A A A

Wróg na rad arze!

PC Format 4/2017
W tej części kursu stworzysz samoloty wroga, które będą się losowo pojawiać na planszy. Przygotujesz też najważniejszy element gry  mechanizm określający zasadę ich poruszania się. Grzegorz Kubera

Reguły odradzania się wrogów

Przeciwnicy nie mogą jednak kończyć swojego zadania na pojedynczym przeleceniu przez planszę. Muszą się odradzać.


W obszarze Library, w zakładce Actors, stwórz nowego bohatera i nazwij go OdradzanieWroga. Ten „bohater” nie będzie widoczny w grze – będzie działał tak jakby „za kurtyną” i będzie odpowiadał za to, gdzie i kiedy odradzają się samoloty wroga.


W obszarze Attributes przejdź do zakładki Actor i kliknij ikonę plusa, aby stworzyć nowy atrybut – wybierz Integer. Następnie zmień jego nazwę na KtóraStrona i ustaw jego wartość na 1.


Dodatkowo stwórz jeszcze jeden atrybut w tym miejscu, ale tym razem wybierz Boolean. Ten atrybut może mieć tylko dwie funkcje: prawda (true – włącz) lub fałsz (false – wyłącz). Zmień jego nazwę na Odradzanie i zaznacz pole widoczne obok, aby wybrać w ten sposób wartość true.



Teraz w obszarze do tworzenia reguł stwórz regułę dla bohatera OdradzanieWroga, klikając przycisk plusa ze słowem Rule. Kolejno w polu type or drag in a condition wpisz Attribute i wciśnij Enter. Kliknij ikonę strzałki widoczną w nowo utworzonym polu i z okna Attribute Browser wybierz kolejno Attributes, OdradzanieWroga i Odradzanie. Obok pojawi się wartość true. Tutaj nie musisz nic zmieniać.


Do stworzonej właśnie reguły przenieś zachowanie Timer z zakładki Behaviors. Umieść je w sekcji do. To zachowanie pozwoli na wybór czasu, po jakim ma odradzać się samolot wroga.


Wybierz funkcję After (po upływie…) z rozwijanego menu Every, a obok wpisz 0.5, czyli pół sekundy, i zaznacz Run to Completion, aby przygotowana funkcja była realizowana w całości.



Przeciągnij atrybut Change Attribute do zachowania Timer, następnie wybierz z okna Change Attribute odpowiednio Attributes, OdradzanieWroga, Odradzanie. Obok w polu wpisz false. Teraz reguła działa w następujący sposób: jest domyślnie włączona (true), a po 0,5 sekundy zostaje wyłączona (false).



Stwórz nową regułę, klikając plus obok słowa Rule. Ponownie wpisz Attribute, wciśnij Enter i wybierz OdradzanieWroga i Odradzanie, ale wartość obok zmień z true na false. Następnie do pola przeciągnij zachowanie , zmień jego funkcję na After, wpisz wartość 1 i zaznacz Run to completion.


Do zachowania Timer przeciągnij kolejne, o nazwie Spawn Actor. To zachowanie polega na tym, na co wskazuje nazwa – odradza bohatera („spawnowanie” oznacza umieszczanie w świecie gry).


W zachowaniu Spawn Actor wybierz przy polu spawn actor: samolot WrógLewydoPrawej. Następnie przy polach in the direction oraz from position wybierz z menu rozwijanych funkcję scene, aby zachowanie odnosiło się do planszy gry, nie zaś samego bohatera.


W sekcji Position trzeba wybrać miejsce, gdzie znajdować będzie się bohater w momencie odrodzenia (pojawienia się na planszy). Samoloty wroga mają pojawiać się tam, gdzie je rozmieścisz, dlatego wartości w linii from position nie mogą wynosić 0 i 0. Zmień je odpowiednio (w Attributes) na OdradzanieWroga, Position i X (w pierwszym polu) i OdradzanieWroga, Position i Y (w drugim polu).


Na koniec dodaj jeszcze zachowanie Change Attribute do zachowania Timer, następnie wybierz Attributes, OdradzanieWroga i Odradzanie, a w polu obok wpisz true.


Wszystko to sprawia, że utworzona została pętla z wartościami true/false, która będzie odpowiadać za odradzanie wrogich samolotów jeden po drugim. Przejdź teraz na planszę gry, usuń kwadraty odpowiadające za wrogie samoloty, a w ich miejsce wstaw bohatera OdradzanieWroga, np. dwa kwadraty z lewej strony. Wciśnij przycisk Play. Zobaczysz, że samoloty wroga się odradzają, lecą z lewej do prawej i robią to z różną prędkością. Jest ich jednak za dużo – w grze trudno byłoby zbierać punkty, bo samoloty wroga są zbyt blisko siebie. Teraz czas, aby wprowadzić funkcję, która będzie odpowiadać za losowe odradzanie się wrogów.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto