A A A

Wróg z obu stron

PC Format 7/2017
W przedostatniej części naszego kursu skonfigurujesz działanie samolotów wroga i dodasz potrzebne grafiki. Gra będzie wyglądać już bardzo dobrze  na tyle, że będziesz mógł pochwalić się nią wśród znajomych i poprosić o opinię na jej temat. Grzegorz Kubera

Ruchy i wygląd samolotów

Kolejny krok to stworzenie nowych reguł, dzięki którym samoloty wroga będą poruszać się i wyglądać w odpowiedni sposób. Są to różne samoloty (mają różne wymiary), przez co najpierw trzeba stworzyć regułę, która będzie przypisywać poszczególne wymiary do danego obrazka – jeden do EnemyPlane–1, drugi do EnemyPlane–2.


Aby stworzyć odpowiednią regułę, kliknij przycisk +Rule w prawym rogu sekcji z regułami, następnie nazwij ją Plane–1.


W polu tekstowym wpisz Attribute i wciśnij Enter. Następnie w if wybierz Attributes, WrógLewydoPrawej, JakiSamolot, a w polu obok podaj wartość 1. Ta wartość symbolizuje obrazek EnemyPlane–1.


Do pola do w regule Plane–1 przeciągnij dwa zachowania Change Attribute. W pierwszym ustaw Attributes, WrógLewydoPrawej, Size Width, a w drugim przygotuj taką samą właściwość, ale na końcu wybierz Height. Są to odpowiednio szerokość, której wartość ustaw na poziomie 82, i wysokość, która powinna wynosić 50. Są to wartości dostosowane do obrazka EnemyPlane–1, niemniej musisz pamiętać, że jeśli będziesz tworzyć własną grę i wykorzystasz inne obrazki, wtedy pewnie będziesz potrzebował innych wartości.


Skopiuj całą regułę Plane–1, trzymając wciśnięty klawisz Alt, i umieść ją poniżej. Zmień jej nazwę na Plane–2, a następnie ustaw wartości poszczególnych elementów:
self.JakiSamolot = 2
self.size.widht = 50
self.size.height = 62


Należy jeszcze zmienić ułożenie obrazka, czyli bohatera, aby wyglądało to tak, że samolot faktycznie leci z lewej strony do prawej, czyli jest skierowany dziobem w prawą stronę. Dodaj jeszcze jedno zachowanie Change Attribute i umieść je pod tym, które zawiera ustawienia obrazków (self.image). W sekcji set wybierz Attributes, WrógLewydoPrawej, Rotation. Z kolei w to wpisz wartość 270, aby odpowiednio przekrzywić obrazek.


Zapisz zmiany w projekcie i wciśnij zielony przycisk Play, aby zobaczyć podgląd gry. Zauważysz, że samoloty z lewej do prawej są już poprawnie skonfigurowane i mają dobry wygląd (jeden jest mniejszy, drugi większy). Teraz wprowadzić te same zmiany, ale dla samolotów lecących z lewej – dla bohatera WrógPrawydoLewej.


Wybierz bohatera WrógPrawydoLewej, stwórz nową właściwość (atrybut) Integer i nazwij ją JakiSamolot. Następnie przygotuj te same zachowania i reguły, co dla WrógLewydoPrawej, stosując poniższe wartości i funkcje:

self.JakiSamolot = random(1,2)
self.image = “EnemyPlane–”.. self.JakiSamolot
self.rotation = 90

Reguły Plane–1 i Plane–2 są takie same, jak dla WrógLewydoPrawej, więc wystarczy je stworzyć, wzorując się na bohaterze WrógLewydoPrawej. Kiedy wprowadzisz wszystkie zmiany, zapisz je i włącz podgląd gry. Zobaczysz, że dzięki najnowszym zmianom samoloty wroga działają już poprawnie i mają właściwy wygląd. Twoja gra wygląda coraz lepiej!


Ocena:
Oceń:
Komentarze (0)

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy. Komentarze wyświetlane są od najnowszych.
Najnowsze aktualności


Nie zapomnij o haśle!
21 czerwca 2022
Choć mogą się wydawać mało nowoczesne, hasła to nadal nie tylko jeden z najpopularniejszych sposobów zabezpieczania swoich kont, ale także...


Artykuły z wydań

  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008
  • 2007
Zawartość aktualnego numeru

aktualny numer powiększ okładkę Wybrane artykuły z PC Format 1/2022
Przejdź do innych artykułów
płyta powiększ płytę
Załóż konto
Co daje konto w serwisie pcformat.pl?

Po założeniu konta otrzymujesz możliwość oceniania materiałów, uczestnictwa w życiu forum oraz komentowania artykułów i aktualności przy użyciu indywidualnego identyfikatora.

Załóż konto