A A A

Spotkanie w czasach zarazy

PC Format 3/2020
Wideokonferencje zmieniają sposób, w jaki pracownicy lub uczniowie pracują w domowym zaciszu. Dzięki nowoczesnej technologii osoby oddalone od siebie o dziesiątki, setki, a nawet tysiące kilometrów funkcjonują niemal tak, jakby siedziały przy jednym stole. Robert Szyszka
Ludzie komunikujący się za pośrednictwem CISCO
Cisco Spark - kompleksowe rozwiązane do obsługi wideokonferencji. Współpracuje z Cisco Webex.

Praca zdalna


Firmy i uczelnie coraz częściej używają narzędzi do pracy zdalnej. Regularnie korzystają z połączeń pomiędzy osobami, używają tekstowych i głosowych połączeń konferencyjnych, organizują spotkania wideo grup i stosują narzędzia umożliwiające udostępnianie i współdzielenie ekranu. Zdalna praca zdobywa coraz większą popularność zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Dla pierwszych jest zazwyczaj wygodniejsza, pozwala zaoszczędzić czas na dojazdy i efektywniej go wykorzystać. Dla drugich oznacza obniżenie kosztów wynajmu powierzchni biurowej mniejsze inwestycje w sprzęt czy infrastrukturę. Wszyscy korzystają na mniejszej presji na środowisko.


Narzędzia do pracy zdalnej


Takie sprzęty są ogólnodostępne. Nie trzeba pisać specjalnego oprogramowania, projektować nowych urządzeń. To ważne w tak trudnych chwilach, w których znalazł się akurat świat. W sytuacji, w której brak jest bezpośredniego kontaktu, sposobność pracy zdalnej i kontaktu wideo jest kluczowa dla funkcjonowania firm, szkół czy uczelni. Możliwość obserwowania kolegi bądź współpracownika zwiększa efektywność wykonywania zadań. Jest o wiele ważniejsza niż możliwość jego usłyszenia w tradycyjnych, głosowych połączeniach telefonicznych czy nawet konferencyjnych. Ci, którzy funkcjonowali w ten sposób już wcześniej, mają na pewno łatwiej.



Pozostali muszą się przyzwyczaić do używania nowych narządzi. Na szczęście jest z czego wybierać. Jest oprogramowanie bezpłatne i niedrogie komercyjne. Niektóre programy idealnie nadają się do kontaktu tylko pomiędzy dwoma osobami, inne sprawdzają się lepiej w przypadku spotkań grupowych, a jeszcze inne umożliwiają prowadzenie webinariów („rodzaj internetowego seminarium prowadzonego i realizowanego za pomocą technologii webcast, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym spotkanie a uczestnikami” – Wikipedia) dla setek czy tysięcy osób. Większość aplikacji pozwala współdzielić ekran, udostępniać wzajemnie pliki, nagrywać i odtwarzać przebieg spotkań. Możliwość przetwarzania kilku strumieni jednocześnie pozwala w tej samej chwili widzieć rozmówców i pokazywać im swoje zasoby.


 



Wybór platformy do pracy


Trzeba zwracać uwagę na przejrzystość oferty, wygodę instalacji i konfiguracji. Istotna jest łatwość moderowania, wydajność serwerów po stronie dostawcy czy bezpieczeństwo. Te wymagania nie idą często ze sobą w parze. Przewagę powinny mieć na pewno systemy, które funkcjonują na komputerach stacjonarnych i urządzeniach przenośnych, występują w postaci programów, ale działają też w oknie przeglądarki.


W poniższym zestawieniu skupiliśmy się na aplikacjach, które można szybko zaadaptować w trudnych warunkach. Takich, których wcześniejsza popularność wśród różnych grup użytkowników eliminuje konieczność nauki nowych narzędzi. Wybraliśmy te, które pozwalają na połączenia wideokonferencyjne.


 


Meeting Owl to kamera 1080p obejmująca otoczenie w zakresie a 360°, wyposażona w autofocus, osiem mikrofonów i kartę Wi-Fi.


Meeting Owl to kamera 1080p obejmująca otoczenie w zakresie a 360°, wyposażona w autofocus, osiem mikrofonów i kartę Wi-Fi.

Nie tylko oprogramowanie

 


Nawet najdoskonalsze oprogramowanie nie wystarczy do przeprowadzenia najmniejszej wideokonferencji i samo nie umożliwi zdalnej współpracy. Bez odpowiedniej infrastruktury oraz sprzętu niewiele można zrobić.


Najważniejsze w przypadku przesyłania strumieni wideo, jest szybkie łącze internetowe. Co ważne, wskazane jest, by było symetryczne. Oznacza to podobną wydajność w przypadku pobierania i wysyłania danych. Przyjmuje się, że przepustowość (rzeczywista, nie teoretyczna) takiego łącza powinna wynosić przynajmniej 2 Mbit/s w każdą stronę. Warto także zaopatrzyć się w dobrą kamerkę internetową. Nie musi to być najdroższy model, ale dobrze jest wybrać taki, o dużej rozdzielczości, dzięki czemu jakość przesyłanego obrazu będzie lepsza.


Do wygodnej pracy można użyć komputera z niższej półki. Do obsługi oprogramowania wideokonferencyjnego wystarczy z powodzeniem 2 GB RAM-u. Może to być komputer stacjonarny, laptop, tablet, a nawet smartfon. Tu bardziej istotna jest wygoda pracy niż wydajność sprzętu. Potrzebne są też głośniki lub słuchawki, by słyszeć co mówią inne osoby. Użytkownicy laptopów i urządzeń mobilnych są na lepszej pozycji, ponieważ te urządzenia mają już zazwyczaj wbudowane niezbędne wyposażenie. Nie trzeba nic dodawać, dołączać, instalować i konfigurować.


Jeżeli ktoś oczekuje lepszej jakości, ma do wyboru mnóstwo innego, często specjalistycznego sprzętu. Są bowiem kamery o różnym kącie patrzenia bądź kamery dookólne, które automatycznie podświetlają aktualnie mówiącą osobę. Często wyposażone są one w zestawy najwyższej jakości mikrofonów stereofonicznych. Można zaopatrzyć się w mikrofony zewnętrzne czy zestawy słuchawkowe z mikrofonem. Platformy wideokonferencyjne bardzo często mają własny sprzęt przeznaczony do przeprowadzania i obsługi wideokonferencji. Ceny takich urządzeń liczone są zazwyczaj w tysiącach dolarów. Możliwości jest naprawdę wiele.


 


Logitech Meetup – kamera 4K z mechanizmem formowania wiązek mikrofonowych i funkcją automatycznego kadrowania i przybliżania mówiącej osoby.


Logitech Meetup – kamera 4K z mechanizmem formowania wiązek mikrofonowych i funkcją automatycznego kadrowania i przybliżania mówiącej osoby.


 




Edukacja na odległość

Edukacja na odległość to wyzwanie, przed którym stanęły wszystkie szkoły w Polsce. My zdalne nauczanie rozpoczęliśmy praktycznie pierwszego dnia, tj. 16 marca, Było nam łatwiej, bo każdy nasz uczeń klas 4–8 ma własną skrzynkę pocztową w domenie szkoły i jest przyzwyczajony do pracy na platformie Googe Classroom. Sytuacja wymagała jednak szybkich działań i dużej mobilizacji uczniów i nauczycieli.

W dniu ogłoszenia kwarantanny uczniowie zostali poinformowani o zasadach pracy zdalnej, my tymczasem skoncentrowaliśmy się na wyborze komunikatora internetowego i szkoleniu wewnętrznym. Wybraliśmy komunikator Discord, na którym założyliśmy szkolny serwer. Dlatego Discord, gdyż daje duże możliwości, a wielu uczniów już go znało. Nasi nauczyciele korzystają również z połączeń wideo na Google Meet. Każdy nauczyciel klas 1–3 założył stronę internetową dla swojej klasy, gdzie w jednym miejscu uczeń ma wszystkie materiały: karty pracy, materiały filmowe nagrywane przez nauczycieli i ćwiczenia. Dla klas 1-2 uruchomiliśmy też lekcje na komunikatorze Cisco Webex. Zrobiliśmy nowy plan lekcji, rozdaliśmy do domu szkolne laptopy uczniom, którzy ich potrzebowali. I to wszystko w trzy dni, łącznie z rozwiązaniem wszystkich problemów technicznych z instalacją komunikatora wśród uczniów i nauczycieli.

Leszek Sankowski, Dyrektor Szkoły Podstawowej im M. Kopernika w Ustanowie

Leszek Sankowski, Dyrektor Szkoły Podstawowej im M. Kopernika w Ustanowie

Aktualnie zajęcia prowadzimy od 8.15 do 14.00, zaczynamy i kończymy dzień gimnastyką, nie można przecież tylko siedzieć przy komputerze. Nauczyciel widzi ćwiczących i upomina tych opieszałych. Oprócz normalnych wykładów mamy zarezerwowany też czas na konsultacje, pracę własną i projekty.

Zdalne nauczanie to większe obciążenie dla uczniów i nauczycieli. Przygotowanie i poprowadzenie lekcji, zadbanie, aby każdy zrozumiał i wyniósł z zajęć jak najwięcej, wymaga nowych umiejętności i więcej czasu. Uczniowie podeszli jednak do pracy zdalnej bardzo odpowiedzialnie. Nie sprawdzamy listy obecności, ale widzimy, że każdy rzetelnie pracuje. Są tacy, którzy się w tym naprawdę odnaleźli. Bardzo pozytywnie zaskoczyli nas na przykład uczniowie klas najmłodszych.

Moim zdaniem trzeba też szukać dobrych stron w tej trudnej sytuacji. Oprócz realizacji podstawy programowej uczniowie pozyskują nowe umiejętności, takie jak obsługa komputera, uczą się kultury pracy zdalnej, stają się samodzielni i odpowiedzialni. To może być dobre doświadczenie dla wszystkich i dobrze wykorzystany czas.

 



Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności



Debiutuje Spotify Car Thing
15 kwietnia 2021
Wybrani użytkownicy platformy streamingowej otrzymają urządzenie do odsłuchiwania muzyki w samochodzie.

Artykuły z wydań

  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 3/2021
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto