Sprzedaj zdjęcie
Może warto zatem wyselekcjonować swoje najlepsze prace i wystawić je na sprzedaż w jednym z banków zdjęć. Tym bardziej, że to nic nie kosztuje, więc ryzykujesz tylko to, że spróbujesz.
Pamiętaj jednak, że jeżeli podejdziesz poważnie do tematu zarabiania, masz większe szanse na korzyści finansowe. Konkurencja jest duża.
Jeżeli ktoś chce kupić twoje zdjęcie, musi uprzednio wpłacić odpowiednią kwotę na konto banku zdjęć, który pobiera prowizję, a ty otrzymujesz wynagrodzenie. Różni się ono w poszczególnych witrynach, np. złotówkę przy zakupie abonamentowym czy 60 proc. wartości zdjęcia przy zakupie jednego pliku. To ostatnie może przynieść nawet kilkadziesiąt złotych. Zysk rośnie, jeżeli zdjęcie ma kilku nabywców.
Najpierw musisz założyć konto w jednym z banków zdjęć. W dobrych agencjach nie wystarczy sama rejestracja. Od nowego użytkownika wymaga się np. wysłania 10 najlepszych zdjęć (serwis Shutterstock.com) – więcej szczegółów o rejestracji przeczytasz w ramce „Najpopularniejsze banki zdjęć”.
Konkurencja w agencjach pośredniczących handlem zdjęć jest dość duża. Dlatego musisz wiedzieć, że byle jakie zdjęcia nie będą się cieszyły zainteresowaniem. Zapoznaj się z ramką „Nie każde zdjęcie warto wystawiać”. Następnie poczytaj poradniki na stronach agencji pouczające, jak robić i przygotowywać fotografię. Poznasz techniczne porady związane z ostrością, naświetlaniem, kolorem. W takich poradnikach wymieniono także najczęstsze błędy popełniane przez osoby zamieszczające swoje prace w banku zdjęć.
Pamiętaj, aby wszystkie wysyłane przez ciebie pliki były twojego autorstwa. Jeżeli na zdjęciach są ludzie, musisz mieć ich zgodę na publikację wizerunku. To samo dotyczy logotypów firm, fragmentów filmów oraz innych dóbr chronionych prawem autorskim.
Jeżeli w jednej agencji wystawiasz swoje zdjęcie na wyłączność, nie rób tego w innym banku zdjęć. Przy okazji wystawienia gorszych fotografii proceder może nie wyjść na jaw, jednak gdy ktoś zakupi twoje prace z licencją rozszerzoną i zobaczy je później w ofercie innej witryny, możesz mieć kłopoty.
Wystawiając swoje zdjęcia w banku zdjęć, sprzedajesz tak naprawdę licencję na wykorzystanie danej fotografii. Obecnie najczęściej spotykanymi licencjami są Royalty Free i Rights Manager. Przy pierwszej klient płaci tylko raz i może wykorzystywać zdjęcie wielokrotnie. Przy drugiej należy uiścić opłatę przy każdorazowym wykorzystaniu fotografii (dodatkowo autor pracy może wprowadzić dodatkowe zasady wykorzystania obrazu).
Dreamstime.com – plusem dla początkujących jest fakt, że nie trzeba przechodzić przez weryfikację, wystarczy założenie konta. Wynagrodzenie sięga nawet 50 proc. ceny zdjęcia a przy licencjach na wyłączność agencji – 60 proc. Za zdjęcie na wyłączność serwis płaci dodatkowo 0,2 USD.
Istockphoto.com – pionier wśród banków zdjęć, strona ma polską wersję językową. Niestety agencja weryfikuje zdjęcia (podobnie jak Shutterstock). Warunkiem rejestracji jest także zaliczenie darmowego kursu z zakresu robienia zdjęć oraz z dziedziny prawa. Wynagrodzenie dla autorów sięga 40 proc. wartości zdjęcia.
Fotolia.com – kolejny popularny serwis z polską wersją językową. Do rozpoczęcia sprzedaży zdjęć wystarczy rejestracja i zaliczenie darmowego kursu online. Rozliczenia prowadzone są w kredytach (przeliczanych na złotówki), a wynagrodzenie autora wynosi od 33 do 66 proc. Cenę za swoje zdjęcie możesz zaproponować sam, jednak oferta jest weryfikowana przez pracowników.
