A A A

Wróg na rad arze!

PC Format 4/2017
W tej części kursu stworzysz samoloty wroga, które będą się losowo pojawiać na planszy. Przygotujesz też najważniejszy element gry  mechanizm określający zasadę ich poruszania się. Grzegorz Kubera


Dotychczas stworzyłeś nie tylko chmury, od których odbija się główny bohater gry (samolot), ale też opracowałeś mechanizm działania monet, czyli zbierania punktów. Skorzystałeś w tym celu z kilku reguł i przez to nauczyłeś się lepiej obsługiwać program GameSalad Creator. W tej części zajmiesz się tworzeniem samolotów wroga. Przeciwnicy będą poruszać się po planszy i odradzać losowo z lewej i prawej strony ekranu. Do dzieła!

Samolot wroga – podstawy działania

Uruchom program GameSalad Creator, przejdź do zakładki File w lewym górnym rogu i wybierz Open... Następnie otwórz projekt z grą, który zapisałeś poprzednio. Podobny plik znajdziesz też na płycie dołączonej do PC Formatu.


Zacznij od stworzenia nowego bohatera w obszarze Library, w zakładce Actors. Nazwij go WrógLewydoPrawej. Ten wróg będzie wyruszał z lewej strony i przemieszczał się w prawo, natomiast później stworzysz drugiego bohatera – samolot wroga o nazwie WrógPrawydoLewej.



Kliknij bohatera WrógLewydoPrawej i w obszarze Attributes w zakładce Actor zmień jego wielkość w polu Size na 40 – ustaw taką i wysokość, i szerokość (Width, Height).


Samolot wroga musi się poruszać, dlatego trzeba stworzyć odpowiedni atrybut. W tym celu wybierz z obszaru zachowań (Behaviors) atrybut o nazwie Change Velocity i wstaw do obszaru z regułami. W polu change movement to go in direction wpisz wartość 0, dzięki której samolot będzie leciał z lewej do prawej, natomiast w sekcji relative to zmień actor na scene, ponieważ samolot wroga ma latać w obrębie całego ekranu, nie zaś być uzależniony od innego bohatera.


Poniżej znajduje się funkcja at a speed of, co pozwala zmienić prędkość, z jaką ma się poruszać samolot wroga. W tym miejscu nie da się ustawić prędkości losowej, a jest ona niezbędna, aby zróżnicować poziom trudności – samolot wroga nie powinien się w pełni przewidywalny sposób. Aby przygotować prędkość losową, trzeba stworzyć nowy atrybut dla bohatera WrógLewydoPrawej. W obszarze Attributes w zakładce Actor kliknij plus i wybierz Real, aby stworzyć nowy atrybut. Nazwij go Prędkość.


Przeciągnij zachowanie Change Attribute z zakładki Behaviors na górę do obszaru Rules. W polu set wybierz Attributes, WrógLewydoPrawej i Prędkość, a w polu to wybierz , random i kliknij dwukrotnie myszą.


Teraz zmień na 140, a na 220, zachowując pomiędzy nimi przecinek. Zapisz zmiany, klikając zielony ptaszek. Wartości 140 i 220 to prędkość minimalna i maksymalna samolotu wroga. W atrybucie Change Velocity, w polu at a speed of (w którym obecnie widnieje wartość 300), wskaż odpowiedni atrybut, czyli Attributes, WrógLewydoPrawej i Prędkość. Nie zapomnij usunąć wartości 300, która jest tutaj niepotrzebna.



Następny krok to przeciągnięcie bohatera WrogLewydoPrawej na scenę gry. Umieść go w górnej części sceny, ale poza jej granicą. Wciśnij przycisk Play – zobaczysz, że samolot wroga przeleci przez planszę. Następnie wciśnij przycisk Reset, aby uruchomić sekwencję od początku – zrób tak kilka razy i zauważ, że samolot wroga przelatuje z różną prędkością – raz wolniej, a raz szybciej. To możliwe dzięki temu, że stworzyłeś atrybut z minimalną i maksymalną prędkością.


Teraz potrzebny jest drugi samolot wroga, który będzie poruszał się z prawej do lewej. Zamiast tworzyć go od nowa, możesz zaznaczyć w obszarze Actors bohatera o nazwie WrógLewydoPrawej i trzymając wciśnięty klawisz Alt, stworzyć jego duplikat. Po stworzeniu duplikatu zmień jego nazwę na WrógPrawydoLewej. Ten bohater jest już gotowy, musisz jedynie w obszarze z regułami zmienić wartość w polu change movement to go in direction z 0 na 180, aby samolot wroga przemieszcza się z prawej do lewej.


Umieść teraz bohatera WrógPrawydoLewej na scenie gry, po prawej stronie, poza jej krawędzią. Wciśnij przycisk Play.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Klawiatura Sharkoon MECH SGK3 RGB
18 listopada 2017
Niemiecki producent Sharkoon wypuszcza na nasz rynek nową wersję swojego najlepiej sprzedającego się mechanika. Mowa o klawiaturze gamingowej...


Artykuły z wydań

  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 12/2017
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto