A A A

UFO urzeczywistnione

PC Format 11/2012
W poprzednim odcinku połączyliśmy film nakręcony aparatem fotograficznym z ruchem wirtualnej kamery. W tej części dodamy do filmu obiekt 3D, nadamy mu odpowiednie parametry, a następnie wygenerujemy pełną animację. Sebastian Kręzel

Sztuczne oświetlenie i odbicia

UFO ma poszycie wykonane z błyszczącego metalu, nasz statek jednak wygląda szaro i nijako. Aby zwiększyć realizm całej sekwencji, należy nadać obiektowi cechy typowe dla połyskliwego metalu. W tym celu trzeba utworzyć odbicia, jakie pojawią się na latającym spodku. Ponieważ zaimportowany film nie jest elementem sceny, nasz obiekt nie może przejąć odbić z otoczenia. Posłużymy się tu pewnym trikiem. Skorzystamy ze specjalnych map o powiększonej rozpiętości tonalnej (HDRI).


Dużo darmowych map znajdziesz na stronie  www.openfootage.net. Proponujemy pobrać mapę o niskiej rozdzielczości, nazwaną  HDRI 360 Czech republic. Cechuje się ona otoczeniem zbliżonym do zarejestrowanego na filmie, a także podobnym oświetleniem. Do ideału wiele jej brakuje, jednak z uwagi na duży stopień rozmycia odbić na powierzchni statku obcych różnice nie będą dostrzegalne.


Po zapisaniu pliku na dysku twardym rozpakuj zawartość archiwum do katalogu, w którym przechowujesz tekstury używane w Blenderze. Przejdź do Blendera. W prawym panelu wybierz zakładkę z szachownicą. Poniżej kliknij ikonę z kulą ziemską, a następnie przycisk New.


Kliknij Type: Clouds i z rozwiniętej palety wybierz opcję Image or Movie. Teraz kliknij Open i w oknie, które się otworzy, wskaż niedawno rozpakowany plik graficzny. Kliknij  Open Image.


W prawym panelu zaznacz opcję World. Przejdź na dół i w sekcji Infulence odznacz funkcję Blend, a zaznacz Horizon. Przejdź teraz do zakładki z kulą ziemską. Zaznacz funkcję Real Sky, a później Ambient Occlusion oraz Environmental Lightning.


Przejdź do zakładki z aparatem fotograficznym. W oknie węzłów zaznacz opcję Backdrop. Teraz z menu edytora węzłów wybierz Add,OutputViewer. Połącz kolejnym węzłem funkcję Image okienka AlphaOver z funkcją Image z okienka Viewer. Dzięki temu zabiegowi będzie się pojawiał w tle edytora węzłów podgląd wyrenderowanej kompozycji. Aby ją zobaczyć, kliknij przycisk Image w sekcji  Render. Aby po wyrenderowaniu ilustracji powrócić do edytora nodów, naciśnij klawisz [Esc].


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto