu „Digital Platforms Inquiry" w każdym miesiącu 19,2 mln Australijczyków używało wyszukiwarki Google'a, 17,6 mln korzystało z YouTube'a (należącego do Google'a), 17,3 mln – z Facebooka, a 11,2 mln z należącego do Facebooka Instagrama. Z każdych 100 dolarów kanadyjskich wydanych na reklamę online 47 trafiło do Google, 24 do Facebooka, a 29 USD do pozostałych firm. Jak stwierdził podczas piątkowej konferencji prasowej Josh Frydenberg, skarbnik w rządzie australijskim, nigdy w historii świata tak wiele danych handlowych i osobowych nie było agregowanych w zaledwie dwóch firmach. Dlatego też w raporcie ACCC (Australian Competition and Consumer Commission) przedstawiono 23 zalecenia dotyczące prawa konkurencji, ochrony konsumentów oraz regulacji odnoszących się do mediów i prawa prywatności.

Specjednostka
W ramach ACCC powstanie nowy oddział zajmujący się platformami cyfrowymi. Będzie on analizował działalność gigantów technologicznych, ze szczególnym naciskiem na badanie konkurencyjności rynku i zdobywanie wiedzy o funkcjonowaniu platform cyfrowych, w tym stosowanych przez nie algorytmów. Monitorowane będą przypadki antykonkurencyjnych zachowań, m.in. w obszarze usług reklam internetowych, które mogły narazić na szkody konsumentów, reklamodawców lub innych użytkowników biznesowych.


Badanie obejmie okres co najmniej pięciu lat, a nowa jednostka ma być wyposażona w uprawnienia i narzędzia zmuszające objęte analizą firmy do udostępnienia istotnych informacji. W praktyce ACCC skoncentruje swoje dochodzenia na największych platformach cyfrowych, czyli Google i Facebooku, ponieważ – jak wykazał raport – to one znacząco oddziałują na australijski rynek, społeczeństwo i gospodarkę.

Zalecenia
Przedstawione w raporcie „Digital Platforms Inquiry" zalecenia wymuszą na Google i Facebooku stworzenie dokładniejszych niż dotąd regulacji dla rynku australijskiego dotyczących ochrony prawa konkurencji i konsumentów czy prawa prywatności. Powinny one objąć także produkty reklamowe tych firm oraz algorytmy decydujące o tym, co wyświetlane jest w kanałach informacyjnych użytkowników i w wynikach wyszukiwania.

Platformy będą musiały opracować m.in. kodeks postępowania gwarantujący, że działające na australijskim rynku firmy medialne będą traktowane w sposób sprawiedliwy i transparentny, oraz kodeks regulujący sposób rozpatrywania skarg w sprawie nieuprawnionego lub niewłaściwego rozpowszechniania informacji.

Zalecenia ACCC skierowane są także do australijskiego rządu. Jednym z nich jest nowelizacja ustawy o ochronie prywatności. Prawo to powinno zapewniać użytkownikom platform cyfrowych większą kontrolę nad ich danymi osobowymi, możliwość ich przenoszenia z jednej firmy do drugiej, prawo do wyraźniejszego wyrażania zgody na gromadzenie danych osobowych oraz do żądania ich usunięcia. Kolejna sugestia to zmiana w prawie regulującym fuzje – ACCC postuluje wprowadzenie konieczności informowania Komisji przez przedsiębiorstwa o wpływie planowanych fuzji na konkurencyjność rynku.

Zawarte w raporcie wskazówki odnoszą się też m.in. do kwestii finansowania lokalnych mediów oraz odliczania od podatku darowizn dla organizacji non-profit zajmujących się dziennikarstwem publicznym.

Celem wszystkich zaleceń jest ograniczenie dominacji rynkowej Facebooka i Google w Australii. Jak powiedział Josh Frydenberg, firmy będą miały 12 tygodni na odpowiedź na raport, zanim formalnie odniesie się do niego rząd.

fot. 123RF


Barbara Blaczkowska
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności



Gorsze dni Mozilli
17 stycznia 2020
Korporacja Mozilla zwalnia 70 pracowników ze względu na kurczące się wpływy od sponsorów.

Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto