A A A

Wróg na rad arze!

PC Format 4/2017
W tej części kursu stworzysz samoloty wroga, które będą się losowo pojawiać na planszy. Przygotujesz też najważniejszy element gry  mechanizm określający zasadę ich poruszania się. Grzegorz Kubera

Losowe pojawianie się wrogów

Aby gra nie stała się monotonna, przeciwnicy powinni pojawiać się nieregularnie.


Wróć do bohatera OdradzanieWroga i zestawu reguł, które stworzyłeś. W sekcji Timer (tej zawierającej zachowanie Spawn Actor) zmień wartość odradzania – zamiast 1 sekundy wybierz strzałkę skierowaną w dół i w nowym okienku wskaż Functions, random i kliknij dwukrotnie myszą. Teraz w polu na górze wpisz 1 zamiast min oraz 4 zamiast max. Dzięki temu samoloty wroga będą się losowo pojawiać na planszy co 1–4 sekundy. Kliknij Play, a przekonasz się, że samoloty z lewej strony pojawiają się już całkowicie losowo na planszy, w odstępach czasowych od 1 do 4 sekund.


Pozostało jeszcze opracować identyczną regułę dla samolotów z prawej do lewej. Przeciągnij bohatera OdradzanieWroga na planszę gry i umieść go z prawej strony. Kliknij go lewym przyciskiem myszy i teraz w obszarze Attributes w zakładce Actor zmień wartość KtóraStrona z 1 na 0. Robisz to po to, aby samoloty wroga z lewej miały wartość 1, a z prawej – 0. Dzięki temu będą one pojawiać się naprzemiennie, a nie równocześnie, co bardziej zróżnicuje rozgrywkę.


Aby samoloty z prawej strony zaczęły się pojawiać, przejdź do reguł i stwórz kopię reguły, która zawiera zachowania Timer i Spawn Actor. W tym celu zwiń regułę Rule, następnie wciśnij Alt i trzymając wciśnięty klawisz, przenieś ją na dół – stworzysz w ten sposób kopię. Możesz zmienić jej nazwę, np. na Wróg z Prawej, aby wprowadzić większy porządek.


W nowej regule, w polu spawn actor, wybierz WrógPrawydoLewej. Teraz po prawej stronie będzie odradzał się samolot wroga, ale ta reguła wymaga jeszcze jednej funkcji, w której zdefiniujesz, że ma ona działać tylko dla prawej strony ekranu, czyli wrogiego samolotu z wartością 0 w atrybucie KtóraStrona. Aby to zrobić, wpisz w regule w polu type or drag in a condition Attribute, a następnie wybierz Attributes, OdradzanieWroga, KtóraStrona i wpisz wartość 0, jeśli domyślnie nie została ona tak ustawiona.


Wróć do reguły z samolotami wroga z lewej strony i zmień jej nazwę na Wróg z Lewej. Dodaj taki sam atrybut jak w regule Wróg z Prawej, ale na końcu w KtóraStrona wpisz wartość 1. Gotowe! Wciśnij Play – zobaczysz, że samoloty wroga odradzają się z obu stron i w losowy sposób. Zapisz projekt.


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto