A A A

Skrypty z klocków

PC Format 08/2014
Język programowania Scratch jest jak lego. Bazuje na wizualnych elementach przypominających klocki, z których się układa działający skrypt. Dzięki temu można tworzyć prezentacje, animacje, a nawet gry komputerowe. Pokażemy, jak utworzyć projekt w tym języku. BARTŁOMIEJ MROŻEWSKI

Definiowanie ruchu i rysowanie w Scratchu

W warsztacie pokażemy, jak korzystać z programu Scratch za pomocą aplikacji internetowej. Alternatywnie można zainstalować wersję off-line, która jest przeznaczona do uruchamiania w środowisku Adobe Air (ma mniej funkcji). Zasady tworzenia programu pokażemy na przykładzie skryptu sterującego kotem, domyślnym obiektem Scratcha.


Po utworzeniu konta i zalogowaniu w serwisie Scratch kliknij ikonę swojego profilu użytkownika w prawym górnym rogu, a z menu wybierz Moje rzeczy. W panelu konta użytkownika wyświetlane są wszystkie aktywne projekty. Tutaj możesz przejść do edytora programów. W tym celu kliknij Nowy projekt.


Na palecie Ruch w zakładce Skrypty domyślnie widoczne są polecenia związane z ruchem. Ponieważ są one najłatwiejsze do zastosowania, dobrym pomysłem jest rozpoczęcie przygody ze Scratchem od tego właśnie zestawu poleceń. Zanim zaczniesz dodawać polecenia, upewnij się, że jest zaznaczony duszek Sprite1.


Aby dodać polecenie dla wybranego duszka, przeciągnij element na pulpit z prawej strony. Na początku możesz dodać polecenie   przesuń o 10 kroków. Aby przetestować działanie klocka, kliknij go dwa razy. Jeśli kot odejdzie zbyt daleko, w każdej chwili możesz złapać duszka i przesunąć go w dowolne miejsce. Jeśli chcesz, by kot przemieszczał się na zauważalne odległości, zmień wartość widoczną na klocku, np. na 100.


Podczas poruszania się duszek może zmienić kierunek. Podłącz polecenie obróć  i wpisz kąt, o jaki kot ma zmienić kierunek. Jeśli ustawisz kierunek na 90 stopni, duszek za każdym razem, gdy uruchomisz skrypt, będzie skręcał po kątem prostym, a po czterech odcinkach pojawi się w tym samym miejscu.


Po jakiej ścieżce porusza się duszek? Można to sprawdzić za pomocą funkcji rysowania dostępnych po kliknięciu palety Pisak. Jeśli na początku skryptu umieścisz polecenie  przyłóż pisak, kot poruszając się, będzie kreślił za sobą linię. Aby usunąć rysunek, użyj polecenia wyczyść.


Eksperymentując z rysowaniem, dobrze jest też mieć na pulpicie polecenia z palety Ruch, które resetują ustawienie kierunku oraz położenie duszka. Na końcu dodaj wyczyść. Trzy elementy połącz w miniskrypt, który będzie czyścił tablicę. Wróć teraz do poleceń związanych z rysowaniem oraz przemieszczaniem. Kliknij je 4 razy. Jak zobaczysz, kot narysuje swoją ścieżkę, czyli kwadrat.


Co zrobić, by rysunek powstał automatycznie, bez konieczności wielokrotnego klikania? Trzeba wykorzystać element kontrolujący wykonywanie poleceń, czyli pętlę. Kliknij paletę Kontrola, złap element powtórz 10 razy i przeciągnij go na pulpit. Następnie zmień liczbę powtórzeń na 4, odepnij dwa niebieskie polecenia ruchu – przesuń o, obróć o – i umieść je wewnątrz klamry, a następnie podepnij całość z powrotem do polecenia przyłóż pisak. Na końcu dodaj podnieś pisak.


Uruchomienie skryptu dwukrotnym kliknięciem spowoduje narysowanie figury. Aby wymazać rysunek, patrz krok 6. Teraz jest moment na dodanie zdarzeń, które pozwolą na uruchamianie obydwu czynności (rysowania i czyszczenia) za pomocą naciśnięcia klawisza. W tym celu przejdź do palety Zdarzenia, gdzie znajdują się elementy aktywujące uruchomienie programu.


Jeżeli chcesz, aby rysowanie się zaczęło po naciśnięciu klawisza, złap element kiedy klawisz spacja naciśnięty, przeciągnij na pulpit, a następnie podłącz go na początku serii poleceń rysujących kwadrat  (1). Taki sam element przypnij do skryptu kasującego rysunek, tyle że z listy na elemencie wybierz literę C (2). Teraz twój program ma interfejs użytkownika. Naciśnięcie [Spacji] powoduje narysowanie kwadratu. Litera [C] czyści tablicę.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (1)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Rincewind
Rincewind
30 października 2014, 09:35
A może byście pokazali jak napisać skrypt w czymś przydatnym jak C# albo Java? :)
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto