A A A

Sukces twojego bloga

PC Format 7/2013
22 000 unikalnych użytkowników miesięcznie, około 3500 komentarzy, ponad 1000 fanów na Facebooku to efekt zaledwie 9-miesięcznego istnienia bloga Jak oszczędzać pieniądze. Jego autor niemal z dnia na dzień stał się popularnym ekspertem w tej dziedzinie. Możesz osiągnąć podobny sukces. MICHAŁ SZAFRAŃSKI

6. Analiza ruchu na blogu

Istotnym źródłem informacji dla blogera jest analiza odwiedzin na blogu. Pomagają w tym systemy statystyk internetowych, z których najpopularniejszym jest Google Analytics. Warto uruchomić na blogu plugin JetPack Statistics oraz zarejestrować się w serwisie clicky.com, którego podstawowa wersja jest bezpłatna. Wszystkie te rozwiązania powiedzą nie tylko, ile odsłon ma twój blog i ilu unikalnych (niepowtarzających się) czytelników go czyta, ale pozwolą także szczegółowo przeanalizować zachowania gości. Clicky.com pozwala analizować, w których miejscach bloga czytelnicy spędzają najwięcej czasu, gdzie próbują kliknąć itp. Wszystkie te informacje pozwolą ci w przyszłości poprawiać lokalizację na stronie takich istotnych elementów, jak np. formularz zapisu na twój newsletter.

Rzetelnie prowadzona analiza ruchu powie ci także, które z twoich artykułów cieszą się największą popularnością, a także w jaki sposób czytelnicy trafiają na twój blog: wchodząc na niego bezpośrednio, z wyszukiwarek, z serwisów społecznościowych, czy może z twojego newslettera lub czytnika RSS. W ten sposób możesz także sprawdzić, na ile rozsyłane przez ciebie komunikaty (na Facebooku lub e-mailowo) przyczyniają się do wzrostu ruchu. A to stopniowo pozwoli zdobyć wiedzę, który ze sposobów promocji przyciąga najwięcej czytelników.

System Google Analytics pozwala także dowiedzieć się, jakie frazy wyszukiwania wpisywali w Google ci internauci, którzy trafili na blog przez wyszukiwarkę. Jednym z najpopularniejszych „magnesów” przyciągających do bloga „Jak oszczędzać pieniądze” nowych czytelników jest fraza „koszt kWh”, dla której artykuł „Jak przeliczyć koszt W na kWh i koszt w złotówkach” znajduje się na czołowym miejscu w wyszukiwarce Google.

Wpisywane przez wyszukujących frazy mogą być także świetnym źródłem inspiracji dla blogera. Dzięki nim można się dowiedzieć, o czym czytelnicy chcieliby przeczytać (czego szukają). Jeśli widzisz, że ponad 100 osób trafiło na twój blog, wpisując frazę „gdzie sprzedać złoto”, to może warto o tym napisać.

7. Zarabianie na blogu

Jako początkujący bloger zastanawiasz się, ile można zarobić na blogowaniu i w jaki sposób? Możliwości są duże, ale tak naprawdę trudno będzie ci zarobić tyle, by wystarczyło na utrzymanie. Dobry artykuł o zarobkach blogerów opublikował Tomasz Tomczyk, znany jako Kominek – jeden z najbardziej rozpoznawalnych polskich blogerów http://pcformat.pl/u/633.

Najprostszym i najczęściej wybieranym sposobem zarabiania przez początkujących blogerów jest publikacja reklam tekstowych i banerowych pochodzących z sieci reklamowych, takich jak: Google AdSense, AdTaily itp. Publikacja takiej reklamy wymaga uprzedniej rejestracji w programie danego partnera, a następnie umieszczenia na stronach bloga tzw. kodów reklamowych, pod które potem automatycznie podstawiane będą reklamy. W zależności od popularności twojego bloga na takich reklamach możesz zarobić od kilkudziesięciu groszy do kilkudziesięciu złotych dziennie. W przypadku bloga mającego około 1000 odwiedzin dziennie można liczyć na zarobek około 700–1300 zł miesięcznie w przypadku reklamy Google AdSense. Oczywiście liczby te mogą znacząco się różnić w zależności od tematyki bloga.

Blogerzy, którzy mają większy ruch i liczbę czytelników, mogą bezpośrednio współpracować z reklamodawcami i sponsorami. Jeśli osiągniesz liczbę kilkudziesięciu tysięcy czytelników miesięcznie, to za miesięczną ekspozycję reklamy będziesz mógł pobierać kwoty czterocyfrowe. Zwiększą się też możliwości współpracy w ramach indywidualnie uzgadnianych kampanii promocyjnych i reklamowych.

Jeśli prowadzisz blog ekspercki, to może się okazać, że dzięki blogowi będziesz mógł zarabiać także poza siecią – prowadząc konsultacje oraz wykłady w zakresie tematyki, w której jesteś ekspertem. Tu cennik twoich usług uzależniony będzie wyłącznie od ciebie. Jeśli masz ugruntowaną pozycję, to za przygotowanie i poprowadzenie kilkugodzinnego warsztatu możesz żądać co najmniej kilku tysięcy złotych.

Ciekawym sposobem pasywnego zarabiania jest udział w programach afiliacyjnych. Mówiąc w dużym uproszczeniu, ty jako bloger możesz zarabiać za to, że „przyprowadzisz” do konkretnego sprzedawcy twojego czytelnika. Przykładowo: jeśli napisałeś na swoim blogu artykuł prezentujący najlepsze twoim zdaniem konta bankowe, to możesz w tym artykule zamieścić specjalne linki do stron umożliwiających założenie tych kont. Jeśli ktoś „przejdzie” przez taki link, to sprzedaż takiego konta zostanie zaliczona tobie i otrzymasz z tego tytułu prowizję. Ile można w ten sposób zarobić? Autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze” zarabia w ten sposób kilkaset złotych miesięcznie. Ale równie dobrze można w ten sposób zarabiać kilka tysięcy złotych miesięcznie albo i więcej. Wszystko zależy od liczby promowanych produktów oraz skłonności twoich czytelników do korzystania z proponowanych przez ciebie linków. Mistrzem zarabiania na programach afiliacyjnych jest Pat Flynn, autor amerykańskiego bloga smartpassiveincome.com, który w ten sposób zarabia około 45 000 USD miesięcznie.

Bloger może także opracowywać swoje własne produkty i oferować je odpłatnie swoim czytelnikom. Mogą to być, np. książki w postaci e-booków oraz szkolenia. Tu poziom zarobków uzależniony jest przede wszystkim od twojej inwencji, jakości produktów i intensywności ich promocji. Osoby specjalizujące się w marketingu internetowym potrafią przeprowadzać kampanie promocyjne produktów szkoleniowych generujące nawet kilkaset tysięcy złotych przychodów. Przykład znajdziesz pod adresem http://pcformat.pl/u/634.

Edukacja i poszerzanie wiedzy o blogowaniu

Najlepszym polskim źródłem wiedzy o blogowaniu jest książka „Bloger” autorstwa Tomasza Tomczyka, blogera znanego jako Kominek. Oprócz tej polskiej książki warto także zapoznać się z anglojęzycznymi blogami poświęconymi zagadnieniom budowania popularnych blogów:

Wtyczki do WordPress

Wybrane pluginy stosowane przez autora bloga „Jak oszczędzać pieniądze”:
  • Akismet – skuteczny i bezpłatny filtr spamu w komentarzach (zmora każdego blogera).
  • All in One SEO Pack – podstawowe narzędzie dbające o to, by treści publikowane na blogu były prawidłowo zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.
  • Backup – umożliwia automatyczne wykonywanie kopii bezpieczeństwa całego bloga i jego bazy danych.
  • Blubrry PowerPress – zarządza publikacją podcastów na stronie bloga i udostępnia odtwarzacz audio.
  • Clicky for WordPress – umożliwia administratorowi oglądanie statystyk Clicky bezpośrednio z poziomu bloga.
  • Google XML Sitemaps – generuje mapę strony dla Google, co gwarantuje, że wyszukiwarka poprawnie zindeksuje twój blog.
  • JetPack – „szwajcarski scyzoryk”, czyli zestaw oficjalnych wtyczek producenta WordPress.
  • LeadPlayer – odtwarzacz wideo umożliwiający wyświetlanie formularzy zapisu na newsletter w trakcie filmu.
  • Pretty Link Lite – ustawianie przekierowań z ładnymi, krótkimi adresami (skracanie linków).
  • Quick AdSense – zarządza wyświetlaniem reklam w systemie Google AdSense z WordPressa.
  • Subscribe to Comments Reloaded – subskrybowanie komentarzy, czytelnik informowany będzie e-mail- em o każdym nowym komentarzu pod danym artykułem.
  • upPrev – przedstawia w małej ramce zapowiedź kolejnego artykułu, który warto przeczytać (sugestia dla czytelnika).
  • W3 Total Cache – buforuje strony twojego bloga i przyspiesza jego wczytywanie.
  • Yet Another Related Posts Plugin – wyświetla pod każdym artykułem listę innych artykułów zbliżonych do niego tematycznie.

Blog na komórce

Warto, aby w twoim arsenale blogera znalazły się aplikacje mobilne, które pozwolą ci z twojego telefonu zarządzać blogiem oraz monitorować jego statystyki. Oto kilka aplikacji, którymi posługuje się autor bloga „Jak oszczędzać pieniądze”:
  • Audience – udostępnia podstawowe dane z Google Analytics dotyczące oglądalności strony dzisiaj, wczoraj, w ostatnim tygodniu, miesiącu i roku.
  • WordPress – oficjalna aplikacja producenta platformy blogowej pozwalająca zarządzać blogiem z komórki. Świetna do szybkiej moderacji komentarzy.
  • Fast Analytics – aplikacja analogiczna do Audience, ale pokazująca także źródła odwiedzin, wyszukiwane frazy oraz statystyki oglądalności artykułów.
  • GetResponse – pozwala zarządzać akcjami e-mailowymi i przeglądać statystyki zapisów na newsletter oraz skuteczności wysyłek.
  • beAdSense – aplikacja prezentująca przychody z reklam Google AdSense w przekrojach dziennych i miesięcznych.
  • Facebook Pages Manager – umożliwia zarządzanie fanpage bloga, interakcję z fanami i dostęp do statystyk.

Ocena:
Oceń:
Komentarze (7)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
avatar
hansnclothes
6 lipca 2013, 10:32
Fajna ściema. Prowadzę bloga już 2 lata, więc trochę wiem. Użytkowników i fanów to sobie kupił podobnie jak ruch. Taki hosting rzeczywiście będzie drogi gdy wybierzesz sobie hosting SEO z adresami ip służącymi do nabijania statystyk wejść oraz kliknięć w reklamy. W normalnych warunkach taki blog może mieć góra 1000 użytkowników miesięcznie. Reszta to autosurf. Szkoda, że nie piszą państwo prawdy tylko takie głupoty dla osób, które pierwszy raz wkraczają do netu.
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 23:04
Plus za sposób ingerencji w podświadomość czytelnika, poszedłem specjalnie do Fresha kupić waszą gazetę, w sumie pierwszy raz od 2 lat. Po przeczytaniu raz jeszcze skomentuje :)
avatar
webnull
9 czerwca 2013, 22:53
Mystic napisał(a): Jestem osobą, która nie cierpi pisać komentarzy, jednakże czytając \"Ile kosztuję blog\" popadłem w atak śmiechu. Jego wyliczenie wyniosło 1762 zł na otwarcie bloga! Mam nadzieję iż nie myślicie iż jest to materiał zachęcający do stworzenia bloga?!. Sprostowanie: 1. Hosting + domena(nie wspomniane) - jesteśmy w stanie w pierwszym roku zapłacić za nie więcej niż 70 zł w dobrej kolokacji gdzie oczywiście nasz wordpress jest poprawnie zbudowany. np. Hekko.pl, linuxpl.com 2. Wordpress - 0zł 3. Nigdy nie spotkałem się z określeniem silnik szablonów, rozumiane jest to tutaj jako dostęp do szablonów premium? Tak czy siak, stworzenie przez freelancera szablonu wedle naszych upodobań będzie wynosić nie więcej niż 300-400zł (wordpress to tak naprawdę CSS,HTML plus drobne elementy graficzne oraz logo), w sieci istnieje tysiące darmowych szablonów na różnych licencjach, śmiało mogę powiedzieć że każdy znajdzie coś dla siebie. Serwisy ze zleceniami to np. zlecenia.przez.net czy oferia.pl Ps. z punktu widzenia developera to stworzenie szablonu, który jest użyty na stronie opisywanej tutaj wyniósł by około 200-300zł, są tutaj 4 elementy graficzne, nie wspomnę już o złej budowie od strony kodowej szablonu) 4. Ad 3. 5. System mailingowy - nawet są od tego pluginy do wordpressa, jednakże może to się wiązać z kupnem mocniejszego serwera (około 100-150zł na rok przy założeniu że będziemy dziennie wysyłać więcej niż 1000-2000 e-maili). Podsumowanie Kto pisze te materiały, copywriter od tekstów do wszystkiego? //edit A gdzie informacje odnośnie reklamy bloga? Stworzenie samej strony to dopiero 30% sukcesu. Kampania SEO/SEM, social medie, marketing szeptany, zdobycie bazy mailowej. //edit 22.000 UK w skali 9 miesięcy. Zakładając że miał stały ruch niezmienny to jest 2440 odwiedzin miesięcznych, 80 odwiedzin dziennie. Sam FaceBook po dobrej strategii da nam około 500 UU dziennie BEZ WKŁADU FINANSOWEGO (Około 1,5 godziny czasu na zorganizowane tej też reklamy na ukierunkowanie około 500 ludzi na stronę) z targetem osób zainteresowanych w/w tematyką. Zapomniałem dodać o najważniejszym, mimo inwestycji o bagatelnej kwocie prawie 2000 zł, autor bloga nie skontaktował się z nikim odnośnie sugestii w wyborze domeny :) //edit3 Czy autor w/w artykułu skonfrontuje wypowiedź ze mną? I to jest racja. Nie potrzeba żadnego drogiego oprogramowania a jedynie cokolwiek na wolnej licencji, sprawa z szablonem wygląda podobnie. Na reklamę można troszkę wydać ale i tak nie wyjdzie nam suma 2000 zł bez przesady. Takie artykuły psują reputację pcformatu.
rekyza
rekyza
9 czerwca 2013, 22:52
Nie no ja również znam realia i kosztorysy utrzymania stron. Oczywiście to jest absurd żeby płacić ponad 400 zł za 2 letni hosting dla blogu - za tą kwotę można myśleć o vpsie w dobrej lokalizacji, a nie o zwykłym hostingu. Takie kwoty podchodzą pod utrzymanie dużego portalu/serwisu. Nie czytałem całości, bo nie było sensu :)
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 22:50
Moja dość negatywna wypowiedź jest spowodowana tym iż sam zajmuje się reklamą i staram się promować budowanie blogów, tworzenia czegoś "swojego" w sieci. Takie artykuły przypominają mi typową komercję czyli napisz aby zapełnić strony w piśmie.
rekyza
rekyza
9 czerwca 2013, 22:47
Administracja pcformat raczej do przyjaznej wobec użytkowników nie należy więc nie oczekiwałbym odpowiedzi z ich strony. Oleją Cię i Twoje uwagi, bo dla nich użytkownik należy tylko i wyłącznie do stada, a oni są zbyt zabiegani by prowadzić forum :)
avatar
Mystic
9 czerwca 2013, 22:11
Jestem osobą, która nie cierpi pisać komentarzy, jednakże czytając \"Ile kosztuję blog\" popadłem w atak śmiechu. Jego wyliczenie wyniosło 1762 zł na otwarcie bloga! Mam nadzieję iż nie myślicie iż jest to materiał zachęcający do stworzenia bloga?!. Sprostowanie: 1. Hosting + domena(nie wspomniane) - jesteśmy w stanie w pierwszym roku zapłacić za nie więcej niż 70 zł w dobrej kolokacji gdzie oczywiście nasz wordpress jest poprawnie zbudowany. np. Hekko.pl, linuxpl.com 2. Wordpress - 0zł 3. Nigdy nie spotkałem się z określeniem silnik szablonów, rozumiane jest to tutaj jako dostęp do szablonów premium? Tak czy siak, stworzenie przez freelancera szablonu wedle naszych upodobań będzie wynosić nie więcej niż 300-400zł (wordpress to tak naprawdę CSS,HTML plus drobne elementy graficzne oraz logo), w sieci istnieje tysiące darmowych szablonów na różnych licencjach, śmiało mogę powiedzieć że każdy znajdzie coś dla siebie. Serwisy ze zleceniami to np. zlecenia.przez.net czy oferia.pl Ps. z punktu widzenia developera to stworzenie szablonu, który jest użyty na stronie opisywanej tutaj wyniósł by około 200-300zł, są tutaj 4 elementy graficzne, nie wspomnę już o złej budowie od strony kodowej szablonu) 4. Ad 3. 5. System mailingowy - nawet są od tego pluginy do wordpressa, jednakże może to się wiązać z kupnem mocniejszego serwera (około 100-150zł na rok przy założeniu że będziemy dziennie wysyłać więcej niż 1000-2000 e-maili). Podsumowanie Kto pisze te materiały, copywriter od tekstów do wszystkiego? //edit A gdzie informacje odnośnie reklamy bloga? Stworzenie samej strony to dopiero 30% sukcesu. Kampania SEO/SEM, social medie, marketing szeptany, zdobycie bazy mailowej. //edit 22.000 UK w skali 9 miesięcy. Zakładając że miał stały ruch niezmienny to jest 2440 odwiedzin miesięcznych, 80 odwiedzin dziennie. Sam FaceBook po dobrej strategii da nam około 500 UU dziennie BEZ WKŁADU FINANSOWEGO (Około 1,5 godziny czasu na zorganizowane tej też reklamy na ukierunkowanie około 500 ludzi na stronę) z targetem osób zainteresowanych w/w tematyką. Zapomniałem dodać o najważniejszym, mimo inwestycji o bagatelnej kwocie prawie 2000 zł, autor bloga nie skontaktował się z nikim odnośnie sugestii w wyborze domeny :) //edit3 Czy autor w/w artykułu skonfrontuje wypowiedź ze mną?
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto