A A A

Rzeczywistość wirtualna - Virtual Reality

PC Format 11/2015
W ciągu najbliższych miesięcy popularność rzeczywistości wirtualnej będzie eksplodować jest szansa, że właśnie rodzi się zupełnie nowa gałąź kultury. Co ciekawego umożliwią i co już oferują wirtualne światy? Grzegorz Kubera


Rzadko zdarza się, że reklama wywołuje prawdziwy entuzjazm, ale tak było w przypadku reklamy VR (ang. Virtual Reality – rzeczywistości wirtualnej) firmy Nike. Chcąc wypromować nowe buty piłkarskie, Nike przygotowało materiał wideo z Neymarem strzelającym bramkę dla swojej drużyny narodowej. Po otworzeniu filmu na smartfonie (jest dostępny na YouTubie pod nazwą „Nike Hypervenom II – The Neymar Jr. Effect, A Virtual Reality Experience”) możesz imitować ruchy głowy piłkarza, ruszając telefonem. Robi to wrażenie, film obejrzało kilka milionów internautów – a przecież to tylko reklama.

VR to nie tylko gry

Na YouTubie znajdziesz wiele innych filmów zarejestrowanych w technice 360 stopni, dzięki czemu podczas odtwarzania nagrania możesz się „rozglądać”. Wprawdzie nie jest to VR w pełnej krasie, bo brakuje interakcji z otoczeniem, ale i te bezpłatne filmy dają wiele radości. Powstały nawet firmy, które rejestrują materiały wideo w tym formacie i publikują je we własnych programach mobilnych – jedną z nich jest 360 Hereos, której produkcje można obejrzeć w aplikacji 360Heroes na Androida i iOS. A to tylko przedsmak tego, co czeka świat w najbliższych miesiącach.

Obecnie rzeczywistość wirtualna kojarzy się głównie z grami, po części przez to, że gogle VR cieszą się największym zainteresowaniem wśród graczy. Z czasem VR może jednak stać się nawet nową gałęzią kultury – jej doświadczanie będzie przypominać obcowanie z muzyką czy filmem. Opisanie wrażeń towarzyszących korzystaniu z VR nie jest łatwe. Można napisać, że wrażenia z wirtualnej przejażdżki kolejką górską z goglami VR na głowie dostarczają tyle samo radości i adrenaliny, co przejażdżka rzeczywistą kolejką, ale dopóki nie spróbujesz tego samodzielnie, nie uwierzysz.

Do czego się przyda?

VR ma szansę rozwinąć wiele branż. Wystarczy spojrzeć na działanie Jaunt (jauntvr.com), firmy oferującej m.in. dostęp do koncertów VR w postaci nagrań stereoskopowych, które można oglądać na goglach Oculus Rift czy Samsung Gear VR. RiftMax (rift- max.com) to kino służące do transmisji – często na żywo – występów artystycznych czy sesji karaoke z udziałem prawdziwych ludzi, ale przebywających w „wirtualu”.

Twórcy gry Second Life również stawiają na VR i chcą oferować dostęp do High Fidelity, platformy z otwartym kodem źródłowym pozwalającej tworzyć wirtualne światy w sposób nieco bardziej skomplikowany, niż stron internetowych. Kiedy stworzysz świat, będziesz mógł zaprosić znajomych i rozpocząć zabawę. W czasie pisania artykułu w High Fidelity dostępnych było 36 światów, m.in. świat o tematyce Halloween, światy poświęcone grom i Bitcoinom czy umożliwiający słuchanie muzyki na żywo.

VR może także zmienić sposób poznawanie nowych ludzi. Zamiast umawiać się na „randkę w ciemno”, można przeprowadzić ją w świecie wirtualnym, co docenią ludzie mający problem z nawiązywaniem nowych znajomości. Idąc tym tropem, łatwo przypuszczać, że VR posłuży jako platforma do komunikacji. Zamiast jechać na spotkanie z klientem do innego miasta, będzie można założyć gogle VR i odbyć spotkanie w świecie wirtualnym. Wrażenia będą niemal te same, a obie strony zaoszczędzą czas i pieniądze.

Patrick Hackett, jeden z projektantów odpowiedzialnych za interfejsy w usługach Google’a, powiedział na jednej z konferencji: – Tak naprawdę jakiekolwiek doświadczenie z VR jest o wiele bardziej wciągające niż te, które mamy, gdy siedzimy przed płaskim ekranem.


Tagi: sprzęt nauka
Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto