Polska telemedycyna
Telemedycyna, czyli usługi medyczne na odległość, to nie novum. Stany Zjednoczone połączyły w sieć swoje wojskowe bazy z placówkami medycznymi już ok. 30 lat temu, by zapewnić żołnierzom stacjonującym na wszystkich kontynentach dostęp do fachowej kadry medycznej. I tak się zaczęło.
TeleInterMed to system leczenia, monitoringu i zarządzania kontaktami z pacjentem, umożliwiający stały dostęp do specjalistycznych porad i systemu informacji o pacjencie. Gdy monitoring pacjenta wykryje odchylenia od normy, odpowiedni specjaliści są o tym natychmiast powiadamiani, a proces leczenia jest na bieżąco dostosowywany do kondycji pacjenta. Taka organizacja zmniejsza koszty opieki zdrowotnej przy znacznie łatwiejszym dostępie do wysokiej klasy specjalistów.
Dane do analizy pochodzą nie tylko z aparatów EKG „krążących” z pacjentami, ale też z ZOZ-ów, m.in. z ponad 30 szpitali.
Dane gromadzone w projektach telemedycznych są wykorzystywane do budowy systemów eksperckich, ułatwiających prawidłową diagnozę w konkretnych przypadkach. Oczywiście to wciąż człowiek – lekarz specjalista – decyduje o zastosowaniu danej metody leczenia.
Statystyki zachorowań związanych z układem krążenia są dla Polski wciąż fatalne w porównaniu z innymi rozwiniętymi krajami Unii Europejskiej. Jednak dzięki telemedycynie i takim projektom, jak TeleInterMed Instytutu Kardiologii, mamy szansę to zmienić.
www.teleintermed.pl
- 8 usług telemedycznych
- 40 urządzeń spośród 600 już używanych przez pacjentów
- ponad 400 osób personelu medycznego zarejestrowanych na platformie telemedycznej
- 200 pacjentów dziennie obsługiwanych przez centrum, docelowo ma ich być ponad 400
- 90 tys. konsultacji, dla ponad 16 tys. pacjentów, wykonanych do końca 2010 roku
