Polacy uwielbiają zakupy online
Jak wynika z badań sporządzonych przez YouGov na zlecenie Cisco, Polacy przykładają dużą wagę do bezpieczeństwa w sieci - 83 proc. z nas uważa tę kwestię za istotną. Co ciekawe, przodujemy w Europie w zakupach online.
Cisco podaje wyniki badań przeprowadzonych przez instytut YouGov w 10 krajach Europy w styczniu 2010 r. Ich mieszkańcy odpowiadali na pytania dotyczące obecności sieci bezprzewodowych w swoich domach. Główne wnioski? Blisko 90 proc. internatutów uważa swoje połączenie z siecią za bezpieczne. Z komputera najchętniej korzystamy w salonie oraz sypialni, a rzadziej - w biurze lub pomieszczeniu jadalnym.
Analiza YouGov pokazuje duże zróżnicowanie w popularności bezprzewodowego internetu w domach. W czołówce są Hiszpania i Włochy, gdzie ponad 70 proc. mieszkańców korzysta z tej metody. Na tym tle dziwi niska popularność połączeń bezprzewodowych w Niemczech, używa ich nieco ponad połowa badanych. Polska, z odsetkiem 56 proc., plasuje się na ósmej pozycji. Niemcy przodują za to w dbałości o bezpieczeństwo połączeń - aż 96 proc. ankietowanych ocenia ją jako bardzo dobrą, podczas gdy podobnie twierdzi tylko 80 proc. Francuzów.
Co Europejczycy robią w sieci?
Ciekawym zjawiskiem w kontekście wykorzystania internetu są serwisy społecznościowe, które opanowały Europę. Portale te w szczególności upodobali sobie mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Holandii, Włoszech, Belgii, Danii, Hiszpanii i Szwecji. W pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych storn na świecie są Facebook oraz Myspace. Polskim fenomenem jest Nasza Klasa jako druga najczęściej odwiedzana strona w kraju, zaraz po wyszukiwarce Google. Mieszkańcy Niemiec, Francji i Polski przedkładają nad serwisy społecznościowe filmiki wideo.
Polska znajduje się w grupie krajów najchętniej korzystających z zakupów online. Podobne upodobania można zaobserwować z Wielkiej Brytanii, Holandii, Niemczech, Francji i Danii. Sklepy internetowe są znacznie rzadziej wykorzystywane we Włoszech, Hiszpanii i Belgii. Najpopularniejszymi zajęciem wszystkich europejskich internautów jest zaś niezmiennie wysyłanie e-maili i surfowanie po sieci.
Szczegółowe dane z rynków:
Polska:
- Urządzenia, które najchętniej podłączamy do internetu, to komputery stacjonarne i laptopy (83 proc.). Za nimi plasują się notebooki (51 proc.) i drukarki (36 proc.).
- Czynności najczęściej wykonywane przez polskich internautów: wysyłanie e-maili (96 proc.) i surfowanie po internecie (96 proc.).
- Najchętniej w Europie dokonujemy zakupów on-line. Ze sklepów internetowych korzysta 78 proc. Polaków. Zaraz za nami plasują się Anglicy, Francuzi, Niemcy i Holendrzy.
- Połowa z nas przynajmniej raz w miesiącu korzysta z portali społecznościowych.
- Co ciekawe, jesteśmy bardzo otwarci na nowości technologiczne. Producenci sprzętu telewizyjnego wprowadzają obecnie telewizory z możliwością podłączenia do internetu. Aż 72 proc. ankietowanych Polaków byłoby zainteresowanych możliwością kupna takiego telewizora.
Europa:
- W kwestii bezpieczeństwa w sieci wiodą Wielka Brytania i Niemcy - odpowiednio 96 proc. i 92 proc. mieszkańców tych krajów uważa swoje połączenia internetowe za bezpieczne.
- Hiszpania i Włochy to kraje o największej liczbie osób posiadających bezprzewodowe połączenie z internetem. Polska znajduje się na ósmej pozycji.
- Sklepy i aukcje internetowe najpopularniejsze są w Wielkiej Brytanii, Polsce i Francji. Na zakupy w sieci przynajmniej raz w miesiącu decyduje się 61 proc. Europejczyków.
- 64 proc. respondentów w 10 europejskich krajach posiada w swoich domach bezprzewodowe połączenie z internetem. Zgodnie z badaniami YouGov, najlepiej pod tym względem wypada Hiszpania, Włochy i Wielka Brytania