A A A

UFO nad twoim domem

PC Format 10/2012
W poprzednich odcinkach dowiedziałeś się, jak w Blenderze połączyć fotografię z animacją 3D. Teraz pokażemy technikę bardziej zaawansowaną. Połączymy film nagrany aparatem lub kamerą z animacją 3D. Zrobisz piorunujące wrażenie, pokazując znajomym film z UFO lecącym nad twoim domem. Sebastian Kręzel

Punkty śledzenia


W sekcji Marker Display zaznacz także opcje Search i Thin Markers. Dzięki pierwszej będziesz widział dodatkowe obwódki wokół punktów śledzenia, a druga spowoduje, że ich ramki będą cieńsze niż standardowo.


Teraz należy dodać punkty (markery), w których miejscu Blender będzie analizował zmiany położenia kamery, za której pomocą został zarejestrowany film. Można do tego wykorzystać przycisk Add Marker and Move. Szybszą metodą jest przytrzymanie klawisza [Ctrl] i klikanie lewym przyciskiem myszki w miejscach, gdzie mają się pojawić markery. Wybieraj kontrastowe fragmenty filmu, np. krawędzie dachu, komina, chmur i innych obiektów. Takie fragmenty program może łatwiej śledzić.


Jeśli chcesz zmienić pozycję jakiegoś markera, zaznacz go, klikając na nim prawym przyciskiem myszki. Zostanie podświetlony na biało i pojawi się przy nim dodatkowa obwódka. Następnie, gdy kursor znajduje się nad znacznikiem, przytrzymując lewy przycisk myszki, przesuń go w odpowiednią pozycję. Pamiętaj, że do poruszania się po oknie podglądowym filmu służą takie same skróty klawiszowe jak do poruszania się w oknie 3D Blendera.


Dostosuj długość animacji w Blenderze do długości zarejestrowanego filmu. W tym celu przesuwaj znacznik animacji w prawo, aż dotrzesz do ostatniej klatki zarejestrowanego wideo. W naszym przykładzie jest to klatka numer 327. Wartość tę wpisz w rubrykę End. Powróć znacznikiem animacji do pierwszej klatki.


Po ustawieniu markerów zaznacz wszystkie, naciskając dwukrotnie klawisz [A]. Podświetlą się na żółto. Teraz w sekcji Track naciśnij przycisk Play. Program rozpocznie automatyczne śledzenie wybranych punktów na filmie. Uzbrój się w cierpliwość, gdyż proces ten może potrwać i jest zależny od mocy obliczeniowej zainstalowanego w komputerze procesora.


Niektóre punkty podczas śledzenia mogą zgubić swoją lokalizację. Stają się wtedy nieaktywne. Część z nich zostanie wyłączona, bo śledzony na filmie fragment wyjdzie poza kadr. Nie przejmuj się tym. Do prawidłowego ustalenia zmian pozycji kamery wystarczy osiem aktywnych punktów.


Uzyskane odczyty przenieś do środowiska 3D. W tym celu kliknij przycisk Camera Motion znajdujący się w sekcji  Solve. Odczekaj chwilę, aż program ukończy transferowanie informacji. Po tym zabiegu pod oknem podglądu ujrzysz komunikat Average solve error. Jeśli jego wartość jest mniejsza od 1, to znaczy, że synchronizacja wirtualnej kamery z filmem jest bardzo udana. Pomiędzy 1.0 a 5.0 jest wartością dobrą, natomiast powyżej 5.0 słabą. W tym ostatnim przypadku należy powtórzyć cały proces wraz z ustawianiem punktów śledzenia od początku.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto