A A A

Niewiele wiemy o biznesach gigantów technologicznych

6 marca 2020, 10:20
Użytkownicy mediów społecznościowych i usług online mają ograniczoną wiedzę o tym, kto jest właścicielem danej platformy lub sklepu internetowego.
Niewiele wiemy o biznesach gigantów technologicznych

Przeprowadzona w Stanach Zjednoczonych ankieta badająca świadomość użytkowników internetu na temat największych gigantów technologicznych i ich powiązań biznesowych pokazuje duże luki w wiedzy. Tymczasem zaledwie kilka światowych monopoli technologicznych ma olbrzymi wpływ na codzienne funkcjonowanie milionów ludzi.

Z ankiety portalu The Verge wynika na przykład, że mniej niż połowa pytanych (47%) wiedziała, że Google jest właścicielem YouTube'a – choć było to jedno z największych przejęć w świecie technologii (w 2006 r. Google kupił serwis YouTube za 1,65 mld dolarów). Także Facebookowi udaje się utrzymać swoje transakcje w cieniu: zaledwie 38% ankietowanych miało świadomość, że jest on też właścicielem Instagrama, a tylko 29% – że do Facebooka należy również WhatsApp.

Ponad połowa pytanych (54%) przyznała, że nie wie, które produkty sprzedawane na stronie Amazonu należą do tej firmy. Wobec tak ograniczonej wiedzy na temat własności najczęściej używanych platform nie dziwi niewielka wiedza o tym, że Amazon jest także właścicielem popularnej platformy Twitch do strumieniowego przesyłania gier wideo (12% badanych).

Zbyt duży wpływ na gospodarkę

Jak pokazuje badanie, Amerykanie generalnie są zdania, że największe firmy technologiczne mają zbyt dużą władzę. Wśród ankietowanych 56% uznało, że rząd powinien rozbić firmy technologiczne, jeśli kontrolują zbyt dużą część gospodarki, 72% – że Facebook ma zbyt dużą władzę, 51% – że Google i YouTube powinny zostać podzielone na oddzielne firmy.

Te negatywne nastroje mogą wynikać też z faktu, że przeciwko gigantom technologicznym toczy się w Stanach Zjednoczonych wiele postępowań sądowych, zarówno na szczeblu stanowym, jak i federalnym.

Zaufanie ograniczone, ale jest

Pytanie dotyczące zaufania do firm technologicznych przyniosło raczej pozytywne dla firm odpowiedzi. Największym zaufaniem badanych cieszy się Microsoft (75%), niewiele mniejszym Amazon (73%). Na trzecim miejscu uplasował się Netflix (71%), a za nim Apple i Google (po 69%).

Mniej powodów do radości ma Facebook: tylko 41% ankietowanych ma zaufanie do firmy w kwestii ochrony powierzanych platformie danych osobowych.

Ankieta dotycząca wiedzy o gigantach technologicznych przeprowadzona została po raz drugi. Objęła 1123 osoby reprezentujące USA na szczeblu krajowym. Pierwsze badanie odbyło się po wyborach prezydenckich w USA w 2016 r.

fot. 123RF


Barbara Blaczkowska
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności

Nowa technika izolowania głosów
15 lipca 2020
Podczas międzynarodowej konferencji na temat uczenia maszynowego badacze z Facebooka zaprezentowali metodę oddzielania nawet 5 głosów osób...



Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto