A A A

Sterowanie autem

PC Format 05/2012
Obiektem naszych działań będzie model 3D samochodu. Koła wprawimy w ruch obrotowy, zapewnimy im możliwość skręcania i poruszania się w pionie zależnie od ukształtowania powierzchni, po której będzie się poruszał. SEBASTIAN KRĘZEL

Określanie zakresu oddziaływania kości na ruch obiektu

Po zdefiniowaniu systemu kostnego należy przypisać zakresy oddziaływań poszczególnych kości na określone elementy auta. Ponadto pozostaje zdefiniować powiązania między kośćmi oraz zachowania elementów w zależności od akcji, jaką przypiszemy układowi kostnemu.

Przypisanie kości poszczególnym elementom


Wyjdź z trybu edycji, naciskając [Tab]. W tym momencie powinny być podświetlone wszystkie utworzone kości. Kliknij ikonę z globusem i z rozwiniętego panelu wybierz opcję Solid. W oknie widokowym zmień widok tak, byś dobrze widział przednie lewe koło wraz z najbliżej znajdującą się kością.


Naciśnij przycisk   Object Mode. Z pa­nelu, który się teraz rozwinie, wybierz opcję   Pose Mode. Następnie kliknij prawym klawiszem myszy lewe przednie koło. Przytrzymując wciśnięty klawisz [Shift], kliknij prawym klawiszem kość znajdującą się najbliżej tego koła.


Naciśnij kombinację klawiszy [Ctrl]+[P] i z otwartego menu kontekstowego wybierz funkcję  With Automatic Weights. W ten sposób kość ta zostanie przypisana do najbliższego mu koła. Jeśli będziesz poruszał teraz samą kością, koło będzie podążało za nią. W ten sposób połącz pozostałe kości z resztą najbliższych im kół.


Nie wychodząc z trybu Pose Mode, zaznacz karoserię samochodu, klikając na niej prawym przyciskiem myszki. Przytrzymując wciśnięty klawisz [Shift], zaznacz główną kość. Za pomocą kombinacji klawiszy [Ctrl]+[P] wywołaj menu podręczne kości i wybierz opcję Bone.


Przejdź do trybu edycji, naciskając klawisz [Tab]. Prawym przyciskiem myszy kliknij wybraną kość znajdującą się przy jednym z kół. Lewym przyciskiem kliknij rubrykę Parent i z rozwiniętego menu wybierz kość główną, w naszym przykładzie Bone. Operację tę powtórz dla pozostałych kości znajdujących się przy kołach. W ten sposób zdefiniowałeś nadrzędną kość, której modyfikacje będą wpływały na zachowania kości kół.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto