A A A

UFO nad twoim domem

PC Format 10/2012
W poprzednich odcinkach dowiedziałeś się, jak w Blenderze połączyć fotografię z animacją 3D. Teraz pokażemy technikę bardziej zaawansowaną. Połączymy film nagrany aparatem lub kamerą z animacją 3D. Zrobisz piorunujące wrażenie, pokazując znajomym film z UFO lecącym nad twoim domem. Sebastian Kręzel

Fabuła filmu może być znacznie bardziej rozbudowana niż ta, którą prezentujemy w artykule. Pamiętaj jednak o tym, by nie poddawać obróbce w Blenderze (program można pobrać z serwisu PC Format Programy) całego nagrania wideo. Wymagałoby to znacznie większego nakładu pracy, a także doskonale wyposażonego, silnego komputera. Dobrze jest wyciąć programem do edycji wideo z całego filmu tylko potrzebny fragment. Skrócisz czas pracy, jeśli skupisz się jedynie na takim fragmencie. Po zakończeniu renderowania będziesz mógł ponownie wkleić gotową scenę do nagranego filmu, używając w tym celu programu do edycji wideo.

Przygotowania

  • Przed rozpoczęciem nagrywania filmu dobrze opracować, a nawet naszkicować scenariusz. To uprości uzyskanie zestawu odpowiednich ujęć i nada kierunek prowadzonym pracom.
  • Kręcąc film, staraj się nie manipulować zoomem, bo to utrudni pracę w Blenderze. Zapisz też wartość ogniskowej, przy jakiej nagrywałeś film.
  • Jeśli nagrasz film w rozdzielczości Full HD, musisz się liczyć nie tylko ze znaczną wielkością pliku, ale także z wydłużeniem czasu potrzebnego do wykonania niezbędnych obliczeń w Blenderze. Lepiej przeskalować film na komputerze do rozdzielczości nie wiekszej niż HD (1280x720). Na potrzeby tego kursu tak zrobiliśmy z przykładowym fragmentem filmu nagranego aparatem fotograficznym.

Przygotowanie filmu do łączenia z animacją 3D

W tym rozdziale dowiesz się, jakich używać ustawień, byś mógł przygotować program do analizowania własnych nagrań.

Ustawienia wstępne


Uruchom Blendera. W dolnym lewym rogu kliknij przycisk 3D View i z rozwiniętej palety wybierz  Movie Clip Editor. Następnie naciśnij przycisk Open. W nowym oknie wskaż lokalizację filmu, np. zamieszczonego na naszej płycie CD.



Zaznacz plik, a następnie kliknij przycisk  Open Clip. Film zostanie wczytany do Blendera. Kliknij strzałkę przy Tracking Settings, by rozwinąć paletę funkcji służących do śledzenia określonych punktów na filmie. Zmień teraz wartości parametrów Pattern Size na 15 i Search Size na 50. Są to parametry określające wielkość punktów kontrolnych, za których pomocą są analizowane zmiany pozycji kamery w filmie. Im większe są ich wartości, tym precyzyjniejsze jest śledzenie zmian pozycji. Jednak konsekwencją zwiększenia pól jest znaczne wydłużenie czasu obliczeń spowodowane większą ilością danych, jaka jest uwzględniana przy śledzeniu zmian w filmie.


W sekcji Match kliknij Keyframe i z rozwiniętej palety wybierz Previous frame. Funkcja ta lepiej sprawdza się przy śledzeniu zmian pozycji kamery. Przejdź do palety po prawej stronie i rozwiń funkcję Camera Data, klikając czarną strzałeczkę.


Tu musisz podać parametry aparatu, na przykład Canon 600D, i obiektywu, by wirtualna kamera miała takie same parametry jak ta, jaką nagrywany był film. Teraz połączenie filmu z obiektami trójwymiarowymi jest bardziej naturalne.


Aby uzupełnić informacje, należy sięgnąć do specyfikacji technicznej urządzenia. Blender ma kilka predefiniowanych ustawień. Sprawdź, czy twój aparat figuruje na tej liście. W tym celu kliknij Camera Presets i z rozwiniętej palety wybierz model aparatu, jakim był rejestrowany film. W naszym przykładzie był to Canon 600D wraz ze standardowym obiektywem. Wybierz go z listy.


Dostosuj też ogniskową, przy jakiej rejestrowano film. My nagraliśmy film przy ogniskowej wynoszącej 24 milimetry. Wartość tę wpisz w rubrykę 24.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto