A A A

Test kart graficznych

PC Format 11/2016
Rywalizacja między producentami procesorów graficznych, która trwa od kilku miesięcy, nabiera rumieńców szczególnie że dotyczy średniej (czyli najciekawszej) półki cenowej. Przyglądamy się temu, co dziś jest dostępne w sprzedaży i co przede wszystkim zwraca uwagę. Artur Wyrzykowski


Najnowsze serie układów graficznych korzystają z architektury AMD Polaris oraz Nvidia Pascal. Obie grupy otrzymały wiele usprawnień i są produkowane w nowoczesnej technologii. Generalnie są lepsze od poprzedników, ale nie do tego stopnia, by posiadacze komputerów musieli wymieniać swoje karty graficzne na nowe. Jednak dla osób, które kupują komputer, zakup grafiki właśnie nowej generacji jest oczywistą decyzją. Pozostaje pytanie – którą wybrać?

Cechy kart

AMD Polaris to architektura, w której wprowadzono zmiany z zakresu teselacji i renderingu klatek (efektem jest mniej zacięć), większą pamięć L2, wsparcie dla HDR z 10- oraz 12-bitowym kolorem, TrueAudio Next i wiele innych. Z kolei Nvidia Pascal dodaje m.in. zgodność z CUDA 6.1, funkcję GPU Boost 3.0, nowy sposób kompresji kolorów, usprawnienia w kodowaniu wideo HEVC i dekodowaniu PureVideo. Przeciętnemu użytkownikowi peceta niewiele to mówi, za to bardziej przemawiające są inne cechy.

Przede wszystkim procesory graficzne AMD i Nvidii są produkowane w procesie technologicznym 14 oraz 16 nm (wcześniej obaj producenci stosowali 28 nm). Tranzystory są dwukrotnie mniejsze, co pozwala na ich lepsze upakowanie w układzie graficznym i podniesienie częstotliwości pracy, a więc uzyskanie lepszej wydajności. Zarazem osiąga się niższe zużycie energii i niższą temperaturę pracy.

Ważna zmiana zaszła także w zestawie interfejsów: nowe karty wspierają standard DisplayPort 1.4 oraz HDMI 2.0, co przekłada się przede wszystkim na możliwość wyświetlania obrazu w bardzo wysokich rozdzielczościach.

Warto zwrócić uwagę, że w nowych kartach rezygnuje się ze złączy starego typu: znikają cyfrowe wyjścia DVI, nie ma też wyjść analogowego sygnału VGA. I nie da się go wyprowadzić z wyjścia DVI, nawet jeśli ono istnieje, gdyż jest to wyłącznie cyfrowe złącze DVI-D.

Co jest do dyspozycji

Jako pierwsza firma swoje produkty pokazała Nvidia – były to bardzo wydajny GTX 1080, później wolniejsze GTX 1070 oraz GTX 1060. Z tą ostatnią grafiką konkuruje zaprezentowany przez AMD Radeon RX 480 (architektura Polaris 10). Są to karty kosztujące 1200–1300 zł.

Niewiele później pojawił się nieco okrojony Radeon RX 470 (również Polaris 10), na którego Nvidia chyba nie miała gotowej odpowiedzi, więc po kilku tygodniach wprowadziła na rynek GTX-a 1060 z pamięcią 3 GB (zamiast 6 GB), przy okazji nieco ograniczając liczbę rdzeni graficznych. Dzięki temu w sklepach pojawiły się bardzo dobre grafiki w cenach poniżej 1000 zł.

Obok układów AMD Polaris 10 pojawił się słabszy Polaris 11, który trafił do Radeona RX 460. Ta grafika za około 500–600 zł przeznaczona jest do grania w trybie Full HD. Nvidia jeszcze nie wprowadziła nowego układu na tym poziomie, zresztą nadchodzący GTX 1050 będzie prawdopodobnie znacznie lepszy. Teoretyczna wydajność ma wynosić ok. 2,2 TFLOPS, tyle że w przypadku Nvidii ten parametr lepiej przekłada się na wydajność w grach niż w kartach AMD. Póki co konkurentem Radeona RX 460 jest stary GeForce GTX 950 (architektura Maxwell).

Wydajność – 3 i 6 GB RAM

Większość gier nie potrzebuje ogromnej pamięci graficznej, więc pojemność 3 GB albo 6 GB (w przypadku GeForce’a GTX 1060) nie stanowi różnicy, co wynika z pomiarów wydajności. Przykładem jest Total War: Warhammer. GeForce GTX 1060 z większą pamięcią jest tylko o 6 proc. szybszy niż wersja 3 GB, niezależnie od rozdzielczości. Z kolei w Assassin’s Creed: Unity w trybie 1920x1080 różnica wynosi zaledwie 2 proc., ale już 11 proc. przy 2560x1440 – większa pamięć przekłada się na lepszą wydajność. Skrajnym przypadkiem jest gra Watch Dogs, gdzie w trybie Full HD różnica między kartami wynosiła 6 proc., a przy rozdzielczości 2560x1440 – aż 37 proc. W trybie 4K różnica jest już niemal dwukrotna. Zatem grafika z pojemną pamięcią ma sens, ale tylko w wysokich rozdzielczościach i tylko w wybranych grach.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (2)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto