A A A

Jak poprawić wygląd gier – wszystko o głębi ostrości

23 czerwca 2018, 10:00
Głębia ostrości jest często niedocenionym efektem w grach, zarówno pod kątem wpływu na stronę wizualną, jak i na aspekt wydajnościowy.
Jak poprawić wygląd gier – wszystko o głębi ostrości

Depth of Field (DoF)

Gry komputerowe korzystają z kamery opartej na modelu obiektywu otworkowego. Takie rozwiązanie oznacza, że głębia ostrości rozciąga się od zera do nieskończoności, a więc cały widoczny obraz jest ostry. W normalnych warunkach obraz jest najostrzejszy w punkcie, na którym skupia się soczewka ludzkiego oka albo soczewka aparatu / kamery, a im dalej od tego punktu, tym obraz jest coraz mniej ostry.

Aby sprawić bardziej naturalne, a czasem wręcz filmowe wrażenie, gry starają się symulować efekt głębi ostrości. Dobry przykład to moment przyłożenia celownika broni do oka. W sporej części gier taka akcja powoduje rozmycie się modelu broni i skupienie ostrości na tym, co znajduje się przed lufą. Aczkolwiek, jako że rozmycie nie jest efektem naturalnie występującym w grze, musi być ono specjalnie dodane.

Zasada działania

Głębia ostrości jest efektem post-procesowym, a więc nakładanym na scenę po jej wyrenderowaniu. Popularne typy głębi ostrości stosowane obecnie w grach to:

- Gaussian DoF

- Bokeh DoF

- Circle DoF

Gaussian DoF aplikuje rozmycie, wykorzystując standardowy filtr Gaussa. Ta metoda nie obciąża mocno komputera i jest zalecana do używania w trakcie rozgrywki.

Bokeh DoF to metoda, w której teksturowane quady są renderowane dla każdego piksela przy użyciu tekstury w celu zdefiniowania kształtu odtwarzającego efekt wytworzony przez soczewki kamery. Bokeh DoF jest mocno obciążający dla sprzętu i zazwyczaj używa się go tylko do przerywników filmowych, gdzie wydajność nie jest kluczowa. Standardowo jest renderowany w ¼ rozdzielczości oryginalnego obrazu, ze względów wydajnościowych.

Circle DoF to najnowsza technika podobna do Bokeh DoF. Jej implementacja jest przeciętnie wymagająca, jeśli chodzi o sprzęt i daje ogólnie bardzo dobre efekty, jednak w specyficznych sytuacjach radzi sobie gorzej niż Bokeh DoF.

Efekt głębi ostrości jest dzielony na trzy warstwy - bliską, daleką i punkt centralny, każda z nich jest oddzielnie przetwarzana, a następnie łączona w celu uzyskania efektu końcowego. Obiekty znajdujące się w bliskiej i dalekiej warstwie (czyli obiekty nieznajdujące się w punkcie centralnym) są zawsze w pełni rozmyte. Następnie warstwy te są mieszane z nierozmytą sceną. Dzieje się to w następujący sposób:

- Obiekty w punkcie centralnym wykorzystują nierozmytą warstwę sceny.

- Obiekty w bliskiej lub dalekiej warstwie, ale poza obszarami przejściowymi, są w pełni mieszane z rozmytą warstwą.

- Obiekty w obszarze przejściowym są mieszane liniowo między nierozmytą warstwą sceny a ich rozmytą warstwą, na podstawie ich położenia w obszarze przejściowym.

Do niektórych gier istnieją mody pozwalające na aktywację bardziej zaawansowanego efektu DoF, niż przewidzieli to producenci danego tytułu. Dobry przykład to Crysis 2 i QualityMod.

Wpływ na wydajność

Platforma testowa:

• Intel Core i7-7700K @ 5 GHz

• 2 x 4 GB DDR4 @ 3200 MHz

• Sapphire NITRO Radeon RX 470 8 GB

• Radeon Software Crimson ReLive Edition 17.7.2

  • Windows 10 x64 AU

Wbrew obiegowej opinii aktywacja efektu głębi ostrości potrafi wpłynąć na wydajność, gdyż w praktyce nie jest to jedynie prosty filtr rozmywający wszystko, na co został nałożony. W niektórych tytułach spadek wydajności jest prawie pomijalny (np. Rise of the Tomb Raider), a z kolei w niektórych zaskakująco duży (np. Dying Light).

Wpływ na jakość obrazu

Efekt głębi ostrości najczęściej i najbardziej intensywnie jest stosowany w przerywnikach filmowych, by spotęgować kinowe wrażenie lub jako zabieg mający na celu skupić uwagę gracza na istotnym przedmiocie lub postaci. Podczas samej rozgrywki projektanci gier zazwyczaj korzystają z niego z pewną powściągliwością.

W zależności od gry, efekt głębi ostrości i tego jak wpływa na wygląd przedstawionego świata, może się nieco różnić. Ponadto niektórzy gracze po prostu nie przepadają za tym efektem, więc możliwość całkowitego wyłączenia go z pewnością jest potrzebnym i praktycznym rozwiązaniem.

Podsumowując

Włączenie efektu głębi ostrości potrafi zwiększyć wrażenie filmowości gry i nie zawsze musi się wiązać z dużą utratą wydajności. Jednak w przypadku gier sieciowych, w których najważniejsze są dobra orientacja na polu walki oraz wysoka liczba wyświetlanych klatek na sekundę, lepiej zostawić tę opcję wyłączoną.


Krzysztof Mocek / Informacja prasowa
krzysztof.mocek@firma.interia.pl
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności

Zestaw słuchawkowy dla streamerów
23 września 2018
Firma Razer poinformowała, że na rynek trafia Razer Ifrit – zestaw słuchawkowy o minimalistycznej budowie. Ifrit przeznaczony jest dla...



Opaska Hykker SmartyFit 3 w Biedronce
22 września 2018
Mierzy kroki, monitoruje sen, liczy spalone kalorie - w najbliższy poniedziałek 24 września do oferty Biedronki trafi nowa generacja...
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto