A A A

Chrome bez obsługi ciasteczek

16 stycznia 2020, 08:00
Google zamierza w ciągu dwóch lat zablokować obsługę śledzących cookies w przeglądarce Chrome.
Chrome bez obsługi ciasteczek

Google planuje zrezygnować z obsługi śledzących plików cookie w przeglądarce Chrome. Miałoby to nastąpić w ciągu dwóch lat (do 2022 roku). Plan taki został przedstawiony we wpisie na blogu Chromium, zatytułowanym „Building a more private Web: A path towards making third party cookies obsolete" („Budowanie bardziej prywatnej sieci: droga do uczynienia plików cookie stron trzecich przestarzałymi").

Jest to wyraźna zmiana stanowiska w porównaniu z sytuacją z sierpnia ubiegłego roku. Zespół odpowiedzialny za przeglądarkę Chrome utrzymywał wówczas, że blokowanie obsługi ciasteczek firm zewnętrznych (third party coookies) – które pozwalają reklamodawcom śledzić internautów podczas przechodzenia z jednej witryny do drugiej – zachęci do korzystania z innych metod badania aktywności użytkowników sieci.

Pracownicy Google'a ostrzegali zwłaszcza przed sytuacją, w której masowo zacznie być stosowany mechanizm fingerprintingu, polegający na zbieraniu danych o konfiguracji urządzenia łączącego się z siecią (takich jak zainstalowane czcionki, wtyczki, wersje sterowników itp.) i rozpoznawania internauty na takiej właśnie podstawie. Badanie cyfrowych „odcisków palców" jest co prawda bardziej skomplikowane niż użycie ciasteczek, ale zarazem okazuje się trudniejsze do wykrycia i zablokowania. Co więcej, otrzymane profile użytkowników nie zawsze da się usunąć.

Zamiast blokowania plików cookies koncern Google zaproponował w sierpniu zastosowanie tzw. piaskownicy prywatności („Privacy Sandbox"), która zminimalizowałaby ilość danych dostarczanych reklamodawcom i gwarantowała użytkownikom zachowanie dużego poziomu anonimowości, nie blokując zarazem możliwości dostarczania internaucie spersonalizowanych treści. W blogu Chromium napisano: „przeglądarka może uniknąć ujawnienia, że należysz do grupy, która lubi Beyonce i kamizelki, dopóki nie będzie pewna, że do grupy tej należą także tysiące innych osób".

Obecnie – po przedyskutowaniu sierpniowej propozycji ze społecznością internautów, reklamodawcami i dostawcami treści – programiści Google'a twierdzą, że zastosowanie piaskownicy prywatności w połączeniu z mechanizmami uczenia maszynowego pozwoli całkowicie zrezygnować z obsługi plików cookie. Umożliwi to bowiem reklamodawcom wyświetlanie spersonalizowanych treści bez konieczności śledzenia poszczególnych użytkowników sieci i konstruowania ich indywidualnych profili.

fot. Pixabay


Adam Wiśniewski
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności

Raport FTC na temat gromadzenia danych
24 października 2021
Dostawcy usług internetowych zbierają ogromną ilość szczegółowych danych na temat klientów – wynika z raportu Federalnej Komisji Handlu...

Drożeje Raspberry Pi
24 października 2021
Cena jednopłytkowego komputera Raspberry Pi wzrosła po raz pierwszy od czasu premiery

Taniej na platformie Google Play
24 października 2021
Nie wszystko drożeje. Koncern z Mountain View ogłosił obniżkę opłat dla autorów aplikacji rozpowszechnianych na zasadzie subskrypcji za...

Pytania do gigantów
24 października 2021
Amerykańskie Biuro Ochrony Finansowej Konsumentów (CFPB) chce wiedzieć, jak firmy technologiczne gromadzą i wykorzystują dane finansowe...
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto