A A A

Poznaj słabości sprzętu

PC Format 9/2008
Czy to możliwe, żeby prosty, tani aparat robił prawie tak dobre zdjęcia jak cyfrowa lustrzanka? Jeżeli będziesz świadomy, jakimi wadami jest obarczony twój kompakt, możesz spróbować je wyeliminować i uzyskać maksymalną jakość obrazu.

Redukcja odblasków

Odblaski (potocznie zwane flarami) powstają, gdy silne źródło światła oświetlające fotografowaną scenę pada również bezpośrednio na obiektyw. Odbijając się od powierzchni soczewek, powoduje powstawanie tak zwanych duszków, mgiełki i ogólny spadek kontrastu.

Obiektywy lustrzanek są z reguły wyposażone w osłony przeciwsłoneczne, które w dużym stopniu zapobiegają powstawaniu odblasków. Niestety w kompaktach osłony przeciwsłoneczne raczej nie są stosowane. Możesz zapobiec powstawaniu niechcianych odblasków, osłaniając obiektyw np. dłonią (prosta i dosyć skuteczna metoda) przed bezpośrednio padającym słońcem.

Szybkość działania

Tanie cyfrówki miewają też trudności z ustawianiem ostrości. Nawet jeżeli ustawią ją prawidłowo, to cały proces trwa zbyt długo i w końcowym efekcie przy dynamicznych scenach mamy na zdjęciu sytuację inną niż w momencie naciśnięcia spustu migawki (np. ruchliwe dziecko już ucieknie sprzed aparatu).

Jeżeli więc masz możliwość ręcznego ustawienia ostrości, użycie tej funkcji może znacząco przyspieszyć czas reakcji na wciśnięcie spustu. Z reguły stosunkowo łatwo można ocenić odległość, w jakiej znajduje się fotografowany obiekt. Nawet jeżeli się trochę pomylisz, to duża głębia ostrości, jaką mają kompakty wyposażone w matryce mikroskopijnych rozmiarów (w porównaniu z matrycami cyfrowych lustrzanek z wymienną optyką), zniweluje te błędy.

Wady wprowadzane przez elementy elektroniczne

Głównym źródłem defektów zdjęć w tanich aparatach kompaktowych jest niewielka matryca o słabej jakości. Dlatego niemal każde zdjęcie zrobione w trybie automatycznym ma widoczną ziarnistość. Układy elektroniczne również nie zawsze idealnie sobie radzą z balansem bieli czy kompresją do formatu JPG. Na szczęście niemal wszystkie wady zdjęć można w jakiś sposób wyeliminować.

Szumy

Częstym mankamentem zdjęć bywa silne zaszumienie, spowodowane wysoką czułością. Procesor obrazu w takich warunkach wzmacnia sygnały płynące z matrycy razem z szumami, które stają się widocznym elementem obrazu.

W praktyce zawsze obowiązuje reguła: im mniejsza ustawiona czułość, tym lepsza jakość (mniejsze szumy, wyższa ostrość, lepsze nasycenie i odwzorowanie kolorów). Jeżeli w swoim aparacie możesz sterować czułością, to używaj niskich wartości:

Przy niższych czułościach czas naświetlania może się znacznie wydłużyć i wtedy najlepszym rozwiązaniem będzie użycie statywu.

Statyw powinien być podstawowym wyposażeniem każdego ambitniejszego fotografa, niezależnie od tego, jakiego aparatu używa. Pozwala najprościej i najskuteczniej poprawić jakość wykonywanych zdjęć, eliminuje przypadkowe poruszenia, pozwala na użycie niskiej czułości, dowolnej przysłony i czasu ekspozycji bez konieczności używania wbudowanej lampy błyskowej. Dodatkowo pomaga w prawidłowym kadrowaniu, umożliwia wykonanie zdjęć panoramicznych (sklejonych z kilku ujęć).

Kolory i balans bieli

Automatyka aparatu dość często myli się również przy rozpoznawaniu temperatury barwowej zastanego światła.

Błędów związanych z balansem bieli można uniknąć, wprowadzając własne ustawienia balansu bieli (np. światło dzienne, cień, lampa błyskowa, żarówki, świetlówki):

W niektórych kompaktach można zdefiniować własny balans bieli. Używa się do tego celu fragmentu sceny, o którym wiemy, że ma neutralną barwę, czyli jest biały lub szary. Można również sfotografować białą kartkę papieru.

Kompresja

W menu niemal każdego aparatu można znaleźć ustawienia wielkości rejestrowanych obrazów (w pikselach) i stopnia kompresji zapisywanych plików.

Chcąc uzyskać jak najlepszą jakość, ustaw maksymalnie dużą wielkość (rozdzielczość zdjęć):

Pamiętaj, że duża rozdzielczość znacznie zwiększa objętość pliku ze zdjęciem.

Ustaw jak najmniejszy stopień kompresji (jak najwyższą jakość) zapisywanych plików:

Zbyt wysoka kompresja powoduje widoczny spadek jakości i powstawanie artefaktów charakterystycznych dla formatu JPG (w jakim najczęściej zapisywane są zdjęcia na karcie pamięci). W większości aparatów jest ona ustawiona optymalnie, ale w niektórych fatalnie wpływa na jakość otrzymywanych fotografii.

Jeżeli poprawiasz zdjęcia w dowolnym programie graficznym, nie zapisuj ich po raz kolejny w formacie JPG. Chodzi o to, że każde zapisanie pliku w JPG po dokonaniu nawet najmniejszej zmiany w zdjęciu powoduje stratę jakości i po kilku takich operacjach zdjęcie będzie dużo gorsze od oryginału. Polecamy format graficzny TIF z kompresją LZW i zapisanie dopiero końcowego efektu pracy w formacie JPG.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto