A A A

Rozgrywka przez internet

PC Format 11/2014
Jednym z największych zmartwień fanów gier wideo jest to, że aby zagrać we wszystkie ciekawe tytuły, trzeba mieć wiele urządzeń: komputer i kilka konsoli do gier. Jednak już niebawem może się to zmienić dzięki strumieniowaniu, która przeniesie grę na ekran dowolnego urządzenia. DAWID KOSIŃSKI

Serwer w domu

Strumieniowanie gier nie musi oznaczać korzystania z serwerów oddalonych wiele kilometrów od twojego domu. Możliwe jest też strumieniowanie treści między dwoma urządzeniami znajdującymi się w obrębie tej samej sieci Wi-Fi. Doskonałym przykładem takiego rozwiązania jest współpraca konsoli Playstation. Osoby posiadające przenośną konsolę Playstation Vita mogą grać na niej w dowolną grę uruchomioną na konsoli Playstation 4 i wybrane tytuły działające na konsoli Playstation 3. To ciekawe rozwiązanie, umożliwiające granie nawet wtedy, gdy ekran telewizora jest zajęty przez inną osobę. Bardzo ważne jest, że dzięki podobnemu układowi klawiszy konsoli Playstation Vita oraz pada Dual Shock gra jest bardzo komfortowa.

Podobne rozwiązania można też spotkać na rynku pecetów. Rok temu pokazała to Nvidia przy okazji premiery swojej najnowszej konsoli o nazwie Shield. Posiadacze tego sprzętu, mający również komputer z kartą Nvidia GeForce GTX 650 lub lepszą, mogą strumieniować gry komputerowe na ekran przenośnej konsoli. Jeśli nie dysponujemy mocnym komputerem, możliwe jest granie na urządzeniach Shield oraz Shield Tablet w kilkanaście tytułów pecetowych strumieniowanych prosto z serwerów Nvidii. Technologia ta teoretycznie działa tylko w Stanach Zjednoczonych, ale w praktyce można z niej korzystać również w Polsce. Rozwiązanie jest dopiero testowane i z tego powodu dostępne za darmo. Nvidia jednak nie ukrywa, że sytuacja się zmieni, gdy usługa oficjalnie zadebiutuje na rynku.

Z silnego na słabszy

Niestety, technologia Nvidii nie oferuje możliwości strumieniowania gry z mocniejszego komputera na ekran słabszego. Na to jednak pozwala Domowe Strumieniowanie Steam, czyli jedna z najnowszych usług wprowadzonych przez platformę Steam. By z niej korzystać, wystarczy zalogować się na to samo konto Steam na dwóch komputerach znajdujących się w jednej sieci Wi-Fi. Następnie na maszynie pełniącej rolę terminala trzeba jedynie wybrać opcję strumieniowania z drugiego komputera.

Wiele osób może się zastanawiać, po co grać na słabszym komputerze, jeśli się ma szybszą maszynę. Otóż istnieje kilka zastosowań takiego rozwiązania. To na przykład możliwość grania w każdy tytuł np. na słabym laptopie w dowolnej części domu, bez konieczności siadania do peceta. Albo podłączenia niezbyt wydajnego, malutkiego i energooszczędnego komputera do telewizora i traktowania go jak konsoli do gier, w dodatku umożliwiającej granie w jakości o wiele lepszej niż jest w stanie zapewnić jakakolwiek dostępna na rynku konsola.

Warto przy tym pamiętać, że sieć Wi-Fi w standardzie 802.11n radzi sobie z przesyłaniem obrazu Full HD, a nowszy standard 802.11ac umożliwia nawet przesyłanie obrazu 4 K (3840x2160 pikseli). Zatem strumieniowanie obrazu z peceta na telewizor jest doskonałą opcja dla posiadaczy telewizorów 4 K. Nie mogą oni bowiem użyć do tego konsoli nowej generacji, które ledwo sobie radzą z generowaniem grafiki w rozdzielczości Full HD.

Ogromną zaletą Domowego Strumieniowania Steam jest też fakt, że terminal stojący przy telewizorze może być znacznie tańszy od konsoli. Jeśli zdecydujesz się na zbudowanie go np. na bazie platformy AM1 i zamiast systemu Windows zainstalujesz na nim darmowy Steam OS, otrzymasz sprzęt kosztujący zaledwie 600–800 zł. Nie jest to cena za pełnoprawny sprzęt do grania, a jedynie przystawkę umożliwiającą wykorzystanie lepszego komputera niczym konsoli do gier.

Strumieniowanie to przyszłość

Czy tego chcemy, czy nie, strumieniowanie będzie zdobywało coraz większą popularność. Początkowo w formie przesyłania obrazu w obrębie domowej sieci, jako dodatek do komputera i konsoli. Następnie jednak zastąpi drogie komputery i konsole, a gracze będą mogli grać w każdy wybrany przez nich tytuł z dowolnego urządzenia. Nie mamy najmniejszej wątpliwości, że prędzej czy później rozwiązanie to się przyjmie. W końcu, kto będzie chciał płacić za konsolę do gier, skoro będzie mógł się nią stać praktycznie każdy sprzęt? Widać to zresztą już teraz, np. po rynku odtwarzaczy blu-ray, który maleje właśnie ze względu na rosnącą popularność strumieniowanych filmów.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto