A A A

Świat w jakości HD

PC Format 05/2010
Wobec mody na High Definition trudno pozostać obojętnym. Jakość HD ma dziś wszystko, co wiąże się z multimediami: wideo, muzyka, zdjęcia, wszelki sprzęt audiowizualny. Nic w tym dziwnego. Intuicyjnie wiemy, że im lepszej jakości multimedia, tym radość z ich oglądania większa. Proponujemy więc krótką wycieczkę po świecie HD, by mieć świadomość, kiedy naprawdę mamy do czynienia z wysokiej jakości materiałami i jak bezstresowo z nich korzystać. [Krzysztof Roszak]

Rozdzielczości filmów standardowych i HD

Aby odróżnić materiały PAL i NTSC od HD, zaczęto posługiwać się w odniesieniu do tych pierwszych terminem SD (Standard Density). Za HD Ready uznaje się materiał 1280x720 pikseli, ale typowe ekrany HD Ready mają 1366x768 pikseli. Oznacza to, że film HD Ready musi być powiększony (ang. upsampling), by zajął cały rozmiar ekranu, co wiąże się z lekkim spadkiem ostrości scen. Formaty HD występują w dwóch wersjach: z przeplotem (i) lub bez (p). Dla materiałów typu „p” wyświetlane są całe klatki obrazu, dla „i” – półobrazy, z parzystych lub nieparzystych linii obrazu, wyświetlane dwa razy szybciej (50 zamiast 25 kl./s).

Jakość filmów High Definition jest kilkakrotnie poprawiona w stosunku do stosowanych dotąd formatów wideo. Choć większość z nas traktuje filmy DVD jako materiał doskonały, mając w pamięci znacznie gorszy obraz z kaset VHS, to mało kto po obejrzeniu dobrze przygotowanego filmu HD nie zgodzi się z tym, że dystansuje on jakością DVD.

Po takiej demonstracji trudno nie zacząć traktować materiałów DVD jako gorszych, oferujących nieostry obraz. Zwłaszcza na dużym telewizorze LCD. Obraz Full HD zawiera pięć razy więcej pikseli niż wideo na płytach DVD. Pozwala to na pokazanie o wiele większej liczby szczegółów niż w zwykłym filmie.

Na razie jednak zdecydowanie łatwiej dotrzeć do materiałów HD za pośrednictwem komputera niż telewizji. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, który pozwoli bez trudu, na komputerze, wejść w kolorowy świat HD.

Odpowiednie kodeki dla obrazu i dźwięku HD

Materiały HD zajmują dużo miejsca. Minuta nieskompresowanego wideo to 11,5 GB – pięć razy więcej niż dla DVD. Dlatego takie filmy trzeba kompresować wydajnymi kodekami. Popularny DivX, czy też MPEG‑2 stosowany na DVD-Video nie jest wystarczająco efektywny. Dlatego opracowano nowe kodeki. Najbardziej znane kodeki to MPEG-4/AVC, zwany H.264 oraz VC-1. Dzięki nim 1,5-godzinny film zajmuje w zależności od kompresji 4–12 GB. High Definition to także dźwięk. W filmach HD mamy DolbyTrue HD, Dolby Digital Plus albo DTS-HD Master Audio i DTS-HD High Resolution Audio.

Legalne HD z sieci

Istnieje wiele witryn, z których można pobrać nagrania HD legalnie i zupełnie za darmo. W ten sposób obejrzysz np. trailery nadchodzących hitów kinowych i ciekawych dokumentów stacji TV, teledyski czy autorskie, półprofesjonalne nagrania. Zerknij koniecznie na poniższe strony – na pewno znajdziesz coś ciekawego:

Jak wygląda popularność filmów HD w praktyce

Upowszechnienie nagrań HD stało się możliwe dzięki nośnikom blu-ray i coraz szybszym łączom internetowym.
  • Telewizja HD – większość to 720i
    Transmisję w jakości HD oferuje coraz więcej stacji telewizyjnych nadających cyfrowo. Jednak ze względu na ograniczone dla transmisji wideo pasmo używa się dość wysokiej kompresji. Dlatego większość kanałów nadaje tylko w standardzie 720i – użycie Full HD wiązałoby się z otrzymaniem wyraźnie widocznych efektów kompresji na ekranie.
  • Internet – strumieniowe HD
    O filmy HD najłatwiej w internecie. Zacząć można od popularnego YouTube, gdzie nowsze wideoklipy coraz częściej umieszczane są w jakości 720p, a całość działa z użyciem technologii Flash. Istnieje też wiele legalnych źródeł przesyłających wideo strumieniowo i korzystających z kodeków Windows Media (format ASX) lub QuickTime (MOV/QT). Ten drugi jest również zgodny ze standardem H.264, a muzykę koduje we własnym formacie AAC.
  • HD do pobrania
    Wideo można pobrać w postaci pojedynczych plików w formatach MKV (Matroska), MPG lub WMV. W pierwszych dwóch typach (tzw. kontenerach) są zapisywane nagrania kompresowane kodekiem zgodnym z H.264, np. x264, a WMV – z użyciem kodeków Windows Media. Można też spotkać pliki OGG, które wykorzystują open-source’owe enkodery wideo Theora i audio – Vorbis. W tyle nie pozostaje DivX. W nowej wersji jest profil DivX Plus HD, który wykorzystuje również pliki MKV, kodując wideo zgodne z H.264 i audio w formacie AAC.
  • Format Matroska przyszłością HD
    Jak widać, wraz z wprowadzeniem wideo HD nastąpiło też odejście od opracowanego przez Microsoft formatu plików AVI na rzecz uniwersalnego MKV. Ten potrafi przechować nagrania w praktycznie każdym formacie i stał się najczęściej wykorzystywanym kontenerem filmów High Definition. Pozostaje obejrzeć zapisany w nim dobry film.

Czytaj więcej ...


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności




Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto