A A A

UFO nad twoim domem

PC Format 10/2012
W poprzednich odcinkach dowiedziałeś się, jak w Blenderze połączyć fotografię z animacją 3D. Teraz pokażemy technikę bardziej zaawansowaną. Połączymy film nagrany aparatem lub kamerą z animacją 3D. Zrobisz piorunujące wrażenie, pokazując znajomym film z UFO lecącym nad twoim domem. Sebastian Kręzel

Dodawanie animacji do filmu

Pozostaje przenieść zaznaczone cechy filmu do przestrzeni 3D w programie Blender. Dzięki temu automatycznie przeniesione zostaną ruchy kamery lub aparatu, jakie były wykonywane podczas nagrywania filmu. To pozwoli ci na uzyskanie spójnego i naturalnego połączenia animacji 3D z zarejestrowanym filmem.

Transfer znaczników z filmu


Kliknij Movie Klip Editor i z rozwiniętej listy wybierz 3D View. Zaznacz kamerę Camera, klikając na niej lewym przyciskiem myszki, a następnie przejdź do zakładki Object Constraints. Kliknij teraz przycisk Add Constraint i z rozwiniętej palety wybierz Camera Solver.


W wirtualnej przestrzeni 3D pojawią się punkty, które przejęły cechy markerów z filmu. Jeśli odtworzysz teraz animację przyciskiem Play, zauważysz, że wirtualna kamera odwzorowuje ruchy aparatu, jakie poczynione zostały podczas nagrywania sekwencji.


Przejdź do widoku z kamery, naciskając przycisk [0] na klawiaturze numerycznej. Naprowadź kursor na górną linię rozdzielającą okno podglądu od menu głównego i gdy kursor się zmieni, naciśnij prawy przycisk myszki. Z otwartego menu wybierz Split Area.



Przesuń linię rozdzielającą okna, tak by znajdowała się mniej więcej na środku. Teraz w lewym oknie kliknij przycisk 3D View i z otwartego menu wybierz Movie Clip Editor. Kliknij przycisk Set as Background w sekcji Clip, a w widoku wirtualnej kamery pojawi się sekwencja wideo.



Jeśli naciśniesz przycisk Play, zobaczysz, że domyślny sześcian porusza się tak, jakby stanowił część nagranego filmu. Zatrzymaj odtwarzanie animacji, klikając Pauza. Ponieważ domyślny sześcian nie jest ci potrzebny, zaznacz go, klikając na nim prawym przyciskiem myszki, a następnie naciśnij klawisz [Delete]. Kiedy pojawi się okienko potwierdzenia, kliknij Delete.

Dodawanie obiektu 3D


Naprowadź kursor na linię rozdzielającą dwa okna widokowe i gdy się zmieni, naciśnij prawy przycisk myszki. Z otwartego menu wybierz Join Area. Następnie przesuń kursor w stronę lewego okna i naciśnij lewy przycisk myszki. Okno widoku 3D zajmie całą przestrzeń roboczą.


Z menu głównego wybierz File, a następnie Append. W nowym oknie kliknij UFO.blend  i przejdź do katalogu Object, a nastepnie kliknij UFO. Naciśnij przycisk Link/Append from Library w prawym górnym rogu. Statek obcych zostanie dodany do animacji.


Korzystając z modyfikatorów przemieszczenia, obrotu i skalowania, ustaw wczytany obiekt, by znajdował się nad dachem domu. Kliknij przycisk 3D View i z rozwiniętej palety wybierz  Movie Clip Editor. Naciśnij przycisk Setup Tracikng Scene w sekcji Clip. Nagrany film będzie stanowił osobną warstwę widoczną w czasie renderingu. Ponadto zostanie automatycznie utworzona kompozycja w systemie węzłów, łącząca obiekt wirtualny z filmem.


Przejdź do okna widokowego, naciskając Movie Clip Editor, i wybierz 3D View. W oknie widokowym skasuj utworzoną płaszczyznę. Możesz wykonać próbny rendering, naciskając klawisz [F12] na klawiaturze. Efekt na razie nie wygląda zbyt realistycznie – w statku obcych nie ma żadnych odbić. Tworzeniem animacji samego statku kosmicznego zajmiemy się w następnym odcinku.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto