Koniec z kolejkami w urzędzie! Wszystko załatwisz przez internet!
Koniec z wielogodzinnym staniem w kolejce do urzędu? Składanie różnych pism, bez konieczności wychodzenia z domu? Mimo, że dla wielu Polaków brzmi to niewiarygodnie, to jednak wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku sprawy urzędowe załatwimy przez internet!
To obywatel sam zadecyduje, czy wybiera elektroniczną formę kontaktu z urzędem. Natomiast pisma składane do urzędu nie będą musiały zawierać bezpiecznego podpisu - informuje Dziennik Gazeta Prawna. Co więcej, jeśli obywatel zażyczy sobie od urzędnika przesłania różnego rodzaju decyzji i pism w formie elektronicznej, urząd będzie musiał spełnić jego wolę.
Dzięki ePUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej) będzie można uzyskać potwierdzenie lub zaprzeczenie zgodności informacji zawartych w dowodzie rejestracyjnym lub pozwoleniu czasowym, a także w prawie jazdy z danymi zawartymi w ewidencji. W tej formie będzie można również składać podania do urzędu skarbowego - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami osoby, które chcą złożyć w urzędzie pismo drogą elektroniczną muszą wykazać się podpisem elektronicznym, co nie jest popularnym rozwiązaniem w naszym kraju. Nie od dzisiaj wiadomo, że osób korzystających z e-podpisu jest zaledwie garstka.
Koniec z długimi kolejkami w urzędach
– Bezpieczny podpis elektroniczny nie jest rozwiązaniem popularnym. Staramy się dostosować przepisy do obywateli poprzez rezygnację z opatrywania tym podpisem dokumentów przekazywanych do podmiotów publicznych – mówi w Dzienniku Gazecie Prawnej Wojciech Wiewiórowski, dyrektor Departamentu Informatyzacji MSWiA.
Aby jednak poprawić obecną sytuację, zostały stworzone regulacje dotyczące elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP). Prawdopodobnie jeszcze przed wakacjami możliwa będzie identyfikacja patenta, bez konieczności stosowania podpisu elektronicznego. Rozwiązaniem ma być specjalny zaufany profil ePUAP, w którym znajdą się wszystkie niezbędne informacje mające na celu identyfikację osoby korzystającej z konta ePUAP.
Co więc należy zrobić, by móc w pełni korzystać z tych przywilejów? Po pierwsze trzeba założyć konto na stronie ePUAP. Następnie należy udać się do urzędu w celu potwierdzenia podanych przez nas danych. Po sprawdzeniu przez urzędnika informacji, konto zostanie aktywowane i od tej pory będzie można zalogować się w celu załatwienia spraw urzędniczych.