A A A

Nie musi być Office

PC Format 12/2008
Jeśli pracujesz na wielu komputerach i chcesz mieć dostęp do swoich dokumentów z dowolnego miejsca, użyj zamiast MS Office bezpłatnego, internetowego pakietu Dokumenty Google, który ma podobne funkcje i działa w oknie przeglądarki.

Tworzenie pliku tekstowego w Dokumentach Google

Pracę z pakietem biurowym online rozpoczniemy od korzystania z arkusza tekstowego. Dowiesz się, jak uruchomić zestaw narzędzi oraz jak z nich korzystać.


Otwórz stronę http://docs.google.com. Aby rozpocząć pracę w nowym dokumencie, musisz się zalogować. W tym celu możesz użyć loginu i hasła do skrzynki pocztowej Gmail. Jeżeli nie masz konta, musisz je teraz założyć. Kliknij Pierwsze kroki i przejdź przez proces rejestracji. Zaloguj się.


Na ekranie zobaczysz narzędzie Google Docs. Otwórz no­wy dokument, kliknij przycisk Nowy i wybierz Dokument. Otworzy się nowe okno przeglądarki z interfejsem edycji dokumentu. Plik możesz nazwać w oknie dialogowym, które wywołujesz, klikając link Bez nazwy.


Możesz rozpocząć pisanie. Jeśli podczas pracy chcesz sprawdzić objętość tekstu, kliknij menu Narzędzia i wybierz Liczba słów.


W oknie dialogowym, które się pokaże, możesz sprawdzić w przybliżeniu, ile stron liczy dokument, a także ile ma znaków. Podobnie jak w Wordzie, podczas pisania możesz wstawiać do tekstu wiele obiektów. Pełną listę obiektów znajdziesz, klikając przycisk Wstaw.



Przykładowo, aby umieścić w tekście ilustrację, wybierz z menu Wstaw polecenie Grafika.... Następnie w oknie: Wstaw obraz kliknij Wybierz plik i wskaż na dysku plik, który chcesz osadzić w treści.


Istnieje też możliwość wstawienia ilustracji bezpośrednio ze strony WWW. W tym celu skopiuj adres ilustracji w przeglądarce. Kliknij prawym klawiszem myszy obrazek, który chcesz wstawić. Następnie z wywołanego menu kontekstowego wybierz Kopiuj adres obrazka, wróć do okna z edytowanym tekstem, ponownie wyświetl okno Wstaw obraz. Teraz zaznacz pole Z sieci i wklej skopiowany adres w pole Podaj adres URL obrazu. Na końcu potwierdź operację, klikając Wstaw.



Edytor Google pozwala na wstawianie przypisów. W tym celu kliknij kolejno Wstaw i Przypis. Spowoduje to wstawienie przypisu w miejscu, w którym znajduje się kursor. Treść przypisu wprowadzasz do okienka, które wyświetli się po prawej stronie tekstu.


Przypis nie ma numeru. Jest symbolizowany przez znak #. Nie martw się tym, numeracja przypisów pojawi się na wydruku. Jeśli planujesz wstawić wiele przypisów, aby zwiększyć czytelność warto zmienić widok ze standardowego w widok strony. Zrobisz to, klikając Wyświetl i wybierając polecenie Widok strony o stałej szerokości.



Czas na sformatowanie dokumentu. Aby wyrównać wiersze do lewej i prawej, zaznacz tekst kombinacją klawiszy [Ctrl]+[A] i kliknij kolejno Format, Wyrównaj, Wyjustowany.


Tworzenie hierarchii nagłówków jest równie proste. Zaznacz myszą tytuł i kliknij Format, a następnie opcję Nagłówek (H1). Potem zaznacz każdy tytuł rozdziału i z menu Format wybierz Nagłówek podrzędny (H2). Dzięki temu będziesz mógł łatwo wygenerować spis treści.


Aby sprawdzić, jak gotowy dokument będzie wyglądał w druku, kliknij Plik, następnie Pobierz plik jako i opcję PDF, zapisz wygenerowany dokument i otwórz go w dowolnym czytniku, np. w Adobe Readerze.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto